نگاهی به جایگاه پدر در سینما و تلویزیون/ کدام یک ماندگار شدند؟

علی باقری
11 Min Read


به نقل از خبرنگار فرهنگی ، تصاویری به‌یادماندنی و خاطره‌انگیز از پدر و جایگاه پدر در طول این سال‌ها در تعداد بسیاری از فیلم‌های سینمای ایران و سریال‌های تلویزیونی ناظر بودیم که تعداد بسیاری از آنها در خاطر مانده‌اند.

بازیگران تعداد بسیاری از محمدعلی کشاورز و عزت‌الله انتظامی تا خسرو شکیبایی و جمشید اسماعیل‌خانی، جمشید مشایخی، داود رشیدی، پرویز پورحسینی و منوچهر نوذری پدرانه‌هایی ماندگار از خودشان به‌جای گذاشته‌اند، چهره‌هایی که جای خالی‌شان در سینما و تلویزیون حس می‌بشود و پدرانه‌های ماندگاری را خلق کردند.

یقیناً جوان‌ترهایی همچون شهاب حسینی، حامد بهداد، رضا عطاران، امیر جعفری و تعداد بسیاری دیگر نقش‌آفرینی کردند و پدرانه‌هایی که علی نصیریان، پرویز پرستویی، داریوش ارجمند، محمد کاسبی و مهدی سلطانی از خودشان به‌جای گذاشته‌اند در نوع خودش قابل دقت است.

علاوه بر نگاهی به چند نقش پدر ماندگار در سینما و تلویزیون، یک مسئله‌ای هم وجود دارد و آن برخی از فیلم‌هایی است که اصطلاحاً صدمه‌شناسانه سراغ سوژه‌هایی از جمله ازهم‌پاشیدگی خانواده‌ها، پدران نامهربان و منفعت‌طلب یا پدران خیانتکار و معتاد و سارق و… می‌روال اما عکس مخدوشی از مردان و پدران ایرانی در خاطره مخاطب از خودش به‌جای می‌گذارند، این اتفاق بعضاً مورد انتقاد بوده است.

آخرین مطالب
صداهای ماندگار و فیلمسازان انیمیشن گردهم آمدند- اخبار رادیو و تلویزیون - اخبار فرهنگی تسنیم
ادامه مطلب

در عین حال سینما و تلویزیون اکثر اوقات مثالهای خوبی را به نمایش گذاشته که تصویری شریف و نجیب از پدران ایرانی است که به‌نظر می‌رسد برای آموزش و پرورش بهتر نوجوانان و جوانان از طریق سینما و تلویزیون تصاویر بهتری از مردان و پدران ایرانی به نمایش گذاشته بشود و کمتر ناظر ساخت فیلم‌ها و سریال‌هایی باشیم که حرمت‌شکنی و بی‌احترامی به پدران را نشان دهد.

به‌تعبیر برخی از کارشناسان، تا این مدت سینما و تلویزیون نتوانسته است تصویری درست و واقعی را از پدران زحمتکش و تلاشگر که برای رفاه خانواده‌شان به هر آب و آتشی می‌زنند، اراعه دهد، احتمالا یکی از نتایج این اتفاق، نداشتن تصویری از پدر واقعی ایرانی باشد که تا این مدت به‌عکس کشیده نشده است و این در حالی است که مثالهای خارجی بی‌شماری از پدران چندین دفعه ساخته و پرداخته شده است.

اما چند نقش ماندگار در سینما و تلویزیون از «پدر»؛

بین سریال‌ها حتماً می‌توان دو نوع پدر متفاوت را معارفه کرد که هر دو ماندگار شدند؛ اول؛ پدرسالار و دوم؛ حشمت فردوس در ستایش. مجموعه پدرسالار داستان زندگی پدری مهربان و یقیناً سخت‌گیر به‌نام «اسدالله خان» را روایت می‌کند. خانواده برای اسدالله خان قیمت اختصاصی‌ای دارد و همه پسران او به‌همراه عروس‌هایش در یک خانه زندگی می‌کنند، اما مشکل و ماجرای مهم داستان از جایی اغاز می‌بشود که ناصر، پسر کوچک این خانواده تصمیم به ازدواج می‌گیرد، اما همسر او حاضر نیست در خانه‌ پدری ناصر زندگی کند.

