به گزارش خبرخوان
سایپا در نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی قطعات ماشین تهران، از چند پیشرانه تازه خود رونمایی کرد. این پیشرانهها روی نسل تازه خودروهای این شرکت نصب خواهند شد. یکی از این پیشرانهها، موتور N20 سایپا است که برای شاهین جوانان و سایپا آریا مورد منفعت گیری قرار خواهد گرفت.
موتور N20 سایپا در واقع یکی از پیشرانههایی است که چینیها لیسانس مونتاژ آن را از میتسوبیشی خریدهاند. این پیشرانه با اصالت میتسوبیشی، توسط شرکت DAE چین مونتاژ میشود. موتور N20 سایپا قابلیت در تشکیل در نسخههای MPI و GDI را دارد و حتی میتوان روی آن توربوشارژر بست! نسخه توربوشارژر و تزریق مستقیم سوخت این پیشرانه (TGDi) روی چانگان Uni-K نصب شده است، خودرویی که سایپا تصمیم واردات آن را دارد.
جزئیاتی زیاد تر از موتور N20 سایپا
موتور N20 سایپا از استاندارد عدم آلایندگی یورو ۶ منفعت میبرد. نسخه تنفس طبیعی این پیشرانه که برای سایپا آریا در نظر گرفته شده است، سیستم تزریق غیرمستقیم سوخت یا MPi به همراه سیستم زمانبندی متغیر دوگانه سوپاپها (DVVT) را نیز دارد. حداکثر راندمان این پیشرانه، ۱۴۷ اسببخار قوت و ۲۰۴ نیوتنمتر گشتاور است. سایپا برنامه دارد تا در آینده نسخه GDi (تزریق مستقیم سوخت) این پیشرانه را نیز روی سایپا آریا و شاهین جوانان نصب کند.
مکمل هر پیشرانه، جعبه دنده مناسب آن خواهد می بود. سایپا برای تکمیل موتور N20 خود، از گیربکس شش سرعته اتوماتیک DAE منفعت گیری میکند. این گیربکس در محصولات ایرانماشین همچون تارا اتوماتیک نیز نصب شده است. از آنجایی که هم موتور و هم گیربکس سایپا آریا ساخت DAE می باشند، انتظار میرود موتور و گیربکس این ماشین به خوبی با یکدیگر کالبیره شده باشند.
اراعه سایپا آریا و سایپا شاهین جوانان با موتور دولیتری تنفس طبیعی، بدون شک علتمحبوبیت آنها خواهد شد. اکنون حجیمترین پیشرانههای حاضر روی خودروهای سواری داخلی، موتورهای ۱.۸ لیتری سری XU7 پژو می باشند که فناوری آنها متعلق به دهه ۱۹۸۰ میلادی است. به این علت اراعه یک ماشین داخلی با قیمت مناسب، پیشرانهای حجیم و یقیناً تنفس طبیعی، علتجذب خریداران تعداد بسیاری خواهد شد. یقیناً سایپا باید روال گسترش محصولاتش را تسریع کند. این شرکت طبق معمول در رویه گسترش و اراعه خودروهای تازه به بازار، کندتر از ایرانماشین عمل کرده است.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار