به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرگزاری برنا، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در نشست انعقاد تفاهمنامه با شرکت فعال در حوزه مدیریت و گسترش کارخانههای کنسانتره و گندلهسازی مجموعه صنعتی و معدنی سنگان، با اشاره به فعالیتهای دانشگاه تهران در دو سال تازه در ربط با صنعت و جامعه، او گفت: فعالیتهای ربط دانشگاه با صنعت و جامعه به طور واقعیتر و عملیاتیتر از آنچه در قبل وجود داشته است، در حال انجام است. تعامل های مرسوم که بین نهادهای علمی و صنعتی برقرار میشود عمدتا ناظر بر انجام پروژههای تحقیقاتی است که توسط گروهی از اساتید و دانشجویان انجام خواهد شد و در جای خود زیاد اثربخش و مورد حمایتمی باشند ولی باور داریم محشور شدن دانشگاه و صنعت به سازوکارهایی بیشتر از آنچه حاضر است نیاز دارد و بایستی تلاش کنیم ارتباطی که برای هر دو طرف مثمر ثمر باشد، شکل اشکار کند.
استاد دانشگاه تهران به چالش پرسابقه فارغالتحصیلان دانشگاهی در حوزه تواناییهای شغلی و تواناییآموزی اشاره کرد و او گفت: دانشآموختگان ما در سرزمین و دنیا زبانزد می باشند ولی به علت عدم آشنایی با ابزار و محیط واقعی صنعت، هنگامی به صنعت ورود اشکار میکنند، یکی دو سال دچار شوک مرحله انتقالی از دانشگاه به صنعت خواهد شد و همین علتکاهش مطمعن به نفس و کم شدن کارایی ایشان میشود. به این علت ملزوم است تعامل دانشجو با محیط واقعی کار مرتبط با رشتهاش در میانه تحصیل برقرار شود. برقراری این تعامل نیازمند تشکیل سازوکارهای نهادی است که یکی از آن نهادسازیها، تشکیل پردیسهای علم و فناوری است.
مقیمی از افتتاح پردیس علم و فناوری شهید سلیمانی دانشگاه تهران در بافق بر پایه تفاهمنامه با شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در بافق خبر داد و او گفت: تشکیل پردیسهای علم و فناوری در جوار صنعت و یا در دل صنعت، یکی از سازوکارهای جدیدی است که به برقراری ربط معنادارتر دانشگاه و صنعت و این چنین تواناییآموزی و آشنایی و تعامل دانشجویان با صنعت پشتیبانی میکند. پردیس علم و فناوری شهید سلیمانی دقیقا در دل صنعت سنگ آهن تشکیل شده و شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، شرایط ملزوم برای حملونقل و اسکان و اقامت چند روزه دانشجویان دانشگاه تهران را مهیا کرده است.
استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران افزود: با دقت به این که شرکتها امروزه او گفت و گوهای مربوط به مسئولیت اجتماعی را با جدیت جستوجو میکنند و علاقمند می باشند اعتباراتی که به حوزه مسئولیت اجتماعی تعلق خواهند داد در جای درست خود مصرف شود، به نظر میرسد بهترین جا برای صرف اعتبارات مسئولیت اجتماعی، قرار دادن این اعتبارات در اختیار تواناییورزی دانشجویان و برنامههای علمی و فرهنگی دانشگاهها است؛ چون پرورش دانشجویانی که علاوه بر جنبههای آموزشی، در عرصههای مهارتی و دیگر عرصهها نیز شاخص باشند، هم برای صنعت و هم برای کل سرزمین سودمند خواهد می بود.
مقیمی، سازوکارهای قدیمی نظیر گذراندن صرف درس کارورزی را برای آشنایی دانشجویان با محیط واقعی کار و صنعت مرتبط با فعالیت علمی دانشگاهی ایشان کافی ندانست و او گفت: امروزه حتی بازدید از محیط واقعی کار هم به دلایل گوناگون به صفر رسیده و تعامل دانشجو با حوزه صنعت و خدمات مرتبط با رشته تحصیلیاش به سطحی رسیده می بود که دانشجو بعد از گذراندن هر سه مقطع تحصیلات دانشگاهی، حتی یک بار هم از محیط واقعی کار بازدید نکرده می بود. یکی از اقداماتی که در دوره جاری مدیریتی دانشگاه برای از بین بردن این نقیصه عملیاتی شد قرارگیری درس سه واحدی یادگیری تجربی در سرفصل دروس همه رشتههای دانشگاهی، از رشته ادبیات فارسی تا رشتههای فنی است که میتواند تا ۱۵ واحد نیز برای برخی رشتهها به تناسب ویژگیهایشان افزایش اشکار کند.
