امکان ندارد که از بازیکنان قدیمی رایانههای شخصی باشید و نام قلعه و اسپین آف معروفش یعنی جنگهای صلیبی برایتان خاطرهانگیز نباشد. اثری که علتشد تعداد بسیاری به سبک استراتژی علاقهمند بشیم و به ساخت قلعه و مبارزه با دشمنانی که موج موج به سمتمان دعوا میکردند مبارزه کنیم.
چند زمان پیش می بود که خبر آمد، نسخه امروزی تری از بازی در دست ساخت قرار دارد که حال در دسترس ما قرار گرفته است. با بازدید Stronghold: Definitive Edition همراه ویجیاتو باشید.
Stronghold: Definitive Edition
-
امتیاز کاربران
-
امتیاز متاکریتیک
۸۲
- ژانر
استراتژیک -
تاریخ انتشار کردن
۱۱ آبان ۱۴۰۲ - پلتفرمها
پیسی - ناشر بازی
Firefly Studios - سازنده
firefly -
حالت بازی
تک نفرهچند نفره - درجه سنی بازی
مناسب برای نوجوانان
Stronghold: Definitive Edition بر خلاف چیزی که امکان پذیر فکر کنید یک ریمیک نیست و تقریبا همه قسمتهای نسخه مهم در آن جای داده شده است.
(بد نیست در همین ابتدای نقد به موضوعی اشاره کنم که در جای جای گوناگون بازی حس میشد. قلعه در زمان خود واقعا بازی بسیارای می بود، اما امکانات آن موقع تبدیل ساخت تواناییای محدود از یک سری جهات همانند آزادی دوربین و امکان مدیریت ارتش میشد که اگر امروز به تواناییاش بپردازید مقداری غیر منطقی است.
به مراتب بهتر می بود که این توانایی ریمیک بشود و نسخه ریمستر، با وجود ویژگیهای مثبتی که دارد و در ادامه به آن اشاره خواهم کرد، کماکان تواناییای زیاد محدود بوده و به تعهدی گیمپلی قدیمیای دارد.)
Stronghold: Definitive Edition در حالتهای آنلاین و داستانی (در دو قسمت با تمرکز روی اقتصاد یا مبارزه) در دسترس قرار دارد و به همانند قبل میتوانید در این قسمتها زمان بگذرانید و یقیناً یک حالت کاستوم هم وجود دارد که میتوانید در آن آزادانه قلعه ساخته و مبارزه کنید.
گیمپلی تقریبا دست نخورده باقی مانده است. یک انبار برای نگهداری غذا بسازید و کار خود را اغاز کنید. قطعا به چوببر، کارگر معدن و کشاورزهای برای تامین غذا نیاز دارید و در این بین باید مقدار مالیات دریافتی و سرگرمی مردم را در نظر داشته باشید.
بازی، تقریبا همان چیزی است که در همه نسخههای قلعه دیدهایم و با وجود قدیمی بودن یکسری از مکانیزمهایش و محدودیتهای دیوارکشی دور قلعه و منفعت گیری از دروازه برای تسهیل عبور و مرور، کماکان تواناییای سرگرمکننده و یادآور دوران قبل به حساب می اید.
اما در این بازدید تلاش شده تا موارد تازه بازی را بازدید کنیم و به گمان زیاد همه شما با توانایی مهم بازی آشنا باشید.
در مرحله اول باید او گفت که دسترسی بازیکنان به قسمت آنلاین زیاد راحتتر شده است. وصل شدن به سرورهای بازی حتی از ایران هم به آسانی صورت میگیرد و حالت سرورها زیاد پایدار است.
بازیکنان فضای زیاد دوستانهای در تکه آنلاین تشکیل کردهاند و اگرچه برقرار ربط با قسمت آنلاین در ابتدا مقداری سخت است، اما با پشتیبانی دیگر بازیکنان دستتان گرم میبشود و میتوانید حسابی از این قسمت منفعت گیری کنید و دوستان جدیدی اشکار کنید.
در نسخه تازه بازی اما ناظر قسمت داستانی و سناریوهای جدیدی هستیم که انصافا طراحی خوبی دارند و شما را حتی در درجات سختی آسان به چالش میکشند.
