زنگ خطری که باید صدایش را شنید/صداوسیما رقابت را جدی بگیرد_خبرخوان

علی باقری
7 Min Read


به گزارش خبرخوان

به گزارش خبرنگار فرهنگی ، نشست خبری پیمایش ملی فرهنگ رسانه‌های اجتماعی در ایران با مقصد اراعه توضیحاتی درمورد این پیمایش و تبیین با اهمیت ترین یافته‌های آن، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد. در این نشست مجید سلیمانی ساسانی (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و مجری مطرح) به همراه صابر جعفری کافی‌آباد (رئیس مرکز مطرح‌های ملی) درمورد پیمایش ملی فرهنگ رسانه‌های اجتماعی در ایران پاسخگوی سوالات خبرنگاران و پژوهشگران حوزه فضای مجازی بودند.

داده‌های پیمایش ملی فرهنگ رسانه‌های اجتماعی در ایران در اردیبهشت ۱۴۰۳ به شـیوه گردآوری میدانی و بر پایه مصاحبه حضوری با ۱۴.۵۰۵ نفر از افراد ۱۵ سال و بالاتر سـاکن در ۳۱ اسـتان کشـور که به روش تصـادفی انتخاب شـده‌اند، به دسـت آمده اسـت. در بخشی از این نشست مجری مطرح ملی فرهنگ رسانه‌های اجتماعی در ایران درمورد پیمایش داده‌ها در قسمت‌های گوناگون سخن بگویید کرد که رتبه بیشترین مطمعن به اخبار را کماکان صداوسیما به یدک می‌کشد اما با ۱۸.۵ درصد و در قسمت تماشای فیلم و سریال و برنامه و سرگرمی از طریق رسانه ملّی ۴۴ درصد که در قیاس با استقبال مخاطبان از شبکه نمایش‌خانگی مشخص می کند رقابت در این عرصه زیاد جدّی‌تر از قبل پیش می‌رود. چرا که در این پیمایش برسی شده که ۳۳ درصد مردم از این دریچه سریال‌ها و فضای سرگرمی خودشان را جستوجو می‌کنند. 

بسته خبری صدا و سیما| بازیگران سریال کارگردان «گاندو» مشخص شد/ تشییع آتیلا پسیانی و آخرین وضعیت محمد شیری در بیمارستان- اخبار رادیو و تلویزیون - اخبار فرهنگی تسنیم
ادامه مطلب

در نظرسنجی صداوسیما هم مشخص می کند استقبال از برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون نسبت به قبل نیست یقیناً ناگفته نماند نوشته دقت به برودکست در دنیا به علت گسترش فضای برودبند کمتر شده و قسمت عمده‌ای از این اتفاق به همین مسئله برمی‌گردد. حتی بعضاً در مقدار تماشای مردم از مناظره‌های تلویزیونی هم این مسئله به وضوح دیده شد که تعداد بسیاری از مخاطبان در تلوبیون و دیگر رسانه‌ها هم مناظره را جستوجو کردند. 

امروز دستِ مخاطبان برای تماشای برنامه‌ها و سرگرمی‌ها آنقدر زیاد شده که باید زیاد جدّی‌ در این مسیر قدم برداشت. به حوزه سرگرمی، تنوع در ساختار برنامه‌سازی و سریال‌های استراتژیک،‌ تاریخی و طنز زیاد تر دقت داشت. دیگر نباید چند سال چشم به راه ماند تا یک سریال تاریخی همچون «سلمان فارسی» به سرانجام برسد در صورتی که حوزه‌های تکنولوژی در ساخت سریال وجود دارند و باید به آنها دقت کرد.

فصل تازه «علامت» به مناسبت ایام فاطمیه روی آنتن می رود
ادامه مطلب
آخرین مطالب

در حوزه جریان خبری و رسانه‌ای هم تلویزیون همچون دوره انتخابات که پا به پای فضای‌مجازی پیش می‌رفت و بعضی اوقات به مراتب جلوتر از فضای‌مجازی می بود بایستی رقابت در این عرصه را هم جدّی بگیرد. دیگر این جمله با گسترش این همه رسانه در فضای‌مجازی معنایی ندارد؛ “انحصار ساخت سریال و جریانِ خبری در دستِ صداوسیماست!”

اما مشروحِ نشست:

در این نشست، مجری مطرح پیمایش ملی فرهنگ رسانه‌های اجتماعی در ایران به ذکر برخی از نتایج این پیمایش پرداخت و او گفت: پرسشنامه‌‌های این پیمایش بر پایه مصاحبه حضوری و اتفاقی با افراد بالای ۱۵ سال در ۳۱ استان سرزمین در اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ تکمیل شده است. جامعه آماری این پیمایش شامل ۴۷ درصد مردان و ۵۲ درصد زنان بوده‌اند. بر پایه این پیمایش، پنج رسانه اجتماعی پرطرفدار به ترتیب ۷۲ درصد اینستاگرام، ۵۲ درصد تلگرام، ۴۶ درصد واتساپ، ۴۲ درصد روبیکا و ۳۲ درصد ایتا بوده‌اند. در شبکه‌های اشتراک‌گذاری ویدیو نیز ۴۲ درصد از آپارات، ۸ درصد از تماشا و ۲۵ درصد از یوتیوب منفعت گیری می‌کردند.

«نقطه صفر» آقای گوینده با داستانی واقعی
ادامه مطلب

او گفت: بر پایه این پیمایش، ۲۴ درصد پاسخگویان حرف های‌اند که به هیچ وجه از شبکه‌های اجتماعی «داخلی» منفعت گیری نمی‌کنند. ۱۳ درصد نیز اظهار کرده‌اند که به هیچ وجه از شبکه‌های اجتماعی «خارجی» منفعت گیری نمی‌کنند.این چنین ۸.۶ درصد از افراد حاضر در این پیمایش اظهار کرده‌اند که از طریق شبکه‌های اجتماعی کار اقتصادی می‌کنند و با انگیزه کسب درآمد داخل این چنین فضایی شده‌اند. برای پیگیری اطلاعات و اخبار ۳۰ درصد افراد اظهار کردند از شبکه‌های اجتماعی، «زیاد زیاد» منفعت گیری می‌کنند و ۲۰ درصد هم انها گفتند «اصلا» در این عرصه از شبکه اجتماعی منفعت گیری نمی‌کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران او گفت: ۴۱ درصد از افراد حاضر در پژوهش حرف های‌اند که از شبکه‌های اجتماعی در حد زیاد و زیاد زیاد برای گوش کردن موسیقی منفعت گیری می‌کنند و این نوشته قابل تأمل است. به حرف های وی نزدیک به ۵۷ درصد از افراد حاضر در پژوهش اظهار کردند که در شبکه‌های اجتماعی فقط نظاره‌گر می باشند و کنشگری ندارند، اما درمورد محتوای آموزشی این چنین نیست و ناظر رشد منفعت گیری از شبکه‌های اجتماعی برای یادگیری بوده‌ایم به شکلی که تا ۳۲ درصد افراد اظهار کردند در حد زیاد و زیاد زیاد منفعت آموزشی می‌برند.

ستاره بازی نماوا؛ دستمزدهای نجومی با سریال های ضعیف!_خبرخوان
ادامه مطلب

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

سلیمانی درمورد سوال مطمعن به اخبار در این پیمایش او گفت: رسانه‌های اجتماعی اکنون سهم بسیاری از فضای رسانه را به خود تعلق داده‌اند. در این رابطه به قیاس مقبولیت و مرجعیت نشریات مهم و رسانه صداوسیما پرداختیم‌ و پرسیدیم افراد چه مقدار به محتوایی که از این طریق دریافت می‌کنند، مطمعن دارند. ۱۸.۵ درصد از جواب‌گویان اظهار کرده‌اند «مطمعن بسیاری» به اخبار صداوسیما دارند، ۷ درصد انها گفتند مطمعن بسیاری به BBC دارند، ۵ درصد انها گفتند مطمعن بسیاری به روزنامه کیهان دارند و ۳.۸ درصد نیز انها گفتند مطمعن بسیاری به روزنامه شرق دارند. ۱۱ درصد هم اظهار کردند برای دریافت اخبار به اینستاگرام و ۸ درصد به توییتر مطمعن دارند. ۱۲.۵ درصد هم اظهار کردند برای دریافت اخبار به ایتا مطمعن دارند.

چند خبر از برنامه های ماه رمضان/ از «محفل» و «پناه» تا سحر شبکه دو
ادامه مطلب

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار

اخبار تکنولوژی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

اخبار سلامتی



منبع

Share This Article