حسین توشه درگذشت - تسنیم_خبرخوان
ادامه مطلب

پدرسالار احتمالا از نخستین سریال‌هایی می بود که با محوریت شخصیت پدر در تلویزیون ساخته شد، این سریال که محصول سال ۱۳۷۲ است و در زمان پخش خود دقت بسیاری را به خود جلب کرده می بود، با بازی درخشان مرحوم محمدعلی کشاورز در نقش اسدالله‌خان واعظیان و کوششهای او برای نگه داری سلطه‌گری‌ بر فرزندانش شناخته می‌شد، یقیناً هم چنان نیز بازپخش‌ این مجموعه پرطرفدار دهه ۷۰ در شبکه آی‌فیلم مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد.

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

محمدعلی کشاورز نقش اسدالله خان را با صلابت بازی کرد و از ماندگارترین نقش‌های پدر در سریال‌های تلویزیونی به‌شمار می‌رود.

داریوش ارجمند و نقش حشمت فردوس

نقش حشمت فردوس زیاد ماندگار و دیده شد. داریوش ارجمند این نقش را طوری اراعه داد که مردم با شخصیتی مواجه می‌شدند که افکار پدرسالارانه دارد اما برای نگه داری کیان خانه و خانواده‌اش همه کار می‌کند، شخصیتی خاکستری که دو روی سکه آدم‌های جامعه را نشان می‌داد که هم پاره‌ای از زشتی‌ها و بدی‌های حاضر را نشان می‌داد و هم خوبی‌هایی که کمرنگ شده و باید مجدد احیا بشود.

اما در عین حال نحوه روبه رو حشمت فردوس با همسر و عروس خود نقطه منفی بزرگی می بود که از شخصیت باصلابت پدر در سریال ستایش در خاطره‌ها باقی مانده است، اما احتمالا با اهمیت ترین ویژگی شخصیتی حشمت فردوس، همت و تلاشگر بودن اوست. او از ابتدا با تلاش روی پای خودش ایستاده است و این خصلت حتی در وقتی که همه مال و اموالش را از کف داده نیز همراه او باقی مانده است.

«مهمانی» ساخته می شود سپس از عید نوروز!_خبرخوان
ادامه مطلب

ستایش در سه فصل به‌کارگردانی سعید سلطانی ساخته شد و در هر سه فصل نیز پدر خانواده فردوس محوریت داستان را به‌مسئولیت داشت.

مهدی سلطانی و یک «پدر» ماندگار

کنار این دو پدر ماندگار نمی‌توانیم از کنار نقش «پدر» مهدی سلطانی در سریال «پدر» به‌سادگی عبور کنیم، اتفاقاً این نقش و کاراکتر، یک نگاه درستی از پدر را روایت کرد؛ پدر ایرانی، پدری که در عین دقت به فضای روز اما از مدل‌های سنتی‌اش خارج نمی‌بشود.

این «پدر» را حامد عنقا و بهرنگ توفیقی به‌گفتن تهیه‌کننده و کارگردان در سال ۱۳۹۷ برای تلویزیون ساختند. مهدی سلطانی نقش حاج علی تهرانی را که نقش کلیدی داستان می بود، بازی کرد، نمونه یک پدر مهربان و خانواده‌دوست و ایده‌آل ایرانی.

در سینما با پدری که خسرو شکیبایی خلق کرد

یکی از نقش‌های شاخص خسرو شکیبایی حتماً مربوط به فیلم کیمیای احمدرضا درویش می‌بشود، جایی که او نقش رضا را بازی می‌کند در جریان دعوا بعثی‌ها به اسارت درمی‌آید و سال‌ها سپس که آزاد می‌بشود به‌جستوجو دخترش می‌رود که در روز اسارتش به دنیا آمد و با مرگ همسرش نزد یک پزشک زندگی می‌کند، آن‌قدر این ایثارگری که شکیبایی در جریان بازی در این نقش خلق می‌کند قشنگ و دیدنی است که می‌تواند یکی از پدرانه‌های ماندگار سینما باشد.

