در آذرماه ۱۴۰۲، دو خبر از حوزه خودروسازی خصوصی سرزمین به بیرون مخابره شد. این اخبار شامل توقف تشکیل کی ام سی K7 و تیگو ۸ پرو بودند. هر کدام از این خودروها توسط یکی از شرکتهای خودروسازی خصوصی به تشکیل میرسند و یقیناً با علت متغیری برای توقف تشکیل روبه رو شدهاند. در این نوشته به بازدید دلایل توقف تشکیل هر دو ماشین خواهیم پرداخت.
دلایل توقف تشکیل کی ام سی K7
کی ام سی K7 یکی از کراساوورهای بالارده در سبد محصولات کرمان موتور محسوب میبشود. تشکیل این ماشین از سال ۱۴۰۰ اغاز شده است، به این علت عمر این ماشین در خط تشکیل کرمان موتور چندان طویل نیست. بر پایه شنیدهها از مسئولان کرمان موتور، توقف تشکیل این ماشین در چین علت مهم افت و سپس قطع تشکیل KMC K7 است.
خودرویی که ما به اسم کی ام سی K7 در کشورمان میشناسیم، نسخه ارتقایافته و بهینه شده جک S7 است که در سرزمین مهم با نام جک X7 شناخته میبشود. کرمان موتور در ابتدا تصمیم داشت تا جک S7 را بهگفتن محصولی بزرگتر و لوکستر از جک S5 به خط تشکیل خود بیاورد. بااینحال توقف تشکیل جک S7 در سرزمین مهم و جایگزینی آن با جک X7، جهت شد تا کرمان موتور تصمیم خود را برای مونتاژ تحول دهد.
کرمان موتور در جریان نمایشگاه تحول صنعت ماشین، از محصولی تازه به نام کی ام سی JS6 رونمایی کرد. این ماشین درواقع نسخه ارتقایافته جک S6 است که با نام جک JS6 و یا سهول JS6 در بازارها اراعه میبشود. این ماشین با پیشرانههای درونسوز و هیبریدی به بازار ایران اراعه خواهد شد و انتظار داریم بهزودی جانشین کی ام سی K7 بشود.
توقف تشکیل تیگو ۸ پرو با یک علت متفاوت
در نظر دیگر ماجرای توقف تشکیل کراساوورها، مدیران ماشین دلایل متغیری برای توقف تشکیل تیگو ۸ پرو دارد. این ماشین به علت قیمتگذاری دستوری و عدم صرفه اقتصادی برای تولیدکننده، با توقف مونتاژ مواجه شده است.

مدیران ماشین به علت افزایش قیمت ارز طی زمان تازه، خواهان افزایش قیمت خودروهایش ازجمله تیگو ۸ پرو بوده است. بااینحال شورای رقابت قیمت تیگو ۸ پرو را در محدوده قبلی تثبیت کرد. از آنجایی که تشکیل ماشین با زیان برای خودروسازان خصوصی بیمعنی است، مدیران ماشین تصمیم گرفت تا تشکیل این محصول را متوقف کند. انتظار داریم تا تیگو ۷ پرو بهگفتن محصول جانشین در اختیار خریداران قرار بگیرد. یقیناً امکان تحول تصمیم مدیران ماشین برای اراعه محصول جانشین به مشتریان وجود دارد.
منبع