رئیس دانشگاه تهران به شکلگیری ادارهکل توانایی در دانشگاه تهران با سر واژههای پنج ماموریت مهم تواناییآموزی، هدایت شغلی، اشتغالپذیری، رصد اشتغال و تواناییآموزی، به گفتن کاری دیگر جهت ترقی استانداردهای مهارتی و تجربی در دانشجویان اشاره کرد و او گفت: اداره کل توانایی در ربط تنگاتنگ با پردیسهای علم و فناوری، ماموریتهای تواناییورزی دانشجویان را پیگیری میکند.
احمد نوحهگر، معاون برنامهریزی و گسترش منبع های دانشگاه تهران نیز در این نشست با گفتن این که برای دستیابی به مدیریت صنعتی هوشمند، هدفدار و پایدار نیازمند راهبردهای تازه هستیم، اصرار کرد: «دانشگاه در این عرصه و این چنین در عرصه گسترش منبع های انسانی صنایع سنگ آهن آمادگی کامل دارد.» دکتر مهدی فکور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران نیز در عرصه تواناییآموزی دانشجویان و منفعت گیری از ظرفیتهای قانون به منظور تعامل حداکثری دانشگاه و صنعت، به گفتن دیدگاه پرداخت.
مهدی قربانی، رئیس موسسه کسبوکار اجتماعی دانشگاه تهران و سرپرست پردیس علم و فناوری شهید سلیمانی دانشگاه تهران در بافق، از تواناییورزی و کارورزی دانشجویان با همکاری اداره کل توانایی دانشگاه، تامین نیروی انسانی نخبه برای بکارگیری در قسمت صنعت و اعطای بورسیههای تحصیلی، برگزاری دورههای توانمندسازی برای شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان، موثر نمودن نظام مسائل این شرکت و تعریف آخرنامهها و رسالههای دانشجویی و تشکیل شعبه پردیس علم و فناوری دانشگاه تهران در خواف به گفتن برخی محورهای مورد علاقه طرفین برای همکاری مشترک نام برد.
فرشته امین مدیرکل توانایی دانشگاه تهران نیز با گفتن این که دانشگاه تهران اولین دانشگاهی است که اداره کل توانایی را به طور رسمی در ساختار خود به وجود اورده است، از راهاندازی سامانه کاریابی، برگزاری اردوهای مهارتی، برگزاری نمایشگاه کار در خرداد ماه ۱۴۰۳ و حمایتاز برنامههای تواناییورزی دانشجویان به گفتن برخی برنامههای این اداره کل نام برد و گفتن داشت: افزایش سطح اشتغالپذیری دانشجویان با دقت به نیازهای صنعت از ماموریتهای اداره کل توانایی است.
در آخر این نشست، تفاهمنامه همکاری مشترک فیمابین سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران و محمد مدنیفر مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان منعقد و مبادله شد که بر پایه آن، اعطای بورسیه تحصیلی در مقاطع گوناگون به دانشجویان مستعد، حمایتاز دورههای کارورزی دانشجویان و این چنین تعلق محل استقرار فیزیکی پردیس علم و فناوری واحد خواف از سوی این شرکت محقق میشود.
مدنیفر در حاشیه انعقاد این تفاهمنامه، با اشاره به این که نزدیک یک سیام ذخیره قطعی سنگ آهن سرزمین در سنگان وجود دارد، فرمود: ۱۰ درصد بازار گندله سرزمین که خوراک اولیه حوزه فولاد است و زیاد استراتژیک میباشد توسط شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان تشکیل میشود. این مجموعه صنعتی نیازمند ترقی تعامل با دانشگاهها و مراکز علمی است و از این جهت از استقرار واحد پردیس علم و فناوری دانشگاه تهران استقبال میکند.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع