به گزارش خبرخوان
«سید ابوالحسن فیروزآبادی»، دبیر قبل شورایعالی فضای مجازی، یکی از افرادی است که نامش در بین گزینههای احتمالی وزارت ارتباطات دولت چهاردهم نقل میشود. یقیناً پیشازاین در سال ۹۲ نیز نام او بهگفتن گزینه احتمالی وزارت ارتباطات شنیده میشد و پیش از اغاز دولت سیزدهم نیز پچ پچهایی از وجود او در جایگاه وزیر به گوش میرسید.
فیروزآبادی ۱۳۴۰ در نجف اشرف به دنیا آمده است. او کارشناسی و کارشناسیارشد مهندسی برق، گرایش مخابرات، را در دانشگاه علم و صنعت خوانده و مدرک دکترای مدیریت استراتژیک خودش را نیز از دانشگاه دفاع ملی، زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح، گرفته است.
این گزینه احتمالی وزارت ارتباطات، خردادماه ۹۷ بهعلت آنچه «نقض حقوق بشر از طریق شراکت در سانسور اینترنت» خوانده شد، در فهرست تحریم وزارت خزانهداری آمریکا قرار گرفت.
فیروزآبادی سال ۱۴۰۰ برای وجود در انتخابات ریاستجمهوری دوره سیزدهم ثبتنام کرد اما شورای نگهبان او را قبول صلاحیت نکرد.
از وزارت اطلاعات تا فراهم اجتماعی
با اغاز ریاستجمهوری «حسن روحانی»، فیروزآبادی نیز به دولت راه اشکار کرد و سال ۹۲ قائممقام وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی شد و تا آخر دولت یازدهم، در سال ۹۶، در این جایگاه ماند. او طی سالهای ۹۲ تا ۹۴ نیز رئیس هیئتمدیره شرکت اندوختهگذاری فراهم اجتماعی (شستا) می بود و با همین سِمت، نقش مهمی در اداره «رایتل» ایفا میکرد.
بر پایه روایتهایی، فیروزآبادی از مدیران باسابقه وزارت اطلاعات به حساب میآید. «علیاکبر هاشمی رفسنجانی»، ۲۸ بهمن ۷۴ در خاطراتش درمورد فیروزآبادی نوشته است: «مهندس [ابوالحسن] فیروزآبادی، معاون فنی وزارت اطلاعات آمد و گزارش خدمات فنی خودش را داد. از وزیر و معاونان دیگر بهخاطر سختی زیاد برای منفعت گیری از ابزار فنی برای شنود و کنترل و عدمقدرشناسی زحمات او گله داشت.»
سال ۸۸، وقتی که فیروزآبادی با وزارت اطلاعات وداع کرد، سایت «الف» سابقه وجود او در این وزارتخانه را ۲۵ سال خبرداد. اگر این ادعا درست باشد، فیروزآبادی تقریباً از ابتدای تأسیس وزارت اطلاعات، سال ۶۲، در آن وجود داشته است.
از دیگر اسبق مهم مدیریتی او وجود در شرکت «صنایع الکترونیک زعیم» است. فیروزآبادی از سال ۷۰ تا ۸۲ عضو هیئتمدیره و مدیر فنی این شرکت می بود و در سالهای ۸۲ تا ۸۸ نیز در جایگاه رئیس هیئتمدیره این شرکت فعالیت میکرد.
تصویب مطرح شبکه ملی اطلاعات
با اهمیت ترین سابقه فیروزآبادی در حوزه ICT به نزدیک به ۸ سال دبیری در شورایعالی فضای مجازی بازمیگردد. او بهگفتن سومین دبیر شورا توانست طویلترین دوره را در این نهاد بگذراند.
با اهمیت ترین عمل شورایعالی فضای مجازی در زمان او تصویب «مطرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» می بود که آبانماه ۹۹ انجام شد. باوجود این که سخن بگویید از اینترنت ملی از میانه دهه ۸۰ نقل شده می بود و سال ۸۹ در قالب «شبکه ملی اطلاعات» درآمد، تا این مدت هیچ سند قانونیای برای اجرای آن تصویب نشده می بود.
اهمیت مطرح معماری شبکه ملی اطلاعات که در زمان فیروزآبادی تصویب شد، ازآنجهت می بود که بهگفتن اولین و با اهمیت ترین قانون راهبردی درمورد این شبکه داخل ساختار قانونی سرزمین شد. یقیناً قسمتهایی از آن نیز بهشکل عمومی انتشار نشده و محرمانه باقی مانده است.
