به نقل از خبرنگار فرهنگی ، مراسم اختتامیه برترینهای اولین جشنواره فرهنگی اقتصادی آگهیهای بازرگانی رادیویی و تلویزیونی سازمان صداوسیما با وجود کانونهای تبلیغاتی، صاحبان نشانهای تجاری و مدیران ارشد رسانه ملی در سالن خواجه نصیر مرکز همایشهای این سازمان برگزار شد.
مینا مهرنوش به گفتن داور برنامه “میدون” وجود داشت و این مسئله را نقل کرد: این اتفاق تازه که صداوسیما به گفتن یک همکار به کسب و کارها پشتیبانی میکند، نگاهی متعالی است.
یقیناً برای این که بتوانیم تشکیل محتوا را منطبق با نیاز جامعه انجام بدهیم باید دائما با مخاطب تعامل داشته باشیم که با شبکههای اجتماعی مقدور است.
مازیار حبیبیان نماینده کانونهای تبلیغاتی در این برنامه او گفت: در جشنوارههای تبلیغاتی فقط نوک کوه یخ را میبینیم و امکانش نیست تخصصها را برسی کنیم. من درمورد خیل عظیمی از نخبگان کسب و کار سخن بگویید میکنم که این جشنواره میتواند برای ادامه راه به آنها انگیزه بدهد.
او گفت: من ۲۷ سال است این کار را انجام میدهم؛ دهه ۷۰ دهه تشکیل می بود که جنگ همه شد اما برندها تا این مدت جان نگرفتند و دهه ۸۰ اغاز فعالیت غولهای تبلیغاتی می بود. در دهه ۸۰ با مخاطب هدفی روبه رو شدیم که کم کم داخل اینترنت میشد.
حبیبیان اصرار کرد: دهه نود دهه جنگ و رقابت می بود. نیازها متفاوت شده می بود و باید در فضایی چالشی شرکت میکردیم. در همه این دورانها رسانه مهم تبلیغاتی، رادیو و تلویزیون می بود اکنون داخل دههای میشویم که به نظر به هوش مصنوعی تعلق دارد.
مجتبی رضایی معاون مالی و اندوخته انسانی صداوسیما نیز در این مراسم سخن بگوییدهایی کرد.
پیمان طالبی مجری این برنامه می بود و جناب خان به گفتن میهمان آمد و با یادی از رضا حداد اجرایش را اغاز کرد.
او در نمایش خود، علاوه بر طنازیهای همیشگیاش این پیشنهاد را به دستاندرکاران کانونهای تبلیغاتی و مسئولین صداوسیما داشت که طوری تبلیغ بسازید که اغواکننده نباشد و مخاطبان بتوانند با آن همذاتپنداری کنند.
او خطاب به جبلی رئیس صداوسیما او گفت: در کنار دقت به باورپذیر بودن آگهیهای بازرگانی و این که تبلیغات را همه در تلویزیون میبینند. مردم با زیاد از هنرمندان خاطره دارند و علاقهمندند آنها در تلویزیون باشند. امیدوارم همهشان برگردند و در خدمتشان باشیم.
در قسمت تقدیرها علاوه بر قسمتهای گوناگون به سه بازیگر که در آگهیهای بازرگانی کار تبلیغات را انجام خواهند داد اهدای جایزه شد. مرجانه گلچین، سروش جمشیدی و میلاد کیمرام برگزیده شدند.
در قسمت فرد دیگر از این مراسم، پیمان جبلی رئیس صداوسیما در پشت تریبون حاضر شد و اول به کنایه جنابخان اینگونه جواب داد: خوشحالم سپس از یک سال جناب خان را دیدم اما جنابخان ما یک سال پیش با هم سخن بگویید کردیم نمیدانم شما کجا بودید و اما خوشحالم که امروز شما را اینجا دیدم.
وی سخن بگوییدهایش را اینگونه در ادامه گفت: شکی در این نیست که ما و شما همکاریم. اگرچه در مشاغل تشکیل، اقتصاد و تجارت و بازرگانی فعالیت میکنید اما اگر در فرهنگ و رسانه فهمیدن متقابل وجود نداشته باشد هیچ هدفی به سرمنزل نمیرسد.
