به نقل از ، آئین امضای تفاهمنامه جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی عروسکخونه و انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر به میزبانی شبکه نهال و مرکز سیمرغ برگزار شد.
علی خواجه تهیهکننده برنامه تلویزیونی عروسکخونه او گفت: جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی کودک با نام عروسکخونه از ۱۴۰۲ کار خود را اغاز کرده و امسال، دومین سال برگزاری آن است. این جشنواره امسال در مرکز سیمرغ و شبکهی کودک تشکیل میبشود، حمایتانجمن نمایشگران عروسکی را نیز با خود دارد.
محمدصادق باطنی رئیس شبکه کودک او گفت: با اهمیت ترین عناصر دوره کودکی و زبان دوره کودکی، زبان خیال و رویا است که هنگامی به قصه و قصهگویی تبدیل میبشود، به کمال میرسد. به همین علت تمرکز بر نمایش در برنامههای عروسکی زیاد پر اهمیت است.
وی حوزه نمایش عروسکی را مهم و نقطه اتصال قصه و خیال دانست و او گفت: با عروسک قصه میگوییم و رویا پردازی میکنیم و به جهان خیالانگیز کودکان ورود اشکار میکنیم.
باطنی با اشاره به اهمیت رده سنی کودک در ابعاد تربیتی زندگی، خاطرنشان کرد: در مقطع سنی کودکی، میتوان با اهمیت ترین و پیچیدهترین سخنهای تربیتی را به کودک آموخت.
وی با اشاره به نقش مؤثر تلویزیون در نشاندادن عروسکها افزود: از دیرباز خانهی عروسکها تلویزیون بوده و در موقعیتهای گوناگون عروسکها زمان اشکار میکردند در دایره متکثر از مخاطبان خود قرار گیرند که میدان آن تلویزیون و صداوسیما بودهاست.
مدیر شبکه کودک سیما تصریح کرد: عروسکهایی که دهه به دهه آمدند، احتمالا بتوان او گفت آجرهای اولیه هویتی و تربیتی ما را ساختند.
باطنی با اشاره به بازه انقطاع رسانه ملی از تولیدات نمایشی عروسکی در ادامه گفت: در مقطعی فاصلهای بین تولیدات عروسکی و جهان کودکان افتاد. نظام دغدغههای قصههای نمایش عروسکی به طوری شد که انگار آثار حوزهی زیاد تر از قالب لذت میبردند و با قصه آنچنان ربط نداشتند و در نهایت به نقطه انقطاع تولیدات عروسکی در آنتن رسانه ملی رسیدیم.
مدیر شبکه پویا اظهار کرد: در دهه ۹۰ فاصله جدی اتفاق افتاد؛ عروسکهای قدیمی رفتند و عروسکهای قوی جدیدی نیز جانشین نشدند و حوزه نمایش عروسکی آرام آرام از خاطره رشد و تربیتی کودکان سرزمین در حال پاک شدن می بود.
باطنی کرونا را یکی از عوامل کم شدن تئاتر صحنهای عروسکی دانست و یادآور شد: از طرف دیگر کرونا تبدیل کم شدن تئاتر عروسکی شد و این پیکره شریف و نحیف تئاتر عروسکی با بحران جدی روبه رو شد.
وی با اشاره به آیه وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ او گفت: حوزه نمایش عروسکی از دایره مصرف فرهنگی کودکان سرزمین در حال پاک شدن می بود؛ در حالی که خداوند در سوره ابراهیم میفرماید هر پیامبری با زبان قومش تبیین میکرد و احتمالا بتوان عروسک را مصداق زبان کودک دانست.
باطنی با اشاره به رویکرد تازه سازمان صداوسیما افزود: در سازمان این نگاه وجود دارد که در حوزهی نمایش عروسکی رویکرد و نگاه جدیدی اتفاق بیفتند.
مدیر شبکه امید تصریح کرد: امسال و در دومین دوره، هزینههای این برنامه را مرکز سیمرغ صدا و سیما به مسئولیت گرفت. این چنین امسال با پیشکسوتان این عرصه تعامل کردیم تا با همکاری و همافزایی و منفعت گیری از ظرفیتهای متعدد سرزمین بهترین اتفاق را رقم بزنیم. در این جشنواره علاوه بر جذب مستعدین به جستوجو تشکیل دریچههای خلاقیت و نوآوری در فضای عروسکی هستیم تا بتوانیم با قصههای دلنشین و شخصیتهای موثر به میدان بیاییم.
