به نقل از خبرنگار فرهنگی ، حمیدرضا افتخاری دبیر سومین دوره جشنواره مستند رادیویی پژواک در جواب به این سوال که برای این دوره از جشنواره قسمتهای اختصاصی و متنوع درنظر گرفته شده، درمورد این قسمتها و اهداف، خاطرنشان کرد: مقصد جشنواره تحول نکرده و هم چنان احیای گونه مستند است و قدم به قدم در جشنواره به اهداف میرسیم. مصداق بارز آن تعداد آثار ارسال شده به جشنواره، تأثیر در جدول پخش شبکهها و افزایش تشکیل مستند است. الزام رسیدن به این مقصد قدم به قدم، به روز شدن است. در دوره اول برگزاری جشنواره، روی ساختار تمرکز کردیم و سال دوم روی نوشته و ساختار پافشاری داشتیم، اما امسال به طوری دیگر عمل میکنیم.
وی خاطرنشان کرد: مقصد جشنواره احیای گونه مستند می بود؛ یعنی گونه مستند فراموش شده را به یاد برنامهساز انداختیم که به سراغ این چنین تولیداتی بروند. در حوزه ساختار، بعد عرصه آموزشی این می بود که ساختارها را یاد بگیرند که این اتفاق افتاد که ساختار مستند نمایشی چطور است؟ و مستند محض چیست؟ هنگامی محوریت را ساختار میگذارید دائماً او گفت و گو و او گفتوگو میشود و خاصیت جشنوارهها همین است. جشنوارههای حرفهای موتور محرکاند که در آن حوزه فعالیت زیاد تر شود. هنگامی ساختار را محور گذاشتیم، او گفتوگو بین همکاران و کارگاههای آموزشی حول ساختار می بود. در دوره دوم به این جمعبندی رسیدیم که همکاران روی ساختار مسلط شدند و به این بلوغ رسیدند و نیاز نیست ساختار را تعریف کنیم، توضیح دهیم و تمرکز کنیم. به این علت همکاران روی ساختار متمرکزند، بعد کار را موضوعی کردیم. احتمالا این با اهمیت ترین اتفاق جشنواره سوم می بود.
افتخاری با گفتن این که هفت جایزه برای قسمت مهم تعریف شده، افزود: در قسمت اختصاصی نیم نگاهی به ساختار داریم به علت این که دستهبندیها انجام شود، نه این که به ساختار بپردازیم اما قسمت مهم که قسمت جدّی ما هم هست و بیشترین تاثییر را از آنجا دریافت کردیم، فقط رقابت بین نوشته است؛ یعنی نشان جایزه پیشرفت میدهیم و هر فردی در هر ساختاری که دلش میخواهد اثری بسازد، انجام بدهد، فقط زمان زمان باید مراعات شود و ما هم به تاثییر نمره میدهیم. در کل قضاوتها به مرحله پایانی انتخاب آثار رسیده و به نظرم جواب داده است.
وی در جواب به این سوال که استقبال این دوره از جشنواره نسبت به دورههای قبل چطور می بود؟ پافشاری کرد: در دریافت آثار به لحاظ مقداری تقریباً رشد ۲۵ درصدی داریم و به لحاظ کیفی میتوانیم در انتهای قضاوت سخن بگویید کنیم. یقیناً انتخاب آثار هم همه شده است، اما از نظر کمّی رشد خوبی داشتیم. در کل ۶۸۱ تاثییر قابل قضاوت در قسمتهای مردمی و حرفهای داریم که سال قبل ۵۹۰ تاثییر می بود. منظور از ۶۸۱ تاثییر قابل قضاوت یعنی این که آثار در چارچوب جشنواره بودند. یقیناً آثاری بودند که به علت مراعات نکردن زمان و … حذف شدند.
دبیر جشنواره رادیویی پژواک درمورد قسمت تعامل با مردم، او گفت: نگاه مهم جشنواره، تحولی است؛ یعنی باید بخشی از برنامههای تحولی معاونت صدا درنظر بگیریم. یکی از تأکیدات سند تحول سازمان تمرکز بر راهاندازی نهضت تولیدات مردمی است و جشنواره پژواک رادیو با همین نگاه، نهضت تشکیل مردمی را راهاندازی میکند. در آینده آثار منتخب مردمی که سطح کیفی مناسب برخوردار باشند از رادیو پخش و حمایتمعنوی خواهند شد.
افتخاری درمورد افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره و این چنین راه اندازی یک رادیوی مناسبتی تازه، او گفت: افتتاحیه چهارم اردیبهشت روز رادیو و اختتامیه ۳۰ اردیبهشت است. در این بازه وقتی رادیو جشنواره راهاندازی و آثار از این رادیو پخش میشود. این رادیو ۲۴ ساعته است که برنامه پخش و تکرار خواهند شد.
انتهای مطلب/
منبع