لاکهید مارتین به نقطه عطف مهمی در تشکیل جنگنده تهاجمی اف -۳۵ رسیده است. با این حال، این دستاورد، در عین برجسته بودن، با داستان ادامه دار حوالی گسترش و آزمایش پیکربندی سخت افزاری Tech Refresh-3 (TR-3) پیچیده می بشود. TR – ۳ زیربنای توانایی های آینده اف -۳۵ است که در کل با نام بلوک ۴ شناخته می بشود. تاخیرها در TR – ۳ به این معنی است که ا ف -۳۵ ها بعد از ساخته شدن، پارک شده و تحویل داده نمی شوند و چشم به راه این قابلیت های تازه می همانند. این نوشته در رابطه هزارمین فروند اف-۳۵ نیز صدق می کند.
لاکهید مارتین در رابطه حالت تحویل اف-۳۵ ها از جمله هزارمین فروند تشکیل شده حرف های است:
«ما به شدت به تشکیل اف -۳۵ ادامه می دهیم و جت هایی در مرحله های گوناگون فرآیند نهایی تشکیل داریم. وقتی که این جت ها سخت افزار ملزوم TR – ۳ را دریافت کنند و نرم افزار نهایی TR – ۳ در دسترس باشد، فرآیند تشکیل از جمله پارکینگ را تا زمان تحویل ادامه خواهند داد».
صرفنظر از این نوشته، رسیدن به عدد ۱,۰۰۰ واقعاً دستاوردی باورنکردنی برای این برنامه جنجالی است که بعضی اوقات با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند.

تا اغاز ژانویه، مجموعه اف -۳۵ بیشتر از ۷۷۳،۰۰۰ ساعت پرواز داشته، بیشتر از ۲،۲۸۰ خلبان و ۱۵،۴۰۰ تکنسین تعمیر و نگهداری را در ۱۴ سرویس پروازی در سراسر جهان آموزش داده و بیشتر از ۴۶۹،۰۰۰ سورتی پرواز انجام داده است. اکنون ۳۲ پایگاه و ۱۱ کشتی میزبان یا قادر به میزبانی از جنگنده های اف -۳۵ می باشند.این چنین ۱۷ سرزمین در برنامه بین المللی جنگنده تهاجمی مشترک (JSF) شرکت دارند.
تقاضا برای اف -۳۵ هیچ زمان زیاد تر از این نبوده است. درگیری های ژئوپلیتیکی تازه و تحول تهدیدها علتافزایش خواست برای این جنگنده نسل پنجمی پیشرفته شده است. برای مشتریان جدیدتر یا مشتریان جاری که جت های بیشتری خواست می دهند، دریافت جت های TR – ۳ و قابلیت های بالقوه بلاک ۴ قیمت قابل توجهی خواهد داشت. آن ها هواپیمایی به مراتب بالغ تر و با قابلیت ها و پتانسیل گسترش زیاد گسترده تر نسبت به نسخه های قبل دریافت خواهند کرد.

بلاک ۴ شامل تعداد بسیاری از ویژگی های تازه، از جمله قوت پردازشی زیاد گسترده، نمایشگرهای تازه، خنک کننده پیشرفته، سنسورهای الکترواپتیکی تازه EOTS و DAS و تعداد بسیاری سلاح اضافی خواهد می بود که واقعاً پتانسیل F – ۳۵ را باز خواهد کرد. مهم تر از همه، رادار تازه و سوییت جنگ الکترونیک این جت را باید بزرگ ترین پیشرفت آن دانست. به حرف های فرمانده نیروی هوایی ارتش ایالات متحده، جنبه جنگ الکترونیک به تنهایی بزرگ ترین مزیتی است که بلاک ۴ به ارمغان خواهد آورد.
مساله جاری این است که اف -۳۵ ها به یک ستون فقرات سخت افزاری تازه و نرم افزار پایه مرتبط، که در کل TR – ۳ نامیده می بشود، برای برآورده کردن نیازهای گوناگون ارتقاهای بلوک ۴ نیاز دارند. TR – ۳ تاخیرهای بسیاری در گسترش خود داشته و دارد.

افزایش سن ناوگان جاری جت های آزمایشی اف -۳۵ و محدودیت های دیگر در زیرساخت های آزمایشی حاضر، به خصوص در رابطه با آزمایشگاه های نرم افزاری روی زمین، این مسائل را پیچیده تر کرده است. اولین پرواز یک جت آزمایشی اف -۳۵ با نسخه ای از ستون فقرات TR – ۳ در ژانویه ۲۰۲۳ انجام شد و تلاش ها برای تشکیل یک نیروی آزمایشی اختصاصی TR – ۳ با مجموع شش جنگنده تهاجمی مشترک در حال انجام است.
انتظار می رود که گسترش TR – ۳ در فاصله وقتی بین ماه های آوریل تا ژوئن سال جاری میلادی به آخر برسد. اگر همه چیز مطابق این برنامه پیش برود، این کار بین یک سال تا ۱۸ ماه دیرتر از انتظار انجام می بشود.

این تاخیرها این چنین به هزینه های اضافی قابل توجهی برای برنامه اف ۳۵ منجر شده است. در جلسه کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان در ماه دسامبر، دونالد نورکراس، نماینده دموکرات از نیوجرسی، او گفت که مشکلات مربوط به TR – ۳ تبدیل افزایش هزینه ۱ میلیارد دلاری شده است. بر پایه گزارش دفتر پاسخگویی دولت (GAO)، هزینه برآورد شده کامل برنامه اف ۳۵ با وجود آخر چرخه عمر مورد انتظار آن در دهه ۲۰۷۰ اکنون نزدیک به ۱.۷ تریلیون دلار است.
بعد از پایان گسترش بسته TR – ۳، این بهبودها هم چنان باید در جت های حاضر ادغام شوند. برنامه F – ۳۵ به طور جداگانه به جستوجو ترقی موتورهای پرت اند ویتنی F۱۳۵ است که همه انواع جنگنده تهاجمی مشترک و این چنین سیستم های مدیریت توان و حرارتی را تغذیه می کنند که برای فعال کردن قابلیت های بلاک ۴ نیز حیاتی خواهد می بود. مسائل مربوط به موتور F۱۳۵ به موضوعی زیاد داغ تبدیل شده است.

در همین حال، ارتش آمریکا تصریح کرده است که تا وقتی که مساله TR – ۳ حل نشود، هیچ F – ۳۵ جدیدی را نخواهد پذیرفت. این نوشته انگارً به این علت است که تا وقتی که سخت افزار و نرم افزار هسته ی آن به درستی کار نکنند، نمی توان پروازهای بازرسی ملزوم را روی جت ها انجام داد.
به این علت، حداقل تا چند ماه دیگر، هزارمین اف -۳۵ و تعداد بسیاری از اف -۳۵ های دیگر، باید چشم به راه بمانند تا کار بر روی ترقی هسته TR – ۳ به آخر برسد.
منبع