به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، صدا و سیما بهگفتن با اهمیت ترین رسانه سرزمین همانند همیشه پای کار آمد و از همه ظرفیتهای خود در زمان مختصر تبلیغات رسانهای منفعت گیری کرد تا در فضایی کاملاً عادلانه، ضمن بالا بردن شراکت، در انتخاب بهترین رئیسجمهور، مخاطبان خود را پشتیبانی کند.
با نگاهی به عدل رسانهای همه امکانات در اختیار نامزدهای ریاستجمهوری قرار داده شد تا آنان با گفتن برنامهها و اهدافشان، نظر مخاطبان را جلب و در این رقابت برابر و عادلانه شرکت کنند. در این بین، داوطلبان ورود به ساختمان پاستور، همچون ادوار قبل از فضاها و ابزارهای متنوع و متغیری برای تبلیغ برنامهها و ربط با مخاطبان و رأیدهندگان منفعت گیری کردند.
رسانه ملی علاوه بر تعلق فضاهای گوناگون پخش تبلیغات نامزدها در قالب برنامههای او گفتوگومحور، میزگرد، مستند تبلیغاتی و مناظره با تکیه بر توان زیرساختهای خود در فضای مجازی و به همت معاونت فضای مجازی بستر درخور توجهی را در سکوی پخش «تلوبیون» فراهم کرد.
تشکیل برنامه تبادل، پویش مردمی حماسه جمهور، منفعت گیری از قاب دوم و امتداد برنامههای انتخابات سیما در فضای مجازی از جمله کوششهای معاونت فضای مجازی در چهاردهمین انتخابات رئیس جمهوری می بود. با حمیدرضا ملاموسیزاده، قائممقام معاونت فضای مجازی درمورد این وجود او مباحثه کردهایم.
قائممقام معاونت فضای مجازی در ابتدا با اشاره به برنامههایی که در این معاونت برای نامزدهای ریاست جمهوری تدارک دیده شد، او گفت: با دقت به پافشاری ستاد انتخابات سازمان بر منفعت گیری حداکثری از فضای مجازی برای هر یک از نامزدها یک صفحه اختصاصی در تلوبیون در نظر گرفته شد تا هر نامزدی بتواند محتوای خود را در این صفحات قرار دهد.
او گفت: با همراهی معاونت گسترش و فناوری رسانه و معاونت صدا استودیوهای صدایی را که در دوره قبل داشتیم به استودیوی عکس نیمهحرفهای تبدیل کردیم. هر استودیو به دوربین، نور و پلیاوت تجهیز شد و با همراهی معاونت گسترش و فناوری، تجهیزات مورد نظر خریداری و تهیه شد تا نامزدها به همراه کارشناسانشان به طور ۲۴ ساعته به اراعه برنامههای خود در این استودیوها بپردازند.
ملاموسیزاده درمورد محتوای تولیدی برنامهها تصریح کرد: خروجی این استودیوها به صفحه هر نامزد متصل است. نامزدها از طریق نمایندهای که به گفتن«مدیر شبکه اختصاصی در تلوبیون» معارفه کردند، محتواهای مورد نظر خود را به ما میرساندند. بر پایه مصوبه ستاد انتخابات صداوسیما ویدئوها بازبینی میشد تا در آنها به فردی اهانت یا از شخص فرد دیگر سخن بگویید نشده باشد. در صورت قبول، این محتوا با سازوکار تعریف شده، از دریچه سکوی پخش تلویبیون – که بیشتر از ۵۰ میلیون نصب از سوی کاربران را در کارنامه خود دارد – اراعه شد.
قائممقام معاونت فضای مجازی درمورد فعالیت استودیوها نیز گفت: در استودیوها، خود نامزدها یا نمایندگان و کارشناسان آمدند و دیدگاههایشان را تشریح کردند. در روز افتتاح صفحات برخی از نامزدها خودشان وجود داشتند و برخی نیز نمایندگانشان را معارفه کردند.
وی در قسمت فرد دیگر از این او مباحثه درمورد امکاناتی که به نامزدها در صفحه اختصاصیشان داده شد، گفت: هر نامزد میتوانست در هر لحظه که بخواهد پخش زنده داشته باشد و هر محتوایی را که تشکیل کرده در آرشیو نگهداری کند. ضمن این که اگر برنامهای را خارج از سازمان برای مثال در یک خبرگزاری، دانشگاه و… تدارک دیده می بود، میتوانست آن را به طور زنده در صفحهاش بارگذاری کند یا لینک آن برنامه را در صفحهاش بگذارد.
