تیگو ۸ پرو e پلاس یکی از محصولات تازه مدیران ماشین است که طی نیمه دوم سال ۱۴۰۲ داخل بازار ایران شد. این ماشین که با نام تیگو ۸ هیبریدی بین عموم شهرت یافته است، گفتن نخستین خودروی هیبریدی مونتاژ داخل را در اختیار دارد. طی روزهای پایانی بهمنماه ۱۴۰۲، فرصتی برای خبرنگاران مهیا شد تا توانایی رانندگی با تیگو ۸ هیبریدی را داشته باشند. این توانایی بالغ بر ۱۰۰۰ کیلومتر می بود و نکات مثبت و منفی این ماشین در طول تست اشکار شد.
مشخصات تیگو ۸ پرو e پلاس
پیش از آنکه به توانایی رانندگی با تیگو ۸ هیبریدی بپردازیم، ملزوم است تا با مشخصات این کراساوور پاک آشنا شویم. تیگو ۸ پرو e پلاس یک خودروی پلاگین هیبریدی است؛ به این علت موتور برقی ماموریت پیشراندن ماشین را بر مسئولیت دارد. موتور بنزینی بهکاررفته در این ماشین، در نقش ژنراتور ایفای نقش میکند و مقصد آن پرکردن باتریها است.
پیشرانه بنزینی تیگو ۸ پرو e پلاس از نوع ۱.۵ لیتری توربوشارژر است که ناظر نصب آن در دیگر خودروهای فونیکس و امویام نیز بودهایم. این موتور ماموریت دارد تا پکیج باتریهای ۱۹.۲۷ کیلوواتساعتی ماشین را شارژ کند. درحالتیکه هر دو پیشرانه برقی و بنزینی ماشین فعال باشند، حداکثر راندمان پیشرانه تیگو ۸ هیبریدی به ۳۲۶ اسببخار قوت و ۵۱۰ نیوتنمتر گشتاور میرسد.
سیستم انتقال قوت تیگو ۸ پرو e پلاس از گیربکس DHT منفعت گیری میکند که جعبهدنده مخصوص خودروهای هیبریدی است. با وجود آنکه تیگو ۸ هیبریدی دو موتور دارد، اما یک خودروی دیفرانسیل جلو بهحساب میآید. قیمت تیگو ۸ پرو e پلاس از سوی مدیران ماشین معادل دو میلیارد و ۷۶۵ میلیون تومان درنظر گرفته شده است. این ماشین هماکنون در بازار با قیمت دو میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان به فروش میرسد.
توانایی رانندگی با تیگو ۸ هیبریدی؛ مزایا و معایب
در قسمت قبل اشاره کردیم که تیگو ۸ پرو e پلاس یک خودروی دیفرانسیل جلو است. انتقال ۵۱۰ نیوتنمتر گشتاور به محور جلو این ماشین علتمیبشود تا شتابگیری شگفت انگیزای را از تیگو ۸ هیبریدی ناظر باشیم؛ به این علت درصورت تملک این ماشین، امکان پذیر دلتان بخواهد که دیگر خودروها را در خیابان به چالش بکشید!
مزایا
رانندگی با تیگو ۸ هیبریدی در حالت همه برقی، بیصداست. حتی وقتی که موتور بنزینی داخل مدار بشود، تا زمان افزایش سختی ناظر نفوذ آزاردهنده صدا به درون کابین نخواهید می بود. منفعت گیری از موتور برقی بهگفتن نیروی پیشران علتشده است تا شتابگیری ماشین در همه حالات روال ثابتی داشته باشد. ازاینرو، حتی در دورهای میانی نیز کشش مناسبی را از تیگو ۸ پرو e پلاس ناظر خواهید می بود.

نسخه پلاگین هیبرید کراساوور فونیکس درگاه شارژ دارد اما امکان شارژ آن در اکثر نقاط ایران وجود ندارد و تنها چند ایستگاه شارژ قادرند به این ماشین سرویس دهند. بااینحال، نیازی به شارژر برای پرکردن باتریهای این ماشین ندارید، چرا که موتور بنزینی کار خود را به بهترین نحو انجام میدهد. این پیشرانه با بنزین معمولی نیز سازگار است، ازاینرو سواری طویلزمان با تیگو ۸ هیبریدی دردسر چندانی برای راننده بهجستوجو نخواهد داشت.
معایب
با وجود مزایای زیاد، رانندگی با تیگو هشت هیبریدی معایب مختلفی را نیز بر ما آشکار کرد. نخست آنکه بهعلت دیفرانسیل جلو بودن این ماشین و انتقال گشتاور زیاد به محور جلو، کمفرمانی زیاد بسیاری را در کراساوور هیبریدی فونیکس ناظر هستیم. این کمفرمانی بر هندلینگ ماشین نیز تأثیر منفی گذاشته است. ترکیب همه موارد با تایرهای ایرانی نصبشده روی ماشین، علتشده است تا پایداری کراساوور فونیکس افت یابد و حس عدم مطمعن را به راننده منتقل کند؛ به این علت ملزوم است که بعد از خرید تیگو ۸ هیبریدی، در نخستین قدم نسبت به معاوضه تایرهای آن با انواع خارجی عمل کنید.
بالاتر اشاره کردیم که موتور بنزینی میتواند باتریها را شارژ کند و برای این کار نیازی به ایستگاه شارژ ندارید. بااینحال، رویه شارژ باتریها با منفعت گیری از موتور بنزینی زیاد کند است. درنتیجه برای پرشدن کامل باتریها باید زمانزمان بسیاری رانندگی کنید که این قضیه مصرف سوخت ماشین را افزایش میدهد و مزیت مهم آن، یعنی هیبریدیبودن را کمرنگ میکند.

قیمت تیگو ۸ پرو e پلاس نیز نسبت به نسخه درونسوز آن، یعنی تیگو ۸ پرومکس بالاتر است. همین علت بهتنهایی میتواند عامل رویگردانی مشتریان از این ماشین باشد؛ حال آنکه خودروهای هیبریدی باید ارزانتر از خودروهای احتراق داخلی باشند تا مشتریان به خرید اتومبیلهای سبز ترغیب شوند.
درنهایت بزرگترین نقطهضعف تیگو ۸ پرو e پلاس، محل قرارگیری باتریهای آن است. پلتفرم این ماشین با تیگو ۸ پرو و تیگو ۸ پرومکس مشترک است. این پلتفرم برای خودروهای درونسوز طراحی شده، ازاینرو پکیج باتریها زیر ماشین نصب شدهاند و در معرض صدمه می باشند. به همین علت باید مواظب واردشدن ضربه به تکه زیرین ماشین باشید.
جمعبندی توانایی رانندگی با تیگو ۸ هیبریدی
در آخر توانایی رانندگی با فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس، این سوال نقل میبشود که آیا این ماشین را بخریم یا خیر؟ در جواب باید او گفت که با دقت به نبوده است زیرساخت ملزوم برای منفعت گیری از خودروهای هیبریدی و این چنین قیمت بالای این خودروها، خرید تیگو ۸ هیبریدی در زمان حال به مشتریان معمولی چندان پیشنهاد نمیبشود. بااینحال، اگر به خودروهای هیبریدی علاقه دارید یا آنکه تصمیم معاوضه خودروی هیبریدی وارداتی خود با نمونه صفرکیلومتر را دارید، خرید تیگو ۸ پرو e پلاس میتواند برای شما رضایتقسمت باشد.
منبع