به نقل از خبرنگار فرهنگی ، درمورد تبلیغ کردن یا نکردن، تقصیر کار بودن یا نبودنِ سلبریتیها در ماجرای تبلیغ «کوروش کمپانی» سخن و حدیثهای تعداد بسیاری است. ماجرای امروزِ گله هایها و انتقادها به تبلیغ این کمپانی، ما را به یاد چند سال پیش میاندازد، وقتی که ماجرای خرید ملک در دبی پیش آمد و تعداد بسیاری از سلبریتیها رفتند و تبلیغ کردند،
آن زمان هم برخی از سلبریتیها همچون سیدجواد هاشمی یا اصغر سمسارزاده آمدند و از مردم بهخاطر این تبلیغ عذرخواهی کردند، حتی با برخی از بازیگرانی که پایشان به این تبلیغ او گفت و گوبرانگیز باز شده می بود او مباحثه کردیم بهصراحت انها گفتند خبری از عواقب و پشتصحنه این تبلیغ نداشتهاند؛ شخصی با آنها تماس گرفته است که برخی به نام میشناسند و حتی در فیلمهای تبلیغیشان چندین دفعه نام این شخص را میآورند.
یا بعضاً با این مسئله روبه رو میشدیم؛ “کمکاری و بیکاری علتشده است سراغ این چنین اتفاقی برویم؛ هیچ تواناییای در تبلیغ کردن نداشتیم به همین خاطر که دیدیم تعداد بسیاری از همکاران این کار را کردهاند این تبلیغ را پذیرفتیم.”، همانند امروز که بهمحض فراری شدن فرد شمارهیک «کوروش کمپانی»، سریال عذرخواهیها از سوی سلبریتیها کلید خورد اما زیاد نمیتوان این عذرخواهیها را باور کرد.
اگر چند نمونه از این تبلیغها را کنار هم بگذاریم به یک مسئله دست اشکار میکنیم و این حقیقت ماجراست؛ سلبریتیها هروقت به زمان درآمدزایی میرسد حتی حاضرند در آگهیهای بازرگانی تلویزیون خودنمایی کنند؛ هرچند چندین دفعه در او گفتوگوها و مطلبهای مجازیشان میگویند “نه تلویزیون میبینیم و نه در تلویزیون کار میکنیم!” در صورتی که امروز به شبکههای تلویزیونی مراجعه کنیم زیاد تر از این که آنها را در عرصه سریالسازی و برنامهسازی ببینیم زیاد تر بهگفتن بازیگر تبلیغات تلویزیونی خودنمایی میکنند.
هم در ماجرای خرید ملک در دبی، هم اینجا (کوروش کمپانی) و هم زیاد از جاهای دیگر انگیزه مهم این سلبریتیها تنها کسب درآمد است و هیچ شناختی از این تبلیغات نداشته و ندارند، افرادی (سلبریتی) که نه درمورد اظهارنظرها و نه تبلیغاتی که در صفحههای مجازی و فضاهای دیگر انجام خواهند داد مطالعهای ندارند و ایران و ایرانی هیچ اهمیتی دارد، هم چنان که بدون هیچ اندیشهای، درمورد اتفاقات گوناگون اظهارنظر میکنند و تنها به بالا رفتن فالوور و دیده شدن میاندیشند.
امروز هم با برخی از این سلبریتیها سخن بگویید میبشود یا ترجیح خواهند داد بهسبک الهام حمیدی عذرخواهی کنند یا جوابهای قابلتأملی بدهند؛ «تعداد بسیاری این کار را کردهاند و پولهای چندبرابری میگیرند ما چرا از این قافله عقب بمانیم؟!»، اما بین این سخن بگوییدها، مسئلهای قابل تأمل است که هیچ خبری از این تبلیغات نداشتند و سوال نکردند؛ چه مقدار این تبلیغ برای منافع مخاطبین مثمرثمر است و چه مقدار بهواسطه این تبلیغ، محبوبیت و جایگاه هنریشان زیر سوال میرود؟! حتی به این مسئله فکر نکردند مردمی که به آنها مطمعن دارند با دیدن این تبلیغات چه مقدار متضرر خواهند شد، همانند ماجرای تبلیغ آن کرمهای بهکلمه شفافکننده در فضای مجازی که بعدها جعلی از آب درآمدند.
به این دسته از سلبریتیهایی که بهجای دقت به خودشان و بازنگری رفتارشان در عرصه تبلیغات، توپ را به میدانهای فرد دیگر میاندازند دیدن این ویدئوی مختصر پیشنهاد میبشود، ناصر ممدوح دوبلور و گوینده شناختهشده که جزو صداهای ماندگار تلویزیون و سینما بهشمار میرود اخیراً به برنامه «برمودا» شبکه نسیم آمده می بود، قسمتی از این او مباحثه چه مقدار به کار این روزهای سلبریتیهای تبلیغکننده «کوروش کمپانی» میآید.
او در لابهلای سخن بگوییدهایش درمورد خوانش تبلیغات این مسئله را نقل کرد: یک روز آتنه فقیهنصیری بازیگر سینما و تلویزیون پیش من آمد و او گفت: «آقای ممدوح، مادر سلام رساندند و انها گفتند “به ممدوح بگویید چیزی که تبلیغ کردید خریدم برای پاهایم و چیز خوبی نیست.”»، این مسئله را شنیدم دنیا روی سر من خراب شد، این لطف الهی است یک باوری در صدای من گذاشته است هنگامی یک چیزی را اظهار میکنم باورپذیر میبشود، از آن لحظه زیاد کار من مشکل شد و دیگر تبلیغ نخواندم، چرا که خودم را در روبه رو کیفیت آن محصول، مسئول میدانم، زیادها تبلیغ میکنند چیزهایی را که اینها حقیقت ندارد، از پول گذشتم تا مردم دچار خسران نشوند و از این کار هم پشیمان نیستم.
با تماشای این ویدئوی مختصر؛ آیا این استدلال برخی از این تبلیغکنندگان، استدلال درستی است که میگویند از سر ناچاری و تنگناهای مالی سراغ این عوامفریبی رفتهاند و یا هر تبلیغی را در فضای مجازی میپذیرند؟ یا برخی از کاربلدهای این عرصه که میگویند تا بحال ریالی از تبلیغات در هیچکجا نگرفتهاند و زیربار افتراپردازی و اغراقگوییهای تبلیغی نمیروال؟!
در حالی که فعالیت برخی از اینفلوئنسرها و جریان جذب فالوور بههرقیمتی اکثر هنرپیشههای معروف در فضای مجازی مشخص می کند سلبریتیها راه فرد دیگر غیر از حرفه خودشان را برای کسب درآمد، در پیش گرفتهاند و آن منفعت گیری از مطمعن مخاطب است برای کسب درآمد شخصی و پیشبرد اهداف تجاری (بیزینس) خودشان، در شرایطی که سرزمین دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی است.
گفتنی است؛ شرکت «کوروش کمپانی» که با ادعای فروش گوشی آیفون ۲۰میلیونی نام خود را بر سر زبانها انداخته می بود، تعطیل شده است و مالک این شرکت متواری است، این نوشته را پلیس نیز قبول کرده و در پی یافتن این فرد و احقاق حقوق مالباختگان است؛ شرکتی که طی ماههای تازه در فضای مجازی سروصدای بسیاری بهپا کرد.
انتهای مطلب/+
منبع