به گزارش خبرخوان
ـ مجتبی برزگر: تقریباً دو سال و نیم از آمدن پیمان جبلی ۴۵ساله از قسمت برونمرزی به ساختمان شیشهای صداوسیما میگذرد. او سپس از ۱۸ ماه پرحرفوحدیث مدیریت محمد سرافراز و ۵ سال مدیریت پرفرازونشیب عبدالعلی علیعسگری، حکم مدیریت سازمان صداوسیما را گرفت.
او در آیین معارفه، به “هویتمحوری و عدلگستری” پافشاری کرد که شعار دوره تازه مدیریت صداوسیما خواهد می بود، این عبارتِ جبلی بازتابهای بسیاری داشت و تعداد بسیاری از کارشناسان این عبارتهای قشنگ را که رئیس تازه رسانه ملّی به آن اشاره کرد؛ «در صداوسیما هویت ما مزیت نسبی ماست، صداوسیما باید دانشگاه هویت شود» امیدوارکننده دانستند.
جبلی این چنین به پرچمداری استقلال و خلاقیت اشاره کرد که نباید صداوسیما نماد انفعال و پیروی باشد؛ هنگامی به ظرفیتهای عظیم درون و بیرون سازمان نگاه میکنیم این واقعاً شدنی است، نباید این مسئله را فراموش کنیم که جبلی از بدنه کارشناسی صداوسیماست و همین نقطه امیدی برای تعداد بسیاری از صداوسیماییها است تا با وجود او که به همه صدمهها و چالشهای این سازمان واقف است بتوان این سازمان را از سکون و انفعال به منشأ تاثییر بودن سوق داد.
اگرچه علیعسکری هم از بدنه صداوسیما می بود اما یک تفاوت ماهوی بین نگاه رئیس اسبق و رئیس تازه در رویکرد و شیوه کاری آنها وجود دارد؛ علیعسکری با دقت به اسبق کاری و تحصیلات مهندسیاش زیاد تر توانست به رشد دیجیتالی و اچدی شدن شبکههای سیما و زیرساختهای فنی پشتیبانی کند و نگاهی سختافزاری داشت اما جبلی نگاهی نرمافزاری دارد و حوزه کاریاش سالها محتوا بوده است.
همانگونه که در جریان او گفتوگوی آخر سال خود با خبرگزاری تسنیم هم به پیشرفت برنامه تحولی رسانه ملی اشاره کرد و هم به برخی از شائبهها درمورد شایعهسازیها علیه صدا و سیما و استعفای او و این چنین ادامه برگشت چهرهها و تصورات غلطی که برای این اقشار تشکیل کرده بودند، جواب داد.
سال به بار نشستن ثمرات اولیه تحول سازوکاری و رویکردی صداوسیما
* سال ۱۴۰۲ در صداوسیما چطور گذشت و برنامه تحولی رسانه ملی چه پیشرفتی داشت و چطور قرار است ادامه اشکار کند؛ چه دستاوردهایی به دست آمد و ما ناظر چه تغییرات و تغیرات جدی خواهیم می بود؟
سال ۱۴۰۲ سال به بار نشستن ثمرات اولیه تحول سازوکاری و رویکردی صداوسیما می بود که ما ناظر تنوع در ساخت برنامههای گوناگون تلویزیونی بودیم. از طرفی دیگر داخل ساختارهای برنامهسازی تازه همچون سیتکام، تله تئاتر و موارد فرد دیگر که کمتر رویآنها در برنامه سازی تمرکز شده می بود، شدیم.
در سال ۱۴۰۲ ما خوشبختانه در ۶ ماهه دوم سال بر پایه آخرین نظرسنجی که اخیراً به دست من رسید ما پاییز ۱۴۰۲ رشد قابل توجهی در مخاطبین نسبت به تابستان ۱۴۰۲ داشتیم و همین نتیجه در زمستان هم تکرار شد. زمستان سالِ قبل با یک رشد ۵ درصدی نسبت به پاییز روبه رو بودیم.
توضیح روال هم اینگونه است که با دقت به روال طبیعی جامعه یعنی تنوع مصرف رسانهای فرآیند افت مخاطبین رسانه ملی شکلگرفته می بود که با دقت به رخدادها و فتنههای سنوات تازه بخصوص شهریور ۱۴۰۱ شدت بیشتری به خود گرفته می بود، اما همانطور که اشاره کردم بر پایه دادههایی که در اختیار داریم، روندها از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ مشخص می کند کم کم صداوسیما در حال جبران آن عقبماندگی است و نظرسنجی پاییز و اسفند ۱۴۰۲ ما مشخص می کند ما رشد قابل توجهی را نسبت به تابستان و بهار سال ۱۴۰۰ داریم.
چهرهها فهمید شدند تصوراتشان غلط است
* سال ۱۴۰۲ چهرههایی به تلویزیون برگشتند و عبارت معروف شما «درب صداوسیما به روی هنرمندان باز است» هر روز به تحقق نزدیکتر میشود؛ این برگشتها را چطور دیدید و در ادامه به چه صورت این مسیر طی خواهد شد؟
این روال جدیدی نیست از روز اول هم اظهار کردیم صداوسیما خانه هنرمندان، خانه افرادی که در قالب هنر و برنامهها و وجود در تلویزیون میخواهند برای مردم ساعات خوشی را خلق کنند و میخواهند به سرزمین و مردمشان خدمت کنند، است، تکرار میکنم این نوشته را از روز اول حرف های بودیم. اما از اغاز سال ۱۴۰۲ کم کم این علاقهمندی و اظهار آمادگی از سویِ چهرههایی که فکر میکردند صداوسیما احتمالا محدودیتی برای وجود آنها تشکیل کرده زیاد تر شد. در واقع فهمید شدند این که تصورشان غلط بوده و نتیجهی آن ناشی از شیطنتهای رسانهای است که احتمالا جریانها و افرادی که دلشان نمیخواهد صداسیما، صداوسیمایی با وجود چهرهها باشد.
اکنون خوشبختانه چهرهها فهمید شدند این فکر غلطی بوده و کم کم اظهار آمادگی کردند و اکنون میبینیم یک طیف متنوعی از هنرمندان در تلویزیون وجود دارند. احتمالا مصداق بارزِ آن هم برنامههای نوروز باشد که چهرههایی هم به جمع چهرههای برگشته به تلویزیون اضافه شدهاند، به این معنی که رفته رفته ناظر وجود افراد بیشتری در قاب تلویزیون هستیم.
عدهای آرزو داشتند صداوسیما در این مسیر ناکامی بخورد و یا متوقف شود
* چندین بار از زمان وجود و مدیریت شما به گفتن رئیس صداوسیما نقل شد معاونین شما عزل شدهاند یا استعفا دادهاند و یقیناً برای معاون سیاسی تان اتفاق افتاد و بعد از این اتفاق، ماجرای استعفای خودتان به رسانهها آمد. علت این حاشیهها چیست و آیا در سال ۱۴۰۳ برنامهای برای تحول ساختاری چه از تحول افراد و چه ادغام شبکهها یا تغییرات دیگر برنامهای دارید؟
تحول در صداوسیما همانند تحول در هر جای فرد دیگر معنایش تحول در ریلگذاری قبلی و خارج شدن از وضع حاضر است. احتمالا بقای در وضع حاضر و پافشاری بر برگشت به حالت اسبق خواست گروهها، جریانها و افرادی باشد که میخواهند صداوسیما روی همان ریلگذاری قبلی حرکت کند و پویایی نداشته باشد.
قطعاً اصرار صداوسیما بر روی تحول و سند تحول، امکان دارد مورد رضایت و خواست و علاقه برخی نباشد. آرزویی که از روز اول عدهای داشتند صداوسیما در این مسیر ناکامی بخورد و یا متوقف شود و یا این مسیر به کُندی پیش برود؛ اما هنگامی به مسیری که طی دو سال و نیم قبل طی کردیم نگاه میکنیم، میبینیم خوشبختانه صداوسیما از چالشهای مهمی عبور کرده است.
مسیر تحول به اختصاصی تحولهای سازوکاری و رویکردی امتحان شده و جواب خودش را داده است. انتخابات تازه یک مصداق روشن تحول در صداوسیما می بود که چندین دفعه به آن اشاره کردم. کوششهایی که بعضی اوقات امکان پذیر برای تضعیف روحیه همکارانمان در صداوسیما و تخریب روال جاری در قالب پراکندن شایعه ها و اخبار افترا و غیرواقعی متوقع است و به نظر میرسد اتفاق عجیبی است.
میتوان به راحتی فهمید با چه انگیزهها و دلایلی برخی عمل به این رفتارها میکنند. خوشبختانه صداوسیما و مجموعه بدنه سازمان، مدیران سازمان، کارشناسان و برنامهسازان با مطمعن به نفس زیاد عالی به مسیر خودشان ادامه خواهند داد و با قوت مسیر تحول ادامه اشکار خواهد کرد.
حال با دقت به سخن بگوییدهای پیمان جبلی رئیس صداوسیما در رابطه پیشرفت تحول در رسانه ملی و برگشت چهرهها و چند نوشته دیگر گفتنی است تا این مدت او گفت و گو ریزش مخاطبان و ضعف در ساخت سریالها و برخی از برنامههای تلویزیونی وجود دارد و در واقع راه تعداد بسیاری برای نگه داری و جلب مخاطب باقی مانده است و باید چشم به راه می بود تا در آینده تحولاتی که رئیس رسانه ملی از آن یاد کرد نتیجه آشکار و ملموسی را اراعه دهد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع