به گزارش خبرخوان
«دیوار» اظهار کرده است که کاربران این پلتفرم طی سال قبل در دستههای «خدمات» و «استخدام و کاریابی» بیشتر از ۷۱۰ میلیون بار به جستجوی نیازمندیهایشان پرداختهاند.
در روز جهانی کارگر، پلتفرم دیوار با نگاهی به فعالیتهایی که در دو دسته «خدمات» و «استخدام و کاریابی» در دیوار در جریان است مشخص می کند که در سال قبل در کل ۳۱۵ میلیون بار کلمات مرتبط با انواع خدمات گوناگون را در این دسته جستجو کردهاند. این چنین در این یکسال، کاربران دیوار به ترتیب «لولهبازکنی»، «کاشت ناخن»، «قالیشویی» و «باربری» را بیشتر از همه جستجو کردهاند.
کاربران دیوار زیاد تر به کدام خدمات سر میزنند؟
کاربران در سال قبل در کل ۳۱۵ میلیون بار کلمات مرتبط با انواع خدمات گوناگون را در این دسته جستجو کردهاند، از «نهال بادام» تا «ادمین اینستاگرام». بیشترین جستجو در زیردسته «پیشه و توانایی» انجام شده که شامل انواع خدمات مهارتی است، از خدمات ساختمانی و تأسیساتی گرفته تا تعمیر لوازم خانگی تا ساخت مهر ژلاتینی. این زیردسته ۴۱ درصد جستجوها را به خودش تعلق داده است. سپس از آن هم کاربران برای خدمات «آرایشگری و زیبایی» و «حمل و نقل» به دیوار سر زدهاند.
مشاغل خدماتیِ پرجستجوی ۱۴۰۲
به نظر شما کدام مشاغل یا تواناییها پرجستجوتر از بقیه بودهاند؟ در این یکسال، کاربران دیوار به ترتیب «لولهبازکنی»، «کاشت ناخن»، «قالیشویی» و «باربری» را بیشتر از همه جستجو کردهاند. سهم جستجوی این چهار عبارت در کل ۱۲ درصد از کل ۳۱۵ میلیون جستجوی خدماتی است. دقت داشته باشید که چون حرفهها و مشاغل زیاد متنوعی در دیوار خدمات اراعه میکنند، تنوع جستجوهای کاربران هم در این عرصه زیاد زیاد است. به همین علت، «لولهبازکنی» که در صدر جدول قرار گرفته، ۴ درصد از این جستجوها سهم دارد.
کیفیت بالاتر، رونق زیاد تر: ۲ سال پروفایلِ خدمات در دیوار
آمارهای دیوار مشخص می کند دسته «خدمات» زیاد پررونق و پرمتقاضی است. کاربران دیوار در سال قبل با بیشتر از ۲۵ میلیون گوشی موبایل در این دسته به جستجوی خدمات مورد نظرشان پرداختهاند، که معادل نیمی از کاربران فعال در این اپلیکیشن است. پلتفرم دیوار برای آسان کردن کار صاحبان این مشاغل و بالا بردن کیفیت اراعه خدماتشان، از دو سال پیش، امکان تشکیل پروفایل را برای آنها به وجود اورده است. این پروفایلها در واقع آگهیهای دائمی می باشند و اگر صاحب کسبوکار یک بار آن را در دیوار ثبت کند، دیگر نیازی به انتشار کردن مکرر آگهی نخواهد داشت. چون آگهیها تاریخ انقضا دارند اما پروفایلها به هیچوجه محدودیت وقتی ندارد. علاوه بر آن، پروفایلها با دقت به مدارکی که به دیوار اراعه خواهند داد، بعد از بازدید و قبول دیوار، میتوانند برچسبهای «قبول هویت» و «عدم سوء پیشینه» و حتی قبول عکس صاحب کسبوکار دریافت کنند. به این ترتیب، کیفیت پروفایلشان بالا میرود. با این کار، دیوار به مشتریان پرشمار این خدمات هم پشتیبانی میکند حق انتخاب داشته باشند و با خیالی آسودهتر خدمات مورد نظرشان را دریافت کنند. در عمل هم نسبت مراجعه مشتریان به این پروفایلها زیاد زیاد تر از پروفایلهای بدون برچسب و این چنین آگهیهای معمولی این کسبوکارهاست.
از بازار کار چه خبر؟
دسته «استخدام و کاریابی»، یکی از کمآگهیترین دستهها در دیوار است و در سال قبل فقط ۲ درصد کل آگهیهای دیوار را در اختیار داشته است. با این حال، کاربران دیوار برای یافتن شغل در این دسته، ۳۹۵ میلیون بار جستجو کردهاند. این تعداد جستجو را کاربران با بیشتر از ۲۰ میلیون دستگاه موبایل انجام دادهاند! مطمئنا میخواهید بدانید چه مشاغلی بیشتر از همه از این جستجوها سهم دارند. دسته «استخدام و کاریابی» دیوار ۱۲ زیردسته دارد که سهم «صنعتی و فنی و مهندسی» در بین این زیردستهها از کل این جستجوها ۲۳ درصد است و بیشترین جستجو هم متعلق به همین زیردسته است. دستههای «معماری، عمران و ساختمانی»، «آموزشی» و «هنری و رسانه» هر کدام با ۲ درصد در انتهای این فهرست قرار دارند.
در خود زیردسته «صنعتی و فنی و مهندسی»، کلمه «کارگر» با ۲۱ درصد، پرجستجوترین کلمه است. علاوه بر آن، انواع تواناییهای فنی همانند «تراشکاری»، «جوشکاری»، «برقکاری»، «ریختهگری»، «تزریق پلاستیک» و «رانندگی لیفتٰتراک» بیشتر از ۹ درصد این جستجوها را در اختیار دارند.
پلتفرمهای آنلاین و اشتغال
پلتفرمهای انتشار کردن آگهی همانند دیوار با رونق دادن به بازار خدمات از یک سو و برقراری ربط بین کارفرمایان و کارجویان از نظر دیگر میتوانند به اشتغال پشتیبانی کنند، اما در مقیاس خودشان. رونق اشتغال و از بین بردن بیکاری بیشتر از هر چیز به رونق اقتصادی بستگی دارد که خودش تابع سیاستهای کلان اقتصادی است.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع