ویژگی ها و قابلیت های جنگنده رافال فرانسه

علی باقری
5 Min Read


هواپیمای بال دلتا یا مثلثی یکی از دلنشین ترین انواع جت های جنگنده است. احتمالا شناخته شده ترین جنگنده بال دلتا در سراسر جهان، یوروفایتر تایفون (Eurofighter Typhoon) باشد. با این حال، هواپیمایی داسو (Dassault Aviation) متعلق به فرانسه، یک جنگنده بال مثلثی در زرادخانه خود دارد که دو دهه فعالیت موثر اثبات شده در نیروی دریایی فرانسه و استقرارهای دیگر در سراسر جهان را در کارنامه دارد. در واقع این جنگنده به قدری در دنیا محبوب است که شرکت داسو مدل های صادراتی بیشتری از آن را نسبت به فروندهای در اختیار فرانسه به خارج فروخته است.

رافال (Rafale) یک جنگنده دوباله دلتا است که در طیف گسترده ای از ماموریت های فعالیت می کند. رافال در دفاع هوایی، حملات عمقی، شناسایی و حملات ضد کشتی برتری دارد. این جنگنده در دو نوع تک صندلی و دو صندلی و برای عملیات های زمینی و دریایی طراحی شده است. این جنگنده زیاد سریع و چابک بوده و قادر به حمل مقدار قابل توجهی تسلیحات است. این ها همه جزئیات ریز و درشت مربوط به جنگنده رافال داسو می باشند که احتمالا بخواهید از آن ها مطلع باشید.

با وجود تحریم‌های آمریکا، به رشد ادامه می‌دهیم_خبرخوان
ادامه مطلب
ویژگی ها و قابلیت های جنگنده رافال فرانسه

طراحی، مهندسی و فناوری مدرن

برخلاف همتای یوروفایتر خود، بالچه های جلو در رافال زیاد به بال دلتا نزدیک تر می باشند. داسو می گوید که تحقیقاتش در حوزه مناسبات سیال نشان می دهد که نزدیک تر نگه داشتن بالچه ها به بال، امکان گستره وسیعی از موقعیت های مرکز ثقل را فراهم می کند و امکان حرکات آکروباتیک شدید را در همه رشته های پروازی فراهم می کند. چابکی این جنگنده حتی در سناریوهای زاویه دعوا شدید با بار کامل تسلیحات تحت تاثییر قرار نمی گیرد.

آخرین مطالب
کشف یک گور دسته‌جمعی از تمدن مایا با بیشتر از ۱۰۰ قربانی!_خبرخوان
ادامه مطلب

رافال غالباً با مواد کامپوزیتی ساخته می شود. این کار آن را در قیاس با هواپیماهای همه آلومینیومی و بدنه تیتانیومی زیاد سبک تر می کند. علی رغم سبکی، بدنه رافال زیاد قوی و مستحکم است. حد بار آن تا ۹ G مثبت و -۳.۲ G است. حداکثر شدت ماخ ۱.۸ و سقف پروازی اش نیز ۵۰ هزار پا است.

ویژگی ها و قابلیت های جنگنده رافال فرانسه

رافال این چنین دارای یک سیستم راداری پیشرفته است که هم قابلیت تشخیص رو به بالا و رو به پایین با امکان ردیابی چند مقصد را دارد. این هواپیما این چنین دارای تشکیل نقشه سه بعدی بلادرنگ برای شرایط کور است و اکنون تنها هواپیمای جنگنده با این کارکرد است. در نهایت، یک سیستم نمایش پیشرفته نصب شده بر روی کلاه ایمنی دارد که داده ها را مستقیماً در روبه رو چشمان خلبان و اپراتور سلاح نمایش می دهد.

بازنگری فیلترینگ برای کسب‌وکارها کاری حیاتی است
ادامه مطلب
ویژگی ها و قابلیت های جنگنده رافال فرانسه

سلاح های گسترده

بدنه سبک رافال امکان حمل مقدار قابل توجهی تسلیحات را فراهم می کند. کل قابلیت بار خارجی آن نزدیک به ۹.۱ تن است. این هواپیما همه چیز از موشک های هوا به هوا گرفته تا بمب های هدایت نشده کلاسیک را حمل می کند.

ویژگی ها و قابلیت های جنگنده رافال فرانسه

در داخل، رافال دارای یک توپ ۳۰ میلی متری است که قادر است تا ۲,۵۰۰ گلوله در دقیقه را شلیک کند. این چنین موشک های هوا به هوای دوربرد Metero ، موشک های حرارتی “فراتر از برد بصری” Mica، موشک هدایت شونده برد بلند هوا به سطح Hammer ، موشک دوربرد SCALP، موشک ضد کشتی AM39 Exocet و بمب های کلاسیک را حمل می کند. ترکیب تسلیحات و چابکی آن، داسو رافال را به یکی از معدود هواپیماهایی تبدیل می کند که در جریان یک تمرین آموزشی در امارات متحده عربی، یک اف -۲۲ رپتور آمریکایی را مقصد قرار می دهد.

حرکات شگفت این ربات را با 1000 عضله شبیه انسان ببینید + ویدیو_خبرخوان
ادامه مطلب

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

ویژگی ها و قابلیت های جنگنده رافال فرانسه

اکنون، داسو رافال در هشت سرزمین در حال خدمت است. مصر، هند، قطر، یونان، کرواسی، امارات متحده عربی و اندونزی همه انها رافال را در ناوگان نظامی خود دارند. یقیناً نیروی دریایی فرانسه و نیروی هوایی و فضایی فرانسه نیز ناوگانی از رافال را در اختیار دارند.

ویژگی ها و قابلیت های جنگنده رافال فرانسه

ویژگی های جنگنده رافال

  • اولین پرواز: ۱۹۸۶
  • طول بال ها: ۱۰۹ متر
  • طول: ۱۵.۳ متر
  • ارتفاع: ۵.۳ متر
  • وزن در حالت خالی: ۱۰ تن
  • حداکثر وزن در زمان بلند شدن: ۲۴.۵ تن
  • سوخت داخلی: ۴.۷ تن
  • سوخت خارجی: تا ۶.۷ تن
  • حداکثر پیشرانه: دو موتور هر کدام ۷.۵ تن
  • حداکثر شدت: ۱.۸ ماخ
  • ارتفاع پرواز: ۵۰,۰۰۰ پا
  • موتور: دو موتور توربوفن M88-4E که هر کدام تا ۵۰ کیلوتن پیشرانه خشک و ۷۵ تن پیشرانه با بعد سوز تشکیل می کنند
اولین بنچمارک تراشه M3 مکس اپل منتشر شد: عملکرد مشابه M2 اولترا
ادامه مطلب



منبع

Share This Article