حجم بازار اجاره اقامتگاه آنلاین چه مقدار است؟

علی باقری
9 Min Read


تازه ترین آمار منتشرشده از سوی جاجیگا مشخص می کند که حجم بازار رزرو اقامتگاه‌های غیرهتلی چیزی کمتر از ۲۰ هزار میلیارد تومان است؛ رقمی که دیگر بازیگران این حوزه در او مباحثه با دیجیاتو تقریباً آن را قبول کرده‌اند. با دقت به سهم کمیسیون ۱۰ الی ۱۵ درصدی پلتفرم‌ها، درواقع با یک بازار ۵۰۰ میلیارد تومانی مواجه هستیم. علاوه‌براین، اختلاف‌هایی بر سر سهم بازار هریک از پلتفرم‌ها وجود دارد که تلاش داریم در ادامه پاسخی مناسب برای آن‌ها بیابیم.

امروزه داده‌ها اهمیت زیاد بالایی دارند که به دولت، کسب‌وکارها، اندوخته‌گذارها و افراد پشتیبانی می‌کند تا تصمیمات درست و داده‌محور بگیرند. بااین‌حال، تا این مدت آمار قابل‌اتکایی در برخی از صنعت‌ها وجود ندارد؛ یکی از این موارد حوزه اجاره اقامتگاه است. بازارهای رسمی و غیررسمی بسیاری درزمینه اجاره اقامتگاه وجود دارد. یک اقامتگاه غیرهتلی امکان پذیر از طریق بنگاه‌ها، افراد سرگذر، پلتفرم‌های آگهی آنلاین، شبکه‌های اجتماعی یا پلتفرم‌های آنلاین اجاره داده بشود؛ ازهمین‌رو، آمار دقیقی درمورد این نوع اقامتگاه‌ها وجود ندارد و تنها تخمین‌هایی دراین‌باره زده می‌بشود.

اخیراً «بابک سهرابی»، بنیان‌گذار پلتفرم جاجیگا، تازه ترین آمار از بازار اقامتگاه آنلاین را انتشار کرده است. او با انتشار کردن پستی در پلتفرم X، حجم کل این بازار را ۱۹ هزار میلیارد تومان تخمین زده که سهم بازار آنلاین از آن ۱۸ درصد است.

در عکس منتشرشده از سوی بنیان‌گذار جاجیگا، تعداد رزرو آنلاین ۱.۲ میلیون و حجم بازار آنلاین ۳.۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده؛ یعنی متوسط قیمت هر رزرو آنلاین ۲.۸ میلیون تومان است.

او این چنین آمار خود را تخمین جامعی از سهم بازار پلتفرم‌ها در سال ۱۴۰۲ گفت و مدعی است که جاباما به همراه علی‌بابا سهم ۲۹ درصدی از این بازار دارد، جاجیگا با ۲۴ درصد در جایگاه دوم و اتاقک و شب نیز رتبه سوم و چهارم را به خود تعلق داده‌اند.

سهرابی باور دارد با انتشار کردن این آمار، فضای بازار شفاف شده است، به همه ذی‌نفعان دید بهتری می‌دهد، جلوی تصمیمات نادرست و هدررفت اندوخته‌های مادی و انسانی را می‌گیرد و این چنین به رقابت سالم و رشد متوازن بازار پشتیبانی می‌کند.

توییت مدیرعامل جاجیگا

او درمورد نحوه جمع‌آوری این داده‌ها اظهار داشت که او گفت و گو آن مفصل است، اما به‌صورت کلی از چند روش این کار انجام شده: «درواقع ما در میانه میدان دیتای مربوط به این حوزه قرار داریم و دیتای بسیاری سمت ما می‌آید. با در کنار هم قراردادن این داده‌ها می‌توان به یک تخمین قابل‌قبول رسید.»

سهم بازار اجاره اقامتگاه

تا بحال آمارهای مختلفی از سوی بازیگران این صنعت اراعه شده است که در ادامه آن‌ها را مرور می کنیم. جاباما در گزارش سال ۱۴۰۱ با اشاره به نتایج تیم تحقیقات بازار خود، مدعی می بود تنها ۷ درصد از کل اقامتگاه‌های ایران به‌صورت آنلاین اجاره می‌بشود. آن‌ها اندازه بازار اقامتگاه‌های ایران را ۱۸ هزار میلیارد تومان برآورد کرده بودند که این یعنی سهم بازار پلتفرم‌های آنلاین چیزی کمتر از ۱۳۰۰ میلیارد تومان است.

حجم بازار اجاره اقامتگاه

بر پایه حرف های «فرهاد بهشتی»، مدیر بازاریابی جاباما، در او مباحثه با دیجیاتو، عدد ۱۸ تا ۱۹ هزار میلیارد تومان برای اندازه بازار اجاره اقامتگاه در ایران طی سال ۱۴۰۲ عدد نادقیقی نیست. او یقیناً سهم بازار آنلاین را نزدیک به ۱۲ درصد تخمین زد.

