ایران ماشین دیزل در روز هفتم آذرماه ۱۴۰۲، بهطور رسمی خط تشکیل اتوبوس آتروس برقی را افتتاح کرد. در مراسم افتتاح خط تشکیل اتوبوس برقی ایران ماشین دیزل، فعالان رسانهای و این چنین مسئولان وزارت صمت وجود داشتند. این اتوبوس بهزودی در ناوگان حملونقل شهرهای بزرگ سرزمین به خدمترسانی خواهد پرداخت.
ایران ماشین دیزل نزدیک به یکسال پیش، بهطور رسمی از اتوبوس ای آتروس رونمایی کرد. اکنون و بعد از گذشت یکسال از معارفه اولیه، مرحله های تشکیل این اتوبوس اغاز شده است. کرج نیز نخستین شهری خواهد می بود که از اتوبوس برقی ای آتروس در ناوگان حملونقل خود منفعتمند خواهد شد. در مراسم رونمایی از خط تشکیل اتوبوس الکتریکی ایران ماشین دیزل وزیر صمت، معاون صنایع حملونقل وزارت صمت، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو)، مدیران عامل گروه صنعتی ایرانماشین و ایرانماشین دیزل و شهردار کرج وجود داشتند.
مشخصات فنی اتوبوس آتروس
قوت اتوبوس برقی ایران ماشین دیزل توسط موتور الکتریکی تأمین میبشود که در وسط آن قرار گرفته است. این موتور در حالت استاندارد ۲۶۵ اسببخار قوت و ۱۹۰۰ نیوتنمتر گشتاور آزاد میکند که قابل قیاس با موتورهای دیزلی شبیه است. یقیناً راننده میتواند این پیشرانه را در حالت بیشینه راندمان خود قرار دهد که در این صورت ۴۷۵ اسببخار قوت و ۳۵۰۰ نیوتنمتر گشتاور از آن دریافت خواهد شد.

پکیج باتری از نوع لیتیوم آهن فسفات، ماموریت تأمین انرژی مورد نیاز اتوبوس آتروس را بر مسئولیت دارد. این باتری ۳۵۰ کیلووات ساعت ظرفیت دارد و با هر بار شارژ میتواند تا ۲۵۰ کیلومتر را پیمایش کند. یقیناً این مقدار پیمایش امکان پذیر در شرایط جوی گوناگون تحول کند.
اتوبوس برقی آتروس ظرفیت ۳۵ سرنشین را در حالت نشسته دارد که با اضافهشدن سرنشینان حالت ایستاده، این عدد افزایش خواهد یافت. ترمزهای دیسکی بههمراه سیستم ABS و ASR بههمراه ترمز موتور نیز ماموریت کنترل شدت این اتوبوس را بر مسئولیت دارند.
منبع