برای مثال در یکی از مرحله های تازه ارتش محدودی در اختیار شما قرار داده میبشود و باید با تدبیر خود و یقیناً کشیدن یک نقشه عاقلانه تلاش کنید تا تلفات خود را افت دهید و به عبارتی با ارتشی که دهها برابر شما سرباز دارد مقابله کنید.
طراحی مرحله های تازه تمرکز اختصاصیای روی توانایی رهبری بازیکن دارد و این حس بینظیر است.
زمان زمان بازی
داستان مهم: ۱۳ ساعت
۱۰۰ درصد: ۱۳ ساعت
از مشکلات گیمپلی این ریمستر میتوان به هوش مصنوعی سربازان اشاره کرد که بعضی اوقات احمقانه عمل میکنند. برای مثال سربازهای شما به طور خودکار درست عمل نمیکنند و دشمنانتان از دستشان به راحتی در خواهند رفت. بعد بهتر است به طور مستقیم دستورها را صادر کنید.
این نوشته درکنار دوربین بازی که فقط در چهار جهت گوناگون قرار میگیرد علتمیبشود تا هدایت نیروها کماکان سخت باشد و گرچه این اشکال، با دقت به موتور بازی قابل توجیه خواهد می بود.
بازی از نظر بصری بهبودهای بسیارای داشته است. چمنها، درختها و حتی ساختمانها حال با تکسچرهای پرجزئیات در دسترس قرار گرفتهاند و توانایی بازی با رزولشنهای بالاتر ممکن شده است.
مناظر بازی حال زیباتر به نظر میرسد و نورپردازیها نیز بهبود قابل توجهی داشتهاند و از این رو توانایی بازی برای گیمرهای نسل تازه که تکه اول سری قلعه را توانایی نکردهاند راحتتر شده و حس کهنگی به بازیکن القا نمیبشود.
اما این ریمستر تازه کاملا هم امروزی نیست و قسمتهایی از دست سازندگان در رفته که مقداری توی ذوق میزند. برای مثال انیمیشن یک سری از نیروها از جمله لورد مهم شما با گرافیک بازی جور در نمیآید و تاخیر دارد.
از طرفی تکههایی چون آبشارهای بازی و مناطق حاشیهای تا این مدت استایل قدیمی خود را نگه داری کردهاند و این نوشته مقداری آزاردهنده است.
و اما موسیقی و صداگذاری بازی از دیگر قسمتهایی است که به شکل تازهای بازسازی شده و از همین رو ناظر صداگذاری خوبی از سوی صداپیشگان بازی هستیم و نبردها و صدای مبارزهی ارتشتان نفسگیر و دلنشین به نظر میرسد.
موسیقیهای اورجینال بازی تا این مدت هم گوش نواز می باشند و حس و حال آن دوران را به خوبی به بازیکن القا میکنند و در کل، توانایی بازی از حیث شنیداری، نوستالژی و شنیدنی خواهد می بود.
خلاصه بگم که …
Stronghold: Definitive Edition میتوانست یک ریمیک بسیار باشد، با این حال استودیوی فایرفلای توانسته تا همان توانایی قدیمی و دوست داشتنی را با ظاهری تقریبا امروزی و یقیناً محتوای تازه به ما هدیه دهد.
میخرمش…
یک توانایی استراتژی نوستالژی با محتوای کافی و یقیناً قیمت ۱۵ دلاریاش انتخاب زیاد خوبی برای عاشقان اینگونه آثار و حتی گیمرهای قدیمی خواهد می بود. این کار در کنار امکان توانایی بازی با رزولشن 4k و گرافیک امروزیتر میتواند از بازی یک گزینه عالی برای گذراندن آخر هفته شما بسازد.
نمیخرمش…
Stronghold: Definitive Edition کماکان گیمپلی قدیمیای دارد و قرار نیست توانایی چندان بسیارای در ژانر استراتژیک برای شما به ارمغان بیاورد. اگر به بازی به چشم یک توانایی تازه نگاه میکنید و انتظاری بیشتر از ریمستر یک تاثییر کلاسیک دارید، بهتر است بیخیالش شوید و سراغ تواناییهای تازهتری بروید.
-
امتیاز ویجیاتو۸۵ - امتیاز کاربران
- امتیاز متاکریتیک۸۲
منبع