ناسا با «برنامه انتقال فناوری» خود در حال اعطای مجوز ساخت یک فناوری پیشرانش پیشگامانه است که در آن بهمنظور دستکاری جریان پلاسما در اطراف هواپیماها و فضاپیماها در طول سفرهای مافوق صوت از آهنرباهای الکتریکی منفعت گیری میبشود. بهطور کلی این فناوری علتمیبشود تا مأموریتهایی که در آنها محمولههای بزرگی به فضا پرتاب خواهد شد، با شدت بیشتری انجام شوند.
اکنون ناسا در بیانیه خود توضیح میدهد که در حال دعوت از شرکتهای علاقهمند است تا «مجوز موردنیاز برای تجاریسازی، تشکیل و بازاریابی» این فناوری را کسب کنند و میگوید که این مجوز «بهصورت انحصاری یا غیرانحصاری صادر خواهد شد و امکان پذیر شامل عرصههای منفعت گیری خاصی باشد.»
نحوه کار فناوری پیشگامانه ناسا
فناوری ذکرشده ناسا در حوزه نوآوریهای هوافضا یک پیشرفت بزرگ محسوب میبشود. این سیستم پیشرفته که توسط کارشناسان مرکز تحقیقاتی لانگلی ناسا در ویرجینیا گسترش یافته است، شامل دو الکترود میبشود که روی سیستم حفاظت حرارتی (TPS) هواپیما یا فضاپیما قرار میگیرد و با وجود یک سیمپیچ الکترومغناطیسی که زیر الکترودها تعبیه میبشود، میدان مغناطیسی را به اطراف پخش میکند.
سپس از این جریان برای تغذیه آهنربای الکتریکی منفعت گیری میبشود و نیروی لورنتس قدرتمندی تشکیل میکند که بهطرزی قابلدقت علتافزایش نیروهای بالابر و کششی میبشود و در نتیجه هدایت، ناوبری و کنترل دقیقتری را برای فضاپیما فراهم میکند. این چنین جریان تشکیلشده با این فناوری را میتوان در باتری ذخیره کرد تا در آینده از آن منفعت گیری بشود.

سیستم تازه ناسا بهطور کلی نسبت به راه حلهای سنتی همانند منفعت گیری از پیشرانه شیمیایی یا اعمال تحول در مرکز ثقل پرواز سادهتر است، این چنین امکان ذخیرهسازی انرژی برای منفعت گیری در آینده را فراهم میکند. به حرف های این آژانس فضایی، سیستم نوآورانه ناسا نه تنها مکانیسمهای کنترلکننده را ساده میکند، بلکه قابلیتهای جدیدی را برای معماری مأموریتهای ورود و فرود تشکیل میکند. از جمله کاربردهای گوناگون این فناوری به هدایت هواپیماهای مافوق صوت، ناوبری و کنترل فضاپیما، برداشت نیرو و ایروکپچر (Aerocapture) در صنعت هوافضا و دفاع اشاره شده است.
منبع