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

مدیرعامل پلتفرم شب نیز درمورد سهم بازار این صنعت به دیجیاتو او گفت: «ما از سال ۱۳۹۶ حجم بازار اقامتگاه‌ها را رصد می‌‌کنیم که کار پیچیده‌ای است. عددی که برای این حوزه داریم، ۱۸ هزار میلیارد تومان در سال است. یقیناً معتقدیم اگر پتانسیل‌های اندوخته‌گذاری جدی گرفته بشود، این رقم می‌تواند به ۴۰ هزار میلیارد تومان هم برسد.»

او سهم بازار آنلاین را ۱۲ تا ۱۳ درصد تخمین زد، اما در جواب به سهم بازار شب او گفت این رتبه‌بندی را باید نهاد سومی گفتن کند.

حجم بازار اجاره اقامتگاه (آفلاین و آنلاین) سهم بازار اقامت آنلاین
جاجیگا ۱۹ هزار میلیارد تومان ۱۸درصد
شب ۱۸ هزار میلیارد تومان ۱۳درصد
جاباما ۱۸ تا ۱۹ هزار میلیارد تومان ۱۲ درصد

آن‌طور که پیداست، باید سهم ۱۸ هزار میلیارد تومانی بازار اجاره اقامتگاه در ایران را پذیرفت؛ چرا که عددی است که شرکت‌ها بر سر آن توافق دارند. اما اختلاف‌ها بر سر سهم بازار آنلاین و سهم بازار هر پلتفرم باقی است.

بازیگر دوم بازار اجاره اقامتگاه آنلاین کیست؟

یکی از موضوعات مورد مناقشه در این صنعت، سهم بازار هریک از پلتفرم‌ها است. جاباما در گزارشی که به آن اشاره کردیم، خود را رهبر بازار صنعت گردشگری آنلاین دانسته و سهم ۷۰ درصدی از حوزه رزرو آنلاین اقامتگاه‌های ایران را برای خود متصور است. بهشتی نیز دراین‌باره به دیجیاتو او گفت که فاصله جاباما به‌گفتن بازیگر اول این صنعت، با بازیگر دوم حدوداً ۵ برابر تخمین زده می‌بشود.

«فواد جاودان» هم‌بنیان‌گذار شب نیز در او گفت‌وگویی که شهریورماه امسال با دیجیاتو داشت، این پلتفرم را حائز رتبه دوم این صنعت دانسته می بود: « یقیناً باید بگویم رتبه ما بسته به شهرهای گوناگون متفاوت است؛ برای مثالً در اطراف تهران ما از همه بالاتریم. ولی به‌طور کلی می‌توانم بگویم که ما اکنون در رتبه دوم بازار قرار داریم.» این درحالی است که آمارهای مدیرعامل جاجیگا، شب را در جایگاه چهارم به عکس کشیده و پلتفرم خود را در رتبه دوم بازار می‌داند.

با دقت به سهم ۲۴ درصدی ذکرشده از سوی سهرابی، این استارتاپ حوزه اقامت آنلاین بایستی در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۲۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد؛ چرا که از رقم ۳۴۰۰ میلیارد تومانی، تنها بخشی از آن سهم پلتفرم‌های اجاره آنلاین اقامتگاه است. آن‌ها سهم حدوداً ۱۰ تا ۱۵ درصدی از هر رزرو (خواست) دارند. به زبان ساده‌تر، از ۳۴۰۰ میلیارد تومان اندازه بازار آنلاین که ذکر شد، درآمد پلتفرم‌ها چیزی حداکثر در نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان است و الباقی این مبلغ به مالکین اقامتگاه‌ها تعلق می‌یابد. ۲۴ درصد این رقم نیز چیزی معادل ۱۲۰ میلیارد تومان است که سهم جاجیگا گفتن شده و با گذر زمان و انتشار کردن صورت‌های مالی تازه حرکت اول اشکار خواهد شد.

مهرماه سال ۱۳۹۹، حرکت اول روی استارتاپ جاجیگا اندوخته‌گذاری کرد. در همین جهت نیز آخرین داده‌های عملکردی جاجیگا در صورت‌های مالی این مجموعه ذکر می‌بشود. بر پایه آخرین صورت مالی منتشرشده، درآمد عملیاتی «تجارت الکترونیک لوتوس آرمانی» برای ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲ نزدیک به ۲۳.۳ میلیارد تومان اظهار شده است. با دقت به تفاوت سال مالی شرکت‌ها با یکدیگر، این رقم درآمدی جاجیگا برای سال ۱۴۰۱ است.

1702994298 22 حجم بازار اجاره اقامتگاه آنلاین چه مقدار است؟

هیچ مرجع رسمی برای اظهار اندازه بازار اقامتگاه در ایران وجود ندارد، اما به‌نظر می‌رسد توافقی بر سر رقم نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومانی حجم این بازار وجود دارد. بااین‌حال، هر شرکتی سهم بازار آنلاین و سهم مجموعه خود از این بازار را با اعداد متغیری گفتن می‌کند.

در این چنین وضعیتی، با افزایش شفافیت درآمدی شرکت‌ها می‌توان به این ابهام آخر داد؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد با بورسی‌شدن استارتاپ‌ها حل خواهد شد؛ چرا که شرکت‌های حاضر در بورس ملزم به انتشار کردن صورت‌های مالی حسابرسی‌شده خود می باشند.



منبع
Share This Article