حالت تشکیل اتوبوس طی چندسال تازه با افت شدید همراه بوده است، موضوعی که علتشده است تا روال حمل و نقل درونشهری و برونشهری سرزمین دچار مشکل بشود. به حرف های رییس شورای شهر تهران، طی ده سال قبل هیچ اتوبوس جدیدی برای شهر تهران خریداری نشده است. «مهدی چمران» در گفتگو با خبرگزاری ایسنا او گفت: «تشکیلکنندگان بهعلت تعطیلی سالهای قبل نتوانستند اتوبوسهای مورد نیاز ما را در سال جاری فراهم کنند.» چمران در ادامه سخن بگوییدهایش افزود: «وزارت سرزمین سال پیش ۶۰۰ دستگاه سهم اتوبوس دریافت کرد و ۱۷۴ دستگاه تحویل داد، یقیناً میدانیم این وزارتخانه کار خود را میکند اما زیادهخواهی برخی، اجازه نمیدهد که امور پیش برود.»
حالت ناگوار حمل و نقل درونشهری سرزمین، ناشی از تشکیل ناکافی اتوبوس
این حرف های او حالت نامناسب تشکیل اتوبوس در سرزمین را قبول میکند. بر پایه آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در مردادماه ۱۴۰۲، مقدار تشکیل اتوبوس در سرزمین نسبت به سال قبل ۲۵ درصد کم شدن را مشخص می کند. شبیه این آمار را در سالیان قبل نیز ناظر بودهایم. نتیجه مستقیم افت تشکیل اتوبوسهای بینشهری و درونشهری، افزایش قیمت این وسیله نقلیه و یقیناً ناتوانی شهرداریها در نوسازی ناوگان حملونقل خود است.
آمار شبیه وزارت صمت در خردادماه ۱۴۰۲، مشخص می کند که تنها چند شرکت بهطور فعال اتوبوس درونشهری تشکیل میکنند. این شرکتها شامل ایران ماشین دیزل، شهاب ماشین، ستاره نیک آریا و شهاب ماشین می باشند. این آمار را در عکس زیر میتوانید مشاهده کنید:

همزمان با افزایش قیمت ماشین و بعد از آن روال صعودی قیمت موتورسیکلت، اهمیت حملونقل درونشهری از هر زمان فرد دیگر زیاد تر شده است. تعداد بسیاری از شهروندان در شهرهای بزرگ برای جابهجایی به سیستم حملونقل عمومی متکی می باشند. در سایه افت اتوبوسها و این چنین فرسودگی آنها، کاربران ناچار خواهند می بود تا از تاکسیهای اینترنتی برای حملونقل خود منفعت گیری کنند. این قضیه در کنار افزایش هزینههای کاربر، علتایجاد ترافیک سنگینتر، آلودگی زیاد تر و یقیناً افزایش مصرف سوخت خواهد شد.
منبع