سایپا یکی از دو خودروساز بزرگ ایران است که در قیاس با ایرانماشین، محصولات آن از تنوع کمتری برخوردار می باشند. عمده محصولات سایپا اکنون با تکیه بر موتور ۱.۵ لیتری هشتسوپاپ M15 به بازار اراعه خواهد شد. این موتور نسخه بهینه و حجیمشده از موتور معروف پراید است که اکنون سایپا آن را M13 مینامد. شرایط دشوار سایپا در او گفت و گو پیشرانه، این شرکت را بهسمت همکاری با شرکتهای چینی کشانده است تا از آنها برای گسترش موتور هیبریدی خود پشتیبانی بگیرد.
«هرمز راضی»، عضو هیئتمدیره و قائممقام مدیرعامل، در حوزه گسترش محصول گروه سایپا از همکاری این شرکت با شرکای چینی خود برای گسترش موتورهای تازه خبر داده است. او در حاشیه چهارمین سلسله سمینار خودروهای برقی خبرداد که سایپا درحال همکاری با یکی از خودروسازان چینی فعال در حوزه خودروهای الکتریکی است. این چنین پروژههایی برای تشکیل موتور هیبریدی از طریق همکاری با شرکای چینی در دستور کار قرار دارد.
هواوی، همکار احتمالی سایپا در فرایند گسترش موتور هیبریدی
راضی به نام این خودروساز و نحوه همکاری با آنها اشاره نکرده است. یقیناً در کنفرانس فوق که توسط سایپا برگزار شد، نمایندگانی از قسمت خودروی شرکت هوآوی وجود داشتند. این شرکت که بهطور معمول با ساختههای فناورانه خود شناختهشده است، از مدتی پیش در بازار خودروی چین نیز وجود دارد. این شرکت بهعلت اراعه تجهیزات مخابراتی به ایران، از سالها پیش مورد تحریم دولت ایالاتمتحده قرار دارد. به همین علت هواوی میتواند بدون نگرانی از تحریمها با شرکای ایرانی همکاری کند.
اخباری که طی روزهای تازه از همکاری بین سایپا و خودروساز چینی درزمینه تشکیل موتور هیبریدی انتشار شدند، خوشحالکننده می باشند؛ بااینحال بایستی به سابقه این شرکت درزمینه تشکیل موتورهای تازه نیز دقت داشت. با گذشت یک سال از رونمایی خودروهای شاهین پلاس و کادیلا با موتور ME16، این خودروها تا این مدت به خط تشکیل نرسیدهاند. این چنین سایپا آریا که با پیشرانه دولیتری چینیها به بازار اراعه خواهد شد، تا این مدت داخل مرحله تشکیل نشده است. آیا بهتر نیست که نخست موتورهای حجیم، تنفس طبیعی و ۱۶ سوپاپ توسط سایپا تشکیل شوند و سپس این شرکت بهجستوجو تشکیل موتورهای برقی و هیبریدی برود؟
منبع