مطرح واردات خودروهای کارکرده بعد از زمانها تاخیر و بازدیدهای طویل، بالاخره به مرحله اجرا درآمده است. یقیناً اجرای این مطرح با آنچه در ابتدا فکر میشد، به کلی متفاوت است. اکنون مناطق آزاد تجاری سرزمین به محل واردات خودروهای کارکرده تبدیل شدهاند. به این علت خودروهای خارجی حاضر در این مناطق به بازار داخل سرزمین سرازیر خواهند شد.
این چنین بخوانید: در ازای انتقال ماشین کارکرده از منطقه آزاد به داخل سرزمین، یک ماشین نو با پلاک منطقه آزاد داخل کنید
در ازای خروج خودروهای قدیمی از مناطق آزاد، خودروهای تازه با سقف قیمت ۲۰ هزار دلار به این مناطق داخل خواهد شد. در واقع مالک هر ماشین منطقه آزاد در ازای دریافت پلاک ملی برای اتومبیل خود، میتواند یک اتومبیل تازه با پلاک منطقه آزاد داخل کند. یقیناً محدودیت قیمت ۲۰ هزار دلاری، علتکاهش تنوع خودروهای این مناطق خواهد شد. تا پیش از این مناطق آزاد میزبان خودروهایی با موتور حجیم بودند که اکنون واردات نسخه تازه آنها با قیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار مقدور نیست. یقیناً همانند قبل، خودروهای آمریکایی امکان دریافت پلاک ملی را ندارند.
آیا واردات خودروهای کارکرده از منطقه آزاد، علتآرامش بازار میبشود؟
واردات اتومبیلهای دست دوم از مناطق آزاد، تعداد بسیاری از ایرادات این مطرح را رفع خواهد کرد. با این حال نمیتوان انتظار داشت که ورود خودروها از این مناطق، بازار ماشین سرزمین را به اسایش مطلق رساند. تعداد خودروهای حاضر در مناطق آزاد سرزمین محدود می باشند و به همین علت تاثییر آنها بر بازار گسترده نخواهد می بود.
این چنین خودروهای لوکس حاضر در این مناطق محدود می باشند و بعد از آن نیز خودروهای لوکس جدیدی به مناطق آزاد داخل نخواهد شد. عدم جواب به تقاضای بازار در حوزه خودروهای لوکس و تبدیل اتومبیلهای به خودروهای مجلل و گرانقیمت، مدام یکی از مشکلات بازار ماشین ایران بوده است. در نتیجه تاثیرات این مطرح مختصرزمان خواهند می بود و برای تاثیرپذیری در طویل مدت، باید مطرحهای واردات ماشین از مبادی گوناگون چند سال ادامه داشته باشند.
منبع