به نقل از ، اولین روز محفل سینمایی آرمان همزمان با چهل و دومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر، عصر شنبه ۱۳ بهمن ماه در سالن بصیرت مجموعه سیزده آبان برگزار شد در این نشست که سپس از نمایش فیلم “معجزه پروین” با محوریت پروین اعتصامی، شاعر برگزار شد، علی محمد مودب شاعر و دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر به تحلیل و گفتگو حوالی این فیلم پرداخت.
علی محمد مودب او گفت: اگر به هر ایرانی بگوییم ۱۰ نفر از مفاخر ایرانی را نام ببر قطعا در بین آنها نام چند شاعر را خواهیم داشت و دلیلش هم این است شعر عصاره تجارب انسانی ایرانیان است و فرهنگ ایرانی اسلامی در طول تاریخ از مسیر شعر و ادبیات نگه داری شده است و در جای دیگر از دنیا نظیر ندارد.
وی او گفت: اگر از شاعران و شعر غافل بشویم از ستون مهم خیمه تمدنی غفلت شدهایم.
وی در ادامه افزود: در رسانه ملی تصویری که از شاعر اراعه میبشود عکس درستی نیست شاعر را انسانی متفنن معارفه کردهاند در صورتی که شاعر سیمای جدی یک انسان ایرانی است سوال مهم این است که در ذهن مردم چه ذهنیتی نسبت به شعرا وجود دارد شعرا ماموریت فرازمانی دارند و با انسان در مقیاس تاریخ او مباحثه میکنند در این حوزه جز معدود کارها تاثییر قابل توجهی وجود ندارد.
این شاعر با اشاره به فیلم “معجزه پروین” او گفت: در این فیلم تلاش شده می بود تصویری روان و ساده و قابل فهمیدن در رابطه شاعر نامی ایران پروین اعتصامی ارایه بشود اکنون چه مقدار در این کار موفق بوده را باید کارشناسان سینما هم در موردش اظهارنظر کنند.
علی محمد مودب در ادامه افزود: من به هر تاثییر هنری که در عرصه شعر و شاعری انجام بشود خوشبین هستم چون میتواند به شناخت دقیقتر مردم از مفاخر ادبیات ایران پشتیبانی کند.
در ادامه نشست قائم خانی نویسنده و پژوهشگر او گفت: اگر این فیلم حاصل اندوختهگذاری تهیهکننده خصوصی می بود قابل قبولتر می بود، اما وقتی که یک دستگاه حاکمیتی تولیدکننده فیلم است دستگاهی که دلواپس برگشت هزینهاش نیست با اهمیت ترین سوال که سپس از دیدن این فیلم در ذهن شکل میگیرد این است که آن نهاد و سازنده تاثییر به جستوجو چه بودهاند و در نظر داشتن چه تصویری از شاعر نامی پروین اعتصامی اراعه دهند؟
قائم خانی در ادامه افزود: در روایت آثار تاریخی آفتی که وجود دارد این است که فیلمسازان و مدیرانی که اعتبارات ساخت فیلم را فراهم میکنند از تاریخ که همیشه مهجور بوده سپری در برابر تاثییر خود میسازند با اهمیت ترین قضیه در این فیلم این است که ما با چه مواجهیم آیا عکس دقیق و درستی از پروین اعتصامی اراعه میبشود چه تصویری از زن شاعر معاصر که یکی از قلههای شعر فارسی است اراعه میبشود؟
وی در آخر او گفت: مشکل مهم این است که هنگامی کار حمایتی است چشم بر تعداد بسیاری از ابعاد مهم در یک تاثییر بسته میبشود. با اهمیت ترین سؤالات در ذهن یک مدیر و فیلمساز این باید باشد که چه روایتی داریم چطور روایت میکنیم چه چیزی را روایت میکنیم.
انتهای مطلب/
منبع