مصوبه «سیاستها و عمل های ساماندهی مطلبرسانهای اجتماعی» از دیگر قوانین مهمی به حساب میآید که در زمان او تصویب شد و امتیازهای بسیاری برای حمایتو گسترش مطلبرسانهای داخلی در آن مقرر شده است.
صیانت به شورا میرود
احتمالا اساسیترین اتفاق دوره دبیری او مربوط به شهریورماه ۱۴۰۱ باشد. ماجرا از اسفند ۱۴۰۰ اغاز شد، وقتی که کلیات «مطرح صیانت» در مجلس تصویب شد اما هیئترئیسه مجلس به آن عیب حقوقی گرفت و بهشکلی از دستورکار خارج شد.
فیروزآبادی ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۰ حرف های می بود: «ادامه مطرح صیانت به صلاح جامعه نیست.» با وجود این، اتفاقات چند ماه بعدازاین اظهار نظر اشکار کرد در پشت پرده اتفاقات فرد دیگر در جریان است.
پنجم شهریور ۱۴۰۱، ۳ ماده کلیدی مطرح صیانت به ماموریت های و اختیارات کمیسیون عالی تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی اضافه شد. بهروزرسانی ماموریت های این کمیسیون ازآنجایی اهمیت دارد که قوت شورای عالی فضای مجازی در حوزه سیاستگذاری و تنظیمگری اینترنت را بهصورت بیسابقهای افزایش داد.
بر پایه ماموریت های تازه، کمیسیون عالی تنظیم مقررات، ذیل شورای عالی فضای مجازی، اختیارات گستردهای دارد، ازجمله: «تعیین یا تشکیل تنظیمگران بخشی تازه»، «معماری کلان تنظیمگری فضای مجازی» و «سیاستگذاری صدور مجوز برای هرگونه فعالیت کسبوکار در فضای مجازی».
بهجای فیلترینگ، اینستاگرام داخلی بسازیم
دیدگاههای فیروزآبادی درمورد اینستاگرام و شبکههای اجتماعی فرازوفرودهایی داشته است؛ بعضی اوقات در رد فیلترینگ و بعضی اوقات در قبول آن.
رئیس اسبق شورای عالی فضای مجازی مردادماه ۱۴۰۱ هشدار داده می بود: «اگر از این نوشته [توسعه شبکههای اجتماعی داخلی] غافل شویم، کاربران داخلی بهگفتن مصرفکننده فرهنگ کشورهای بیگانه از نرمافزارهای خارجی الگوبرداری خواهند کرد.»
او در مقطع فرد دیگر (دی ۹۹) درمورد مشکلات اینستاگرام حرف های می بود: «برخی فقط به مشکلات اخلاقی اینستاگرام میاندیشند اما من مشکلات زیاد فراتری را میبینم. اینستاگرام مخاطب را در حباب اطلاعاتی قرار میدهد، به خودشیفتگی در کاربران دامن میزند و اراده پلتفرم را بر افراد تحمیل میکند.»
یقیناً فیروزآبادی در ادامه همین سخنان اضافه کرده می بود: «باوجوداین، عده بسیاری در این بستر زیست میکنند و ما نمیتوانیم بهراحتی این بستر را مسدود کنیم.»
این چنین آبان ۱۴۰۱، حرف های می بود: «گوگل فضای مجازی سرزمین را تهدید میکند.» همان زمان می بود که مرکز ملی فضای مجازی در نامهای از «متا» خواست نمایندهاش را در ایران معارفه کند. فیروزآبادی در آن مقطع خبرداد: «اگر جواب ندهند، در حقیقت مقدمهای برای مجوز قانونی انسداد اینستاگرام است.»
فیروزآبادی اردیبهشتماه ۱۴۰۰ در مخالفت با فیلتر شدن اینستاگرام حرف های می بود، بهجای آن باید اینستاگرام داخلی تشکیل کنیم: «هیچزمان از فیلترینگ دفاع نکردهام و معتقدم باید در فضای مجازی، همانند فضای فیزیکی، نزدیک به و قلمرو ایران و انقلاب اسلامی اشکار باشد. اگرچه اعتقادی ندارم در سرزمین پلتفرمهایی داشته باشیم که به ما تعهدی نداشته باشند و عکسها را به دلخواه خودشان حذف میکنند. تا اینستاگرام داخلی نداشته باشیم، معتقد به فیلتر اینستاگرام نیستم.»
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار