تازه ترین نظرسنجی ایسپا مشخص می کند که کمتر از ۳۸ درصد مردم اخبار را زیاد تر از طریق صداوسیما جستوجو میکنند و ۳۱ درصد نیز شبکههای اجتماعی را برای این کار ترجیح خواهند داد. این آمار در قیاس با پیمایش سال ۱۳۹۶ دستخوش تغییراتی شده است و بهنظر میرسد که در آیندهای نزدیک، صداوسیما مرجعیت رسانهای را کاملاً به شبکههای اجتماعی واگذار خواهد کرد.
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران پیمایشی درمورد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار کرده است. این نظرسنجی در آبانماه ۱۴۰۲ با اندازه نمونه ۵۰۸۶ نفر در بین شهروندان ۱۸ سال بهبالا ساکن در سراسر کشورمان بهصورت حضوری اجرا شد.
«حسن مسلمی نائینی»، رئیس جهاد دانشگاهی، در او مباحثه با ایسنا به نتایج موج اول این پیمایش اشاره کرده است که قیاس آن با دادههای سال ۱۳۹۶، اطلاعات جالبی درمورد مرجعیت رسانهای در ایران بهجستوجو دارد.
به حرف های نائینی، یافتههای تازه نشان داد که رسانه ملی و شبکههای اجتماعی مجازی بهترتیب بهگفتن با اهمیت ترین منبع های پیگیری اخبار در بین مردم می باشند؛ یعنی ۳۷.۹ درصد مردم حرف هایاند که اخبار را زیاد تر از طریق صداوسیما جستوجو میکنند. این چنین ۳۱ درصد از طریق شبکههای اجتماعی مجازی و ۸.۹ درصد از طریق ماهواره، اخبار سرزمین را پیگیری میکنند. یقیناً شایان ذکر است که عمده محتوای خبری و خبررسانی سرزمین در شبکههای اجتماعی توسط خبرگزاریهای رسمی و پایگاههای خبری تشکیل میبشود.
ایسپا در سال ۱۳۹۶ و در اغاز انتخابات دوازدهمین دوره ریاستجمهوری، یک نظرسنجی با حجم نمونه ۱۰۰۰ نفر در شهر تهران برگزار کرد. در آن پیمایش به مطمعن مردم به منبع های رسانهای پرداخته شد که در بین رسانهها، صداوسیما با ۵۱.۵ درصد در صدر مطمعن مردم تهران قرار گرفت. ۱۳ درصد مردم به شبکههای ماهوارهای و ۱۲ درصد به شبکههای اجتماعی بیشترین مطمعن را داشتهاند.
این که اکنون ۳۱ درصد مردم ترجیح خواهند داد اخبار را از شبکههای اجتماعی جستوجو کنند، نشان از این دارد که مطمعن به شبکههای اجتماعی افزایش یافته است و به گمان زیادً در آیندهای نزدیک، صداوسیما مرجعیت رسانهای را کاملاً به شبکههای اجتماعی واگذار خواهد کرد. افت سهم شبکههای ماهوارهای از پیگیری اخبار نیز در نوع خود دلنشیندقت است.
منبع