ملاموسیزاده اضافه کرد: در تلوبیون امکانی را فراهم کردیم که در صفحه هر نامزد، مردم نظراتشان را میگذاشتند و نامزدها هم نظرها را میدیدند و جواب میدادند و این رویکرد جنبه تعاملی صفحات را بالا برد.
قائممقام معاونت فضای مجازی درمورد برنامه «تبادل» که تشکیل خود فضای مجازی است، او گفت: «تبادل» برنامه چالشی فضای مجازی درمورد انتخابات می بود. «تبادل» با قسمتهای متنوع و فراهم آوردن فضا برای نقل کردن او گفت و گوهای چالشی با اجرای محمد دلاوری هرشب ساعت ۲۱ بهصورت زنده از شبکه آرا در تلوبیون پخش میشد. در این برنامه کارشناسان با طیفهای گوناگون فکری به طور حضوری و این چنین ربط تصویری، نظراتشان را درمورد موضوعات متفاوت مرتبط با انتخابات پیش رو گفتن میکردند.
وی با اشاره به قاب دوم مناظرات در فضای مجازی اظهار داشت: اتفاق جدیدی که در مناظرات درنظر گرفتیم این می بود که دوربین مناظرات را از دریچه قاب دوم در شبکه آرا به نمایش گذاشت و توانست زوایای بدیع و جدیدی از مناظرات را به عکس بکشد. به این ترتیب که پشت استودیو مناظره نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری یک واحد سیار مستقر کردیم و این واحد سیار از چند دوربین برای شکار لحظهها و صحنهها منفعت برد. به حرف های این مدیر، در واقع مناظرات با کارگردانی مجدد و تمرکز زیاد تر بر عکس العمل نامزدها و حواشی در این قاب منعکس شد و مخاطب از لنزهای قابدوم، هم مناظرهها و هم عکس العملها را دید و فضایی متفاوتتر با آنچه در تلویزیون ناظر می بود به دست آورد. هنرمندان و تصویربرداران که در پشت دوربین قاب دوم ایستاده بودند تصاویر متغیری را با شش دوربین از شبکه آرا منعکس کردند، به طوری که بیشتر از ۵۰ درصد قابهای شبکه آرا با شبکه یک متفاوت می بود و مخاطبان توانستند عکس العملهای متفاوت نامزدها را در میانه مناظرهها ببینند. به طور مثال در قاب مهم ثانیهشمار یا عکس العمل مجری را نداشتیم، اما در قاب دوم اینها را دقیق نشان میدادیم.
ملاموسیزاده به امتداد برنامههای نامزدها از شبکههای تلویزیونی به فضای مجازی اشاره کرد و او گفت: پخش امتداد برنامههای انتخاباتی سیما فراتر از جدول پخش شبکههای مهم امکانی می بود که در اختیار نامزدها قرار دادیم. ضمن این که با وجود در پشت صحنه دو برنامه «بدون تعارف» و «او گفتوگوی صمیمی» ضمن تعامل با مجریان این دو برنامه، محتوایی را تشکیل کردیم و در فضای مجازی گذاشتیم.قائممقام معاونت فضای مجازی تصریح کرد: یکی دیگر از امکاناتی که امسال برای نامزدها تشکیل کردیم این می بود که سردبیر ستاد هرکدام از نامزدها کل مسئولیت را برعهده گرفت و حتی چینش صفحات را هم به خودشان سپردیم. این امکان فراهم شد که نامزدها یک خط تولیدی از استودیو اختصاصی و همینطور برنامههایی که خودشان داشتند، روی شبکه خطی، پخش زنده میشد و کل برنامه آرشیو و کلیپهایشان تشکیل میشد و این کلیپها برای بازنشر در شبکههای اجتماعی در اختیارشان قرار میگرفت.
او همین طور گفت: ما یک بازار محتوایی را در اختیار نامزدها قرار دادیم تا بتوانند از آرشیو منفعت گیری کنند. یعنی هم به مصاحبههای قبلی خودشان و هم به دیگر موضوعات، دسترسی داشتند. درواقع ما همه امکانات ملزوم برای تشکیل محتوا در فضای مجازی ملزوم را از صفر تا ۱۰۰ در اختیار نامزدها قرار دادیم؛ یعنی به هرکدام از آنها پشتیبانی کردیم محتوایی را که خودشان میخواهند در فضای مجازی بازنشر کنند و در اختیار رسانهها قرار دهند.
ملاموسیزاده درمورد تفاوت فضا و امکاناتی که در این دوره نسبت به دوره قبل در اختیار نامزدها قرار گرفت، تصریح کرد: تفاوت این دوره با دوره قبل زیاد می بود. کیفیت عکس ارتقا یافت و فولاچدی شد. در این دوره قابلیت تشکیل به لحظه کلیپها اضافه شد. ضمن این که در نسخه تازه تلوبیون، نامزدها توانستند همه آرشیو صداوسیما و هر آنچه را در ۱۰ سال تازه از آنها پخش شده در صفحه خودشان بیاورند. یعنی هر آنچه نامزدها در این سالها در او گفتوگوهای تلویزیونی با هر برنامه و در هر شبکهای داشتند، در اختیارشان گذاشته شد و توانستند به گفتن تبلیغات در صفحهشان منفعت گیری کنند و با علاقهمندانشان به اشتراک بگذارند.
قائممقام معاونت فضای مجازی افزود: میزبان ۱۵۱ نفر از کارشناسان و نماینده های نامزدها در استودیوهای اختصاصی بوده ایم و مجموع محتوای تشکیل شده در تلوبیون بالغ بر ۱۰۵۰۰ دقیقه شدهاست. این چنین محتوای اختصاصی و ترویجی ۴۵۰۰ دقیقه بوده که شامل محتوای مربوط به نامزدها و ترویجی عام روی صفحه نامزدها بارگذاری شده است.
وی در ادامه او گفت: در این دوره از انتخابات، ۱۶۰ تکه و بالغ بر ۶۰۶۲ دقیقه پخش زنده اختصاصی و ۴۰۰ تکه محتوای اختصاصی تامین شده توسط ستاد نامزدها بوده است .این چنین ۸۶ تکه و بالغ بر ۹۴۵۰ دقیقه پخش همزمان (مناظره، میزگرد اختصاصی و او گفتوگوی اختصاصی خبری) و ۲۱۰ تکه در ۷۰۰ دقیقه محتوای ترویجی عام برای نامزدها در نظر گرفته شد.
ملاموسیزاده در ادامه درمورد «پویش جمهور» گفت: در مسیر افزایش شراکت پویش مردمی، «پویش جمهور» را راه انداختیم. مردم در این پویش، عکس، دلنوشته، ویدئو یا کلیپی را از خودشان میگرفتند تا بتوانند چیزی را تشکیل کنند. شمارههایی را در صفحات اجتماعی داخلی و خارجی قرار دادیم تا محتواهایشان را بفرستند. ما از همین محتوا منفعت گیری کردیم و جوایزی هم به بهترین تولیدات بر پایه قرعهکشی تعلق دادیم.
قائممقام معاونت فضای مجازی، با اهمیت ترین دستاورد فضای مجازی سازمان در این انتخابات را دقت هواداران نامزدها به رسانههای داخلی و دور شدن آنها از شبکههای خارجی گفت و او گفت: ما در سکوی تلوبیون، فضایی را برای همه نامزدها با هر نظر و نگاه فراهم کردیم تا به راحتی همراه شوند محتواها و سخنهایی را که احتمالا در وقتی غیر از انتخابات امکان انتشارش را نداشتند انتشار کنند و مدیریت این فضا به جامعه پشتیبانی کرد که رسانه ملی ابتکار عمل را به دست بگیرد و اجازه ندهد سکوها و شبکههای خارجی بهانه داشته باشند، چون همه نامزدها فضا برای سخن زدن و ابراز نظر داشتند.
وی در آخر خاطرنشان کرد: در دور دوم نیز فضای استودیوهای اختصاصی تلوبیون و همه ظرفیتهای فضای مجازی برای هر دو نامزد منتخب و نمایندههای آنها فراهم خواهد می بود تا بتوانند شناخت گسترده تری را برای مردم و مخاطبین خود فراهم کنند.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع