به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، اتفاقاتهای دو ماه تازه در تاریخ جمهوری اسلامی هم تلخ و هم شیرین می بود تلخی از آن رو که حادثهای یکی از پرکارترین روسای جمهور سرزمین را از ادامه خدمت به مردم و سرزمین محروم کرد و شیرین از آن رو که در این فاصله جمهوری اسلامی توانست انتخابات ریاست جمهوری را در سریع¬ترین زمان و کمترین حاشیه برگزار کرده و رئیس جمهور تازه انتخاب کند.
گرچه هر دولت و رئیسجمهوری میتواند و باید روش و منش تازهای در اداره سرزمین داشته باشد، اما برخی سیاستها به علت استراتژیک بودن آنها و نیز اهمیت ملی نیازمند تداوم است و تثبیت است. تدبیرها به کار گرفته شده در ربط با جهان در دولت سیزدهم، توانست تعداد بسیاری از گرههای حاضر در روابط با همسایگان، سرزمینهای شرقی و منطقهای را باز کند. این سیاستها در دوره مدیریت شهید آیتالله سید ابراهیم رئیسی مورد استقبال تعداد بسیاری از سرزمینهای منطقه قرار گرفت و از محورهای سخنان مقامات این سرزمینها در تماس تلفنی با رئیسجمهور منتخب هم اشکار است که در پی تداوم این سیاستها در دولت تازه می باشند.
«انورابراهیم» نخستوزیر مالزی از نخستین مقامات خارجی می بود که در گفتگو مسعود پزشکیان رئیسجمهور منتخب، ضمن تبریک پیروزی او در کسب مطمعن ملت ایران در انتخابات ریاست جمهوری به گسترش روابط بین ۲ سرزمین در دوره رئیس جمهور اشاره کرد و او گفت: مالزی برای روابط با جمهوری اسلامی ایران اهمیت بسیاری قائل است و امیدواریم در دوره ریاست جمهوری جنابعالی ناظر تحکیم روابط بیشتر از قبل باشیم.
محمد بن سلمان ولیعهد عربستان هم از تحکیم روابط تهران و ریاض در قسمتهای گوناگون ابراز خرسندی کرد و بر لزوم تحکیم هر چه زیاد تر این روابط اصرار کرد.
«فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن نیز در گفتگو با پزشکیان، روابط ایران و ژاپن را محکم بر دوستی دیرینه دانست و ابراز امیدواری کرد که دو سرزمین در راستای تحکیم و تعمیق روابط فیمابین همکاریهای سازندهای داشته باشند.
شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان هم در گفتگو با رئیس جمهور منتخب اصرار کرد که جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان در سالهای تازه قدمهای مهمی در جهت ترقی سطح روابط دوجانبه برداشته و اهداف بزرگ و مهمی را در این عرصه معین کردهاند که امیدواریم در دوره ریاست جمهوری جنابعالی این اهداف را محقق کنیم.
آنچه در این گفتگوها محور مهم و قابل تامل است استقبال از ایده همراهی ایران با سرزمینهای منطقه و همسایگان است. دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهورکوشیدند در راستای گسترش تعامل با همسایگان در طول سه سال مسئولیت سفرهای مختلفی به پایتخت سرزمینهای همسایه از آنکارای ترکیه تا دوحه قطر انجام داد.
حل و فصل یکی از پرتنشترین روابطها با همسایگان در این دوره صورت گرفت و تهران توانست بار دیگر سطح روابط خود با ریاض را بار دیگر به سطح عادی بازگرداند. این عادی سازی روابط جهت شد تا دیگر سرزمینهای عربی منطقه همانند مصر هم برای برگشت روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران ابراز آمادگی کنند.
تلاش برای تشکیل، گسترش و تعمیق روابط با سرزمینهای قوی جهان در قالب عضویت در سازمانهایی، چون بریکس و شانگهای هم برجسته می بود. قراردادهایی راهبردی و جامع با چین و روسیه، نگاه اختصاصی به اندونزی، مالزی و هند، دقت اختصاصی به ظرفیتهای نهفته در قاره آفریقا و آمریکای لاتین از با اهمیت ترین استراتژیهای دولت سیزدهم است که نیازمند تداوم در دولت آینده نیز است.
تحکیم و تثبیت مفهوم اقتصاد در دیپلماسی را هم می توان از دیگر عمل های دولت سیزدهم در راستای تامین منافع سرزمین برسی کرد. تعیین معاون وزیر امور خارجه در این عرصه، تمرکز بر جنبههای اقتصادی در روابط بینالملل را برای وزارت امور خارجه ممکن و مهم ساخته است. در همین جهت و در هر سفر خارجی رئیسجمهور به سرزمینهای گوناگون و یقیناً دارای بستر مناسب، گروهی از تجار و تولیدکنندگان و صاحبان شرکتهای دانش بنیان با او همراه می باشند تا از زمان وجود رئیس جمهور منفعت گرفته و تولیدات خود را به جهان اراعه کنند.
در نهایت دولت سیزدهم در تلاش می بود تا پارادایم رابطه با جهان را برمبنای منافع سرزمین برقرار کند و با تداوم این مسیر هجمههای ایران هراسانه را خنثی و از نظر دیگر مسیری برای کاستن از بار تحریم فراهم کند.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع