به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، نظرسنجیهای به دستآمده مشخص می کند «زندگی بعد از زندگی» را امسال هم میتوان به گفتن پربینندههای تلویزیون شناخت. عباس موزون اجرا و تهیهکنندگی این برنامه را بر مسئولیت دارد و در این مجموعه به او مباحثه با افرادی میپردازد که تواناییهایی نزدیک به مرگ داشتهاند. «زندگی بعد از زندگی» به اعتبار محتوای آنکه در همین چند فصل به یک برند تبدیل شده است از ابتدای ماه رمضان پربینندهترین برنامه افطار تلویزیون با اختلافی میلیونی بوده است.
«زندگی بعد از زندگی» در فضایی فعالیت میکند که کماکان تعداد بسیاری از برنامهسازان و سریالسازان جستوجو سریدوزی و کمتر به جستوجو ایدههای نو میروال. یقیناً امسال در بینِ چند برنامه رمضانی دقت به سوژه و ایدهپردازی دیده میشود اما رویِهم رفته کارِ شگفت انگیزای از آب درنیامده است.
بزرگترین آفت پیشروی رسانهها خصوصاً صداوسیما همین تکرار و نرفتن به سمت خلاقیت و نوآوری است. پخش نوستالژی با راه حلهای تکراری برنامهسازی متفاوت است؛ یعنی در واقع تکرار برنامهها و سریالهای خاطرهانگیز حتی برای مخاطب جذابیت هم دارد اما سوژه و روش تکراری برنامهسازی مخاطب را نسبت به آنتنِ تلویزیون نومید میکند.
اما «زندگی بعد از زندگی» بدون دکورِ آنچنانی، سلبریتیِ خاصی و هیاهوی رسانهای کماکان جزو پربینندههای تلویزیون است. این استقبالها مشخص می کند مخاطبان علاقهمند مفهوم مرگ، توانایی مرگ و یا به تعهدی مفهوم معادند. احتمالا در کشورهای دیگر و حتی تک و توک در بین برنامههای خودمان درمورد تواناییهای افرادی که یک بار مرگ را فهمیدن کردهاند سخن بگویید شده باشد اما به واسطه ناشناخته بودن آن شرایط، تا این مدت هم جذابیت دارند.
در ایام ماه مبارک رمضان ساخت برنامهای درمورد مفهوم مرگ، توانایی مرگ و یا به تعهدی “زندگی بعد از زندگی” زیاد بجا بوده و تلویزیون را از قرار گرفتن بر ریل “ایدههای تکراری” نجات داده است. برنامهای که با سادهترین لوکیشن و شبکه کم تماشاگرتر نسبت به برخی از برنامهها و شبکهها، باز هم توانست به جایگاه پربینندههای تلویزیون تکیه بزند.
“زندگی بعد از زندگی” برنامه ای درمورد مرگ و عالم ماورا است که هر روز قبل از افطار روی آنتن میرود و روایت افرادی است که در توانایی مرگ تقریبی از کالبد جسم خارج شدند و عالم برزخ را فهمیدن کردند و بازگشتند. امسال این برنامه تلویزیونی تواناییگرانی را روی آنتن آورده که همچون سالِ قبل بازتابهای بسیاری داشته و در فضایمجازی قسمتهایی از سخن بگوییدهای این تواناییگران، قابل مشاهده است.
«زندگی بعد از زندگی» برنامه افطار شبکه چهار سیما با اجرای عباس موزون برنامه پربیننده سالهای تازه بوده است که اکنون با اختلافی اندک از «محفل» این برنامه هم بیشتر از ۳ میلیون بازدید دارد. برنامه سحر این شبکه نیز نزدیک به ۳۵ هزار بازدید دارد. این برنامه تلویزیونی با آیتمهای تازه و متفاوتتر و تواناییگران تازه و سوژههای شگفتانگیزتر از فصلهای قبلی همراه شدند.
آنچه که در این فصل زیاد تر به چشم خورد دقت به موارد علمی نوشته ماورایی روایت آدمها می بود، روایت قصههای انسانهایی که بر تاثییر وقوع حادثه در شرایط برزخی قرار گرفتند و در واقع ناظر خروج روح از بدنشان بودند با ظرافتهای اختصاصی برای مخاطبان نقل شد و در این بین هم عباس موزون مجری کارشناس برنامه ” زندگی بعد از زندگی ” تلاش کرد که با سوالهای تأکیدیاش فضای دینی و معنوی را برای تواناییگران مرگِ موقت رقم بزند و روایت قصه تواناییگران را عینیتر برای مخاطبان به عکس بکشد. از طرفی هم فضاسازی و دکور تازه این برنامه که متفاوتتر از قصل های قبلی می بود توانست به فضای معنوی و ماورایی این برنامه پشتیبانی کند.
به هرحال روایت شرح و حال نوشته مرگ آدمها و برگشت مجدد آنها به زندگی در این برنامه هم از نظر علمی و هم از نظر دینی و فقه اسلامی مورد برسی، تحقیق و بازدید قرار میگیرد؛ همان گونه عباس موزون تهیهکننده و کارگردان این برنامه مدام در تلاش بوده علیرغم دقت به نوشته جهان بعد از زندگی و برزخ از نگاه دینی و مذهبی، به نوشته علمی، تجربی قضیه هم نگاه اختصاصیای داشته باشد. در قسمتهایی از برنامه هم از متخصصان، روانشناسان و کارشناسان علمی ایران و دیگر کشورهای جهان منفعت برده تا نوشته مرگ و زندگی، خروج روح از بدن، ماندن در دوره برزخ، برگشت مجدد به زندگی را با روایتهای واقعی که از سوی تواناییگران مرگ نقل میشود را به طوری علمی برای مخاطبان برنامه تشریح کند.
روایت توانایی مرگ و برگشت مجدد به زندگی اگرچه به آسانی قابل باور برای همه نیست اما وجود میهمانانی که خود تواناییگر مرگ بودند و همه فضای حاکم بر دنیای بعد از مرگ را توانایی کردهاند به نوعی پرده از زیاد از مسائل ابهامآمیز برمیدارد و در واقع توانایی مرگ و برگشت مجدد به زندگی برای تماشاگرهای این برنامه باورپذیرتر میشود و در حقیقت «زندگی بعد از زندگی» تلنگر به افرادی است که تا این مدت در خواباند و از تعداد بسیاری از مسائل حاشیهای زندگیشان غافل می باشند. به این علت میتوان او گفت که «زندگی بعد از زندگی» برای آن دسته از افرادی که در دنیای مادی به گناه و معصیت آلودهاند و هیچ زمان به دنیای ماورایی خود نمیاندیشند هشداری است که از خواب بیدار شوند و برای دور شدن از گناه و معصیت عمل کنند.
به هرحال نگاه برنامه «زندگی بعد از زندگی» عبرت گرفتن از توانایی آدمهایی است که نتیجه اعمال خود را در برزخ دیدهاند و فرصتی مجدد برای جبران از خدا میخواهند و این نگاه جهت میشود که زیاد از آدمها که تا این مدت غفلت بار به زندگی گناه آلود خود ادامه خواهند داد متنبه شوند و به سوی خدا برگردند و از بار گناهانشان کم کنند؛ به هر صورت «زندگی بعد از زندگی» فقطً یک برنامه دینی نیست و در عین حال که برنامهای مذهبی و دینی است بلکه برنامهای تخصصی و علمی است که موشکافانه به نوشته دنیای برزخ میپردازد و تصویری واقعی را از مرگ و زندگی روایت میکند.
یقیناً تلاش عوامل و دست اندرکاران تشکیل این برنامه اراعه تصویری درست از تواناییگرانی است که حقیقتها را بدون واسطه برای مخاطبان روایت میکنند و یقیناً این نوع تصویرگری به باورپذیری زیاد تر تماشاگر تلویزیونی پشتیبانی میکند و احتمالا وجود متخصصان و کارشناسان علمی در این برنامه شرایطی را فراهم میکند که روایتهای تواناییگران منطقیتر به مخاطبان منتقل شود.
به هر حال «زندگی بعد از زندگی» جزو برنامههای اختصاصی ایام ماه مبارک رمضان رسانه ملی می بود که با وجود همه سختیهای تشکیل این برنامه بالأخره فصل جدیدش تشکیل و به پخش رسید؛ این امیدواری وجود دارد این چنین برنامههایی برای استمرار مرگآگاهی در جامعه و فرهنگ درست زیستن در فضایمادی و دنیایی، در طول سال هم اختصاصیهایی را روی آنتن داشته باشد. «زندگی بعد از زندگی» برنامه خوبی برای هشدار دادن، فرهنگسازی و طیِ طریق درست در زندگی دنیایی است و میتواند با یک برنامهریزی مناسب تنها اختصاصی برنامه ایام ماه مبارک رمضان نباشد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع