به نقل از خبرنگار فرهنگی ، چند روز به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده و قرار است منتخبان مردم راهی بهارستان شده و بر کرسیهای نمایندگی مجلس تکیه بزنند، صدای همشهریان خود باشند و برای حرکت قطار پیشرفت سرزمین ریلگذاری کنند. باتوجه به اهمیت وجود گسترده و پرشور مردم پای صندوقهای رای، دستگاهها و نهادهای متولی برگزاری انتخابات از ماهها قبل، فعالیتهایی را تدارک دیدند. در این بین رسانه ملی، به گفتن بزرگترین دستگاه فرهنگی سرزمین طرحی نو در انداخت و برای هر حوزه انتخابیه یک کانال انتخاباتی اختصاصی راهاندازی کرد که یقیناً برای تهران برای گستردگی زیاد تر به دو کانال هم رسید. تا بیشتر از ۱۱ هزار نامزد در مناطق گوناگون سرزمین بتوانند در قالب فرکانس محلی با مخاطبان و رایدهندگان به طور مستقیم سخن بگویید کنند و از برنامههایشان بگویند.
صداوسیما به طور جدّی و از ۱۶ فروردین با راه اندازی ستاد انتخابات پا به میدان انتخابات گذاشت تا با بسیج همه امکانات و پوشش گستردهای به وسعت همه ایران در خدمت برگزاری هرچه باشکوهتر انتخابات باشد. در تاریخ صداوسیما برای نخستین مرتبه به حساب میآید که بهجز شبکههای معمولِ رسانه ملّی، ۲۴۵ فرستنده محلی نیز برای پوشش ۲۰۰ حوزه انتخابیه مستقر شدند و فعالیت خود را اغاز کردند. به حرف های رئیس رسانه ملّی با اهمیت ترین مصداق عدل انتخاباتی همین زمان می بود که قانون در اختیار صداوسیما قرار داد که طی هفت روز زمان تبلیغات انتخاباتی کانالها به طور ۲۴ ساعته در اختیار تبلیغات نامزدها باشد.
به طور متوسط ۱۰ هزار دقیقه در طول هفت روز در اختیار نامزدهاست و هرکدام ۲۰ دقیقه زمان تبلیغات اشکار میکنند که خود و حامیانشان را معارفه و درمورد موضوعات اساسی اظهار نظر کنند.کانالهای انتخاباتی در استانهایی که کمتر از چهارحوزه انتخابیه داشتهاند افتتاح و پخش آزمایشی محتوای انتخاباتی از چند هفته قبل اغاز شد.
حسن عابدینی معاون امور استانهای صداوسیما درمورد مقصد از راهاندازی ۲۰۰ کانال تلویزیونی به این مسئله اشاره کرد: «رهبر معظم انقلاب اسلامی چهار راهبرد را برای انتخابات اسفند نقل کردند که شامل انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان رهبری است. این چهار راهبرد شامل سلامت انتخابات، امنیت، شراکت مردم و رقابت است. از همین رو صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در چارچوب عرصه سازی برای شراکت و رقابت نامزدهای انتخابات و تشکیل شراکت گسترده مردم در انتخابات، مطرحهای مختلفی را به مرحله اجرا در میآورد که برنامهریزی برای آنها اغاز شده است.
یکی از برنامه ریزی ها، راه اندازی ۲۰۰ کانال تلویزیونی حوزه انتخابیه است که بر پایه حوزه های انتخاباتی تهیه شده است؛ یعنی در یک شهرستان بر مبنای شمار داوطلبانی که می خواهند با هم رقابت کنند و حاکم شدن عدل رسانهای در این مسیر، عمل به راهاندازی کانال انتخاباتی کردیم که همه نامزدها بتوانند تولیدات شان را در حوزه معارفه خودشان، جواب دادن به سوالهای ملی، اختصاصی حوزه انتخاباتی و اظهارنظرهایی که راجع به موضوعات کلان و مورد دغدغه مردم است، اراعه دهند. در واقع صداوسیما این موارد را در کانالهای حوزه انتخاباتی در اختیار افکارعمومی قرار داد.»
به حرف های این معاون صداوسیما، مطرح ۲۰۰ کانال که در نوع خودش ابتکار به حساب می اید ابرطرحی است برای تشکیل عدل رسانهای در حوزه رقابت نامزدها، شراکت مردم و آگاه شدن از دیدگاه نامزدها. صداوسیمای جمهوری اسلامی تلاش کرده تا در چارچوب عدل محوری همه مناطق سرزمین را زیر پوشش رسانهای و دریافت سیگنال قرار دهد.
امروز بالای ۹۸ درصد پوشش رسانهای محقق شده و قسمتهایی که امکان پذیر سیگنال نرسد بین دو کوه بوده یا منطقهای است که از نظر فنی کار سیگنالرسانی را مشکل میکند که یقیناً برای این مناطق هم تدابیری اندیشیده شده است. مسئله دلنشین همینجاست که در عرصه کانال های انتخاباتی چون از فرستنده هایی ارسال میشود که همه سطح سرزمین را پوشش میدهد، به این علت مشکلی از این جهت نبوده است.
به این علت این مطرح نو برای نخستین بار است که اتفاق افتاده و یک ابرطرح در عرصه رسانه به حساب میآید که یقیناً از روز نخست برای تعداد بسیاری شگفتیبرانگیز می بود. صداوسیما که در هر دورهای از انتخابات برنامههای مختلفی را در دستور کار قرار داد این بار با ۲۰۰ کانال و یقیناً فعالیتهایی در رادیو و تأسیس یک شبکه خاص به نام انتخاب، ایران صدا و بقیه موارد در تلوبیون به استقبال انتخابات رفت تا هم در عرصه رسانه ابتکاری را در معرض نگاه مخاطبان قرار دهد که در جهت عدل رسانهای باشد و از طرفی دیگر شور و نشاط رسانهای را به جامعه انتقال دهد که در بالا بردن و ارتقاء شراکت مردم سهم بسزایی داشته باشد.
یکی از نکات دلنشین دقت در فعالیتهای صداوسیما برای انتخابات، کارکرد تلوبیون است. همزمان با اغاز زمان تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، سامانه آرا در تلوبیون با تجمیع همه تبلیغات و محتوای تصویری هر نامزد در یک صفحه اختصاصی به شکل رسمی در دسترس کاربران قرار گرفته و میلیونها کاربر تلوبیون به شکل روزانه، با اینترنت رایگان از آن منفعت گیری میکنند.
در سامانه آرا تلوبیون به گفتن شبکه اجتماعی تخصصی تبلیغات انتخابات، نامزدهای تایید شده صلاحیت شده انتخابات سیزدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بر پایه لیست اعلامی از سوی ستاد انتخابات دارای یک صفحه اختصاصی و اختصاصی شدهاند و از آن برای معارفه خود منفعت گیری میکنند.
با قانون تازه انتخابات، هر کدام از ۱۴ هزار نامزد انتخابات مجلس این زمان را اشکار کردهاند که بتوانند علاوه بر اطلاعات اظهار شده از سوی ستاد انتخابات، بیشتر از ۱۰ ساعت محتوای ویدیویی از جنس فضای مجازی را هم در این سامانه بارگذاری کنند. علاوه بر این، همه تبلیغات نامزدها در فضای مجازی و محتوای ویدیویی پخش شده از ۲۰۰ کانال تخصصی انتخاباتی رسانه ملی، یکجا تجمیع میشود.
از طرفی دیگر در رادیو، سامانه تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس راهاندازی شد. به تعبیر علی بخشیزاده معاون صدا «در این عمل تازه مردم میتوانند از امروز شنونده تبلیغات و محتواهای معارفه نامزدهای انتخاباتی در رسانه ایرانصدا باشند. در صفحه اول این سامانه نام همه استانها فهرست شده است. با انتخاب هر یک از آنها، حوزههای انتخاباتی آن استان قابل مشاهده است. کاربران با انتخاب هر حوزه، فهرست همه نامزدهای نهایی این دوره را میبینند. در این صفحه، نام آن دسته از نامزدها که شخصا محتوای صوتی بارگذاری کرده و یا در اختصاصیبرنامه ۲۰ دقیقهای بالاتر (اختصاصی ۲۰۰ کانال تلویزیونی انتخابات) شرکت کرده اند؛ نزدیک است. با انتخاب نام هر نامزد، سامانه شما را به صفحه اختصاصی نامزد هدایت میکند.
در صفحه اختصاصی نامزد، نام کامل، کد انتخاباتی وی در حوزه و عکس (در صورت بارگذاری توسط خود نامزد) قابل مشاهده است. این چنین قسمت اشتراکگذاری به همراه ابزار تشکیل بارکد مربعی (QRCode) نیز برای همه مخاطبان به خصوص هواداران و اعضای ستاد انتخاباتی آنها در دسترس است. در قسمت مهم صفحه اختصاصی هر نامزد، لیست همه محتوای صوتی به همراه زمان و نام و شرح محتوا، فهرست شده و ۲ امکان پخش و ذخیره در دسترس است مخاطبان است. پخش قطعات صوتی در قالب لیست پخش به طور خودکار انجام میشود.
قسمت فرد دیگر از سامانه به مناظرههای بین نامزدهای مجلس تعلق دارد. این دسته از محتوا روزانه درحال افزایش است که ان شاءالله تا آخر بازه وقتی مجاز تبلیغات به بیشتر از ۱۰۰۰ برنامه خواهد رسید. این مناظرات در بالای صفحه اختصاصی هر حوزه قابل مشاهده است.
برای هر یک ۱۴۴ نفر نامزد مجلس خبرگان نیز همانند قسمت قبل، صفحه اختصاصی تشکیل شده و عکس ایشان به همراه محتوای صوتی ۲۰ دقیقهای معارفه، در آن قابل دسترس است. ملزوم به ذکر است حوزه های مجلس خبرگان در این دوره، استانی تعریف شده و لذا نام این نامزد ها در صفحه مهم هر استان قابل دسترس است. شنیدن برخط فایل های صوتی، امکان ذخیره فایل، نشانه گذاری و اشتراک گذاری اطلاعات نامزد منتخب از دیگر ویژگی های این برنامه کاربردی است.
با این عمل، مردم می توانند مجموعه اطلاعات درمورد نامزدها را به همراه کدهای انتخاباتی گردآوری کرده و برای خود نشانه گذاری کنند و در روز انتخابات همراه با ایرانصدا پای صندوقهای رای حاضر شوند و نامزد اصلح مورد نظر خود را انتخاب کنند.»
انتهای مطلب/
منبع