او گفت: امسال و در دومین دوره، هزینههای این برنامه را مرکز سیمرغ صدا و سیما به مسئولیت گرفت. این چنین امسال با پیشکسوتان این عرصه تعامل کردیم تا با همکاری و همافزایی و منفعت گیری از ظرفیتهای متعدد سرزمین بهترین اتفاق را رقم بزنیم. در این جشنواره علاوه بر جذب مستعدین به جستوجو تشکیل دریچههای خلاقیت و نوآوری در فضای عروسکی هستیم تا بتوانیم با قصههای دلنشین و شخصیتهای موثر به میدان بیاییم.
در ادامه هما جدیکار، رئیس انجمن صنفی نمایشگران عروسکی او گفت: خوشحالم که بالاخره صداوسیما عروسک ها را جدی گرفت و روی خود را به سمت عروسکها برگرداند. انگار از یک عروسک و یک مجری داریم به نمایش عروسکی میرسیم. امیدواریم پلههای اولیه رشد نمایش عروسکی در عکس تلویزیون اتفاق بیفتد.
وی کودکی را با اهمیت ترین مرحله رشد دانست و او گفت: نمایش عروسکی همراه و همراز کودکان است. بچههایی که در این عرصه خشم و ناامیدی و سختیها بزرگ خواهد شد، عروسک به زندگی آنها لطافت میبخشد که این عرصه را طی کند. باید بتوانیم تولیداتی داشته باشیم که بچهها با آن زندگی کنند و پلی بین حقیقت و دنیای پر رمز و راز تخیلی بچهها باشد.
رئیس انجمن صنفی نمایشگران عروسکی افزود: ما در کنار شما هستیم ولی صداقت را از نمایش عروسکی نباید بگیریم. اگر برنامهای صادقه تشکیل بشود، مخاطب با آن ربط میگیرد چون کودکان با هوش می باشند و افترا و ریا را به شدت تشخصی میدهد.
جدیکار با ذکر این مسئله که کودکان، نسل بعدی و آیندهی سرزمین می باشند او گفت: امیدواریم علترشد مسیر عروسکی و در نتیجه آینده بهتر سرزمین شویم چون کودکان نسل بعدی سرزمین می باشند امیدوارم همکاری خوبی باشد و شروعی باشد برای وجود نمایش عروسکی نه لزوما فاخر، بلکه درست در تلویزیون.
خواسته نعیمیذاکر، مدیرعامل خانه تئاتر در تکه پایانی نشست او گفت؛ اثربخشی مطلب در فضای تئاتر زیاد تر است و تلویزیون باید به رشد آن پشتیبانی کند. دانستن مطلب کافی نیست بلکه هنر ارسال آن مهم است که تلویزیون میتواند این نقش را به مسئولیت بگیرد.
وی به این نوشته اشاره کرد که جشنوارهی عروسکخونه و این جلسه از آن دست کارها و اتفاقات مهم و بزرگی است که میتواند برکات و تبعاد زیاد خوبی را در آینده به همراه داشته باشد.
نعیمیذاکر او گفت جشنوارهی عروسکخونه میتواند و باید با اتصال به نهادهای میدانی تآتر عروسکی، صحنهی تآتر عروسکی کودک را نیز تحکیم کند و علترشد و رونق آن بشود.
چرا که صحنهای که در آن هنرمند به طور رو در رو با مخاطب روبه رو است میتواند اثری عمیقتر از نمایش تلویزیونی داشته باشد.
در قسمت آخر نیز آرش مصطفایی به گفتن بازرس انجمن نمایشگران عروسکی با سپاس از برگزاری جلسه و انجام این تفاهم ابراز امیدواری کرد با حمایتاز نمایش عروسکی به گفتن محل تلاقی هنرمندان سینما، تلویزیون و تآتر، ناظر رشد هنر نمایش عروسکی در عرصههای گوناگون باشیم.
باطنی، در آخر آیین امضای تفاهمنامه جشنواره عروسکخونه و انجمن نمایشگران عروسکی او گفت: در صحنه و میدان باید همافزایی داشته باشیم تا اتفاقات خوبی را رقم بزنیم همچون اتفاقهای خوبی که در حوزه انیمیشن رخداد و در نتیجه فرهنگ رفتن به سینما به همراه کودک تحکیم شد. ما آمادگی داریم که بتوانیم از پا گرفتن و رشد ظرفیتهای اختصاصی تئاترهای کودک حمایتکنیم تا علترونق بخشیدن به حوزه تئاتر عروسکی باشیم.
در انتهای این مراسم تفاهمنامه همکاری مابین جشنوارهی نمایش عروسکی تلویزیونی کودک عروسکخونه و انجمن نمایشگران عروسکی در سه نسخه امضاء شد.
انتهای مطلب/
منبع