اما او در طول این سال‌ها یک پدر ماندگار فرد دیگر هم خلق کرد که در فیلم «دست‌های خالی» ابوالقاسم طالبی به نمایش درآمد. او در این فیلم هم مجدد نقش پدری را ایفا می‌کند که از اسارت آزاد شده و با مشکلات سال‌های جنگ دچار شده است اما تفاوت بین این دو نقش را حتماً می‌توان فهمیدن کرد، جایی از این نقش به دل مخاطب می‌نشیند که دختر شکیبایی در «دست‌های خالی» که نقش او را مریلا زارعی بازی می‌کند متهم به قتل می‌بشود او به‌گفتن پدر به آب و آتش می‌زند تا او اعدام نشود.

جزئیاتی از سنجش مخاطبان تلویزیون؛ "فضای مجازی" اضافه شد!_خبرخوان
ادامه مطلب

همین‌طور نقش پدرانه خسرو شکیبایی در «خواهران غریب» هم به‌نوعی دیگر تا این مدت دیدنی است.

پدر در فیلم‌های حاتمی‌کیا

بین آثار ابراهیم حاتمی‌کیا یک پدر ماندگار را علی نصیریان در «بوی پیراهن یوسف» خلق کرد که تا این مدت به‌یادگار مانده است، پدری که سال‌ها چشم به راه فرزند اسیرش مانده است که برای دیدن فرزند اسیرش سر از پا نمی‌شناسد، تا این مدت هم بعد از سال‌ها این عکس از «پدر» برای مردم دیدنی و دیدنی است.

اما پرویز پرستویی در «به نام پدر» یک نمایی دیگر از پدر را خلق کرد. او در روزهای جنگ برای مقابله با دشمنان بعثی، در زمین مین می‌کارد و دخترش برای باستان‌شناسی و حفاری، پایش روی همان مین‌ها می‌رود. بازی دیدنی حسرت‌خوردن‌های پرستویی در این فیلم به‌گفتن یک پدر، عکس ماندگاری را از جایگاه پدر به نمایش می‌گذارد.

سه پدر در فیلم‌های مجید مجیدی

پدری که حسین محجوب در «به رنگ خدا» به نمایش می‌گذارد تا پدری که محمد کاسبی در «پدر» و رضا ناجی در «آواز گنجشک‌ها» هرکدام آموزنده و در عین حال دلنشین‌اند. جایی در «رنگ خدا» چالش‌‌های پدر یک فرزند نابینا به‌عکس کشیده می‌بشود، جایی در «پدر» زندگی نوجوانی به نمایش گذاشته می‌بشود که دوست ندارد ناپدری داشته باشد و این چنین در «آواز گنجشک‌ها» پدری اخراج‌شده را می‌بینیم که به هر دری می‌زند خانواده‌اش به سختی نیفتند.

برگزاری مراسم یادبودی برای همسر داود میرباقری در صدا و سیما_خبرخوان
ادامه مطلب

شهاب حسینی در «حوض نقاشی»

در «حوض نقاشی» یک نقش ماندگار از شهاب حسینی می‌بینیم که خودش و همسرش در فیلم کم‌توان ‌ذهنی‌اند و برای تعامل با فرزند سالم خود دچار مشکل‌اند؛ اما در عین حال نمی‌توان از کنار ایثارگری‌های این پدر و مادر به‌سادگی عبور کرد که درس‌های بسیاری در آن نهفته است.

در فیلم «خانه‌ای روی آب» و «روسری‌ آبی» عزت‌الله انتظامی پدرانه‌های ماندگاری از خودش به‌جای می‌گذارد. در «دهلیز» که برای اولین بار یک نقش جدّی از رضا عطاران به نمایش درآمد او نقش یک پدر زندانی را که ناخواسته مرتکب قتل شده است، بازی می‌کند.

در فیلم‌های «دختر»، «کوچه بی‌نام» و «ستاره بازی»، فرهاد اصلانی پدرانه‌های متغیری را از خودش به نمایش می‌گذارد. در «درخت گردو» زندگی تلخ یک پدر به عکس کشیده شده است که در جریان بمباران شیمیایی سردشت هر لحظه برای زنده ماندن همسر و فرزندانش تلاش می‌کند که کمرش چندین دفعه زیر سختی حوادث و مشکلات خم می‌بشود اما باز می‌ایستد.

انتهای مطلب/+



منبع

Share This Article