جبلی خاطرنشان کرد: باور دارم در صداوسیما هرآنچه تشکیل میکنیم در گونههای نمایشی، به طور حرفهای و تاثیرگذار در محتوا و قالب احتمالا بیشتر از تولیدات ما اثرگذار باشد. تبلیغات بازرگانی است که با دلنشینترین شکل تشکیل و در زمان مختصر و بهترین زمان پخش اتفاق میافتد. چه محتوایی بهتر از این که بتواند در ذائقه و فکر مخاطب اتفاق خوبی را رقم بزند. اگر بگویم تاثیرتان بیشتر از ما در رسانه است گزافه نگفتم و برای اتفاق خوب در این عرصه حتما نیاز به همگرایی داریم.
رئیس صداوسیما اصرار کرد: ما با افتخار ماموریت خودمان میدانیم که خدمات و تشکیل داخل و فعالان عرصه تشکیل در داخل با چالشهای زیاد روبرو می باشند، همه قد در خدمتشان باشیم. ما به گفتن رسانه ملی در راستای حمایتاز تشکیل داخلی و فعالان عرصه اقتصاد در خدمت این صنعت باشیم، اما از نظر فرهنگی آنچه شما در رفتارسازی و الگوسازی انجام میدهید تاثییر بیشتری در قیاس با دیگر گونههای نمایشی، کار شما ماندگارتر است و سبک زندگی که به جای میگذارید ما در گونه بعضی اوقات در تعارض با زندگی عادی مردم است.
جبلی به دو سرفصل هویت محوری و عدل گستری در سند تحول رسانه ملی، اشاره کرد و او گفت: هویت یعنی باورها، باورها، افتخارات، تاریخ و اقلیم متنوع و هرآنچه فرهنگ و خرده فرهنگهای ملت ایران است. همه باید دلواپس هویت تاریخی و فرهنگیمان باشیم. عنصر دوم سند تحولی سازمان که مقصدگذاری شده، حوزه عدل است. در عدل برای هر انسانی مفهوم شناخته شدهای وجود دارد؛ دیده شدن و دیدن عادلانه همهچیز. در حوزه رسانه عدل یعنی دیده شدن همه اقشار و طبقات اجتماعی و آنچه در لایههای اجتماع پرداخته بشود. حتما یادتان میآید خبر ۲۲ بهمن را در ۱۴۰۰ با راهپیمایی تراکتوری و قاطری اغاز کردیم نه راهپیمایی تهران و مشهد و این موثر می بود و این راه ادامه اشکار میکند.
او گفت: جنابخان کنایهای زد و درست می بود؛ مخاطبان باید خودشان را به گفتن مخاطب در قاب رسانه ببینند. یعنی باید در تبلیغات طوری عمل کنیم که خانوادههای ایرانی و سبک زندگی ایرانی با سطح اقتصادی و معیشتی که از آنها مطلعیم خودشان را ببینند یعنی اغواگرایانه نباشد. عدل یعنی همین.
وی خاطرنشان کرد: درست است تنوع در سکوهای نمایشی تشکیل شده، اما موثرترین رسانه و فراگیرترین آن صداوسیماست و تعامل و همکاری که با بنگاههای اقتصادی وجود دارد اما بایستی همه تلاش مان را برای از بین بردن تعارض با سبک زندگی ایرانی و هویت ایرانی انجام دهیم.
جبلی اصرار کرد: انتقاداتی به ما میرسد کجای این سبک زندگی را در این آگهیها ببیند و خانوادهای که فرزندش آه میکشد و این چینش لوازم و ابزار خانه در زندگی کدام دسته از مردم است؛ باید به این اقتضائات دقت بشود. نگاه ما به شما فقط درآمدزایی نیست بلکه حمایتاز اقتصاد و تشکیل داخل است و سیاست ما همکاری و تعامل با بنگاههای اقتصادی خصوصا تشکیل داخل است.
وی خاطرنشان کرد: رویکرد تعاملی و گفتمانی سیاست بعدی ما با بنگاههای اقتصادی است. باید تسلط کنیم بر اقتصاد بدون فرهنگ بلکه هر دو حوزه توأمان پیش بروند. در آخر هم افق کردن حداکثری رسانه با آگهیها است. موضوعات و برتریها و نیازهای واقعی که باید در قالبهای نمایشی را احصا کرد و آمادگی برای کار مشترک داریم.
انتهای مطلب/
منبع