به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، نشست خبری سومین نمایشگاه ملی «رصتا» در حالی برگزار شد که قرار است این نمایشگاه امسال سریعتر از دو سالِ قبل در اواخر فصل تابستان برگزار شود.
سعید مقیسه رئیس ساترا در این نشست خبرداد: سومین دوره نمایشگاه رصتا از ۲۶ تا ۲۹ شهریور ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار میشود که روز ۲۶ شهریورماه ساعت ۱۰ صبح افتتاحیه مراسم خواهد می بود.
اما درمورد جزئیات نمایشگاه او ابتدا درمورد اهداف این نمایشگاه سخن بگویید کرد و او گفت: یکی از اهداف مهم نمایشگاه «رصتا» از ابتدای اغاز تا بحال همافزایی بین سکوها، پشتیبانیهای مادی و معنوی از سکوها و شناخت سکوها و تشکیل زمان برای گسترش آنها بوده است. این چنین جلب پشتیبانیهای دولتی، ربط با متخصصان رسانه، شناسایی ظرفیتهای بالقوه و بالفعل زنجیره قیمت آفرینی رسانهها و خبر رسانی از آخرین دستاوردهای حوزه از دیگر اهداف این نمایشگاه خواهد می بود.
مقیسه باور دارد که جریانسازی و بسترسازی برای محتوای سالم و سودمند، فضای رقابتی سالم، تبیین افکار عمومی نسبت به حقوق کاربران و بازاریابی و بازارسازی از دیگر اهدافی است که در نمایشگاه پیگیری میشود.
او این چنین به رویدادهای نمایشگاه و وجود نهادها در سومین دوره «رصتا» اشاره کرد و افزود: برخی شرکتهای مرتبط، خود سکوها، قسمتهایی از صداوسیما، قسمتهایی از سازمان تبلیغات اسلامی در این نمایشگاه وجود خواهند داشت. اما درمورد رویدادها باید به این مسئله اشاره کنم که نشستهای سازمانی صداوسیما، نشستهای کمیسیونهای «رصتا»، نشستهای شورای راهبری هوش مصنوعی صداوسیما و نشستهایی برای مردم در این نمایشگاه برگزار میشود.
مقیسه در ادامه سخن بگوییدهای خودش از اتفاق اختصاصی امسال در نمایشگاه پردهبرداری کرد و او گفت: امسال برخی آثار تشکیل شده توسط سکوها یا آثاری که تا این مدت انتشار نشدهاند و یا پرطرفدار بودهاند نمایهها و سکانسهای اختصاصی آن در نمایشگاه نمایش داده خواهند شد که در این دوره رخ میدهد.
وی در توضیح این اکرانها او گفت: این اکرانها میتواند فرصتی باشد به گفتن تبلیغ که اثری دیده شود و بقیه تکههای سریال در سکوها دیده شود. در این اکرانها، سکانسها یا نماهای کلی از یک سریال و قسمت بسیاری از داستان دیده میشود که اکران بلندتری از یک تیزر است. حتی آثار پرمخاطبی که قبلاً انتشار شده است اینجا هم میتوانند نمایش داده شوند تا هم جذب مخاطب شود و هم گزیدهای از آثار همه سکوها به نمایش در آید. مردم اینجا میتوانند، فهمید شوند که تولیدات دیگر سکوها چه خواهد می بود؟
او این چنین به دستاوردهای نمایشگاههای قبل اشاره کرد و او گفت: قسمتی از تصمیمگیریها در طول سال نتیجه برگزاری این نمایشگاهها است اما تکه مهم دستاوردها آشنایی فعالان سکوها با خودشان است.
مقیسه درمورد نبوده است برخی سکوها در دورههای قبل و آیا در این دوره برخی سکوهای نقل وجود خواهند داشت، گفت: وجود در نمایشگاه برای برخی نه مزیّت است نه تبلیغ چون راه حلهای تبلیغاتی آنها به طوری دیگر است و احتمالا شناخته شده می باشند. وجود در نمایشگاه اجباری نیست بلکه یک زمان است. از طرفی نزدیک به ۵۰ سکو می باشند که به هر دلیلی حداقلهای ملزوم را ندارند و وجود آنها در نمایشگاه کمکی به معارفهشان نمیکند. لیست بلندبالای سکوها همه قابل معارفه به مردم نیستند اما سکوهای پرمخاطب دعوت شدهاند و هرکسی تمایل به وجود داشته باشد این امکان فراهم میشود.
رئیس ساترا در جواب به سوال خبرنگار تسنیم درمورد قسمت بینالملل نمایشگاه «رصتا» و این که آیا در این دوره ناظر وجود نمایندگانی از شرکتهای ویاودی خارجی خواهیم می بود یا خیر، پافشاری کرد: ما قسمت بینالملل داریم و در این جایگاه، دوستانمان فعالیتهای بینالمللی ساترا را اظهار خواهند کرد که در دنیا چه تنظیمگری بینالمللی اتفاق میافتد اما فکر نمیکنم حضورشان در نمایشگاه برای کاربران و مردمِ بازدیدکننده جذابیتی داشته باشد و سودمند واقع شود. یقیناً به مقدماتی هم نیاز دارد که دعوت از شرکتهای خارجی نداریم و برای سالهای آتی باید ببینیم برای نمایشگاه و مردم سودمند باشد حتماً این کار را هم می کنیم. اما جایگاه کارکرد ساترا در قسمت بینالملل را در نمایشگاه داریم.
او درمورد برنامهریزی برای وجود هنرمندان در نمایشگاه «رصتا» پافشاری کرد: سال قبل هم ناظر وجود هنرمندان بودیم اما امسال پرشورتر اتفاق خواهد افتاد. دعوتهایی شده و باز هم دعوت خواهد شد. به گمان زیادً همزمان با اکران آثار نمایشخانگی، ناظر وجود عوامل و بازیگران و هنرمندان آثار هم خواهیم می بود. یکی از جذابیتهای این اتفاق همین خواهد می بود و یکی هم در مجمع رصتا، اتحادیه رصتا و کانون تهیهکنندگان این اتفاق رقم میخورد. به جستوجو آن هستیم بازدیدکنندگان هم از مباحث تئوری منفعت ببرند و هم خود آثار و پخش این آثار به شناخت بهتر سکوهای نمایشی هم پشتیبانی خواهد کرد.
مقیسه با اشاره به این که قبول ندارم ساترا از تنظیمگری درآمده است در جواب به انتقادی درمورد نبوده است تنظیمگری روی برخی پلتفرمها و آثار تصریح کرد: این که ساترا از تنظیمگری درآمده است، قبول ندارم. همه کارکرد ساترا مشخص می کند بیشتر از نظارت فعالیتهای مربوط به تنظیم گری را دارد.حرکتهای نمایشی اگرچه امکان پذیر ابعاد رسانهای داشته باشد اما آنچه برای سرزمین گسترش پایدار را به ارمغان میآورد این است که تنظیمگری به طوری باشد که محتوای سالم در سکوها وجود داشته باشد. همه محتوای در حال انتشار کردن در ساترا حتماً از ساترا مجوز ندارد و این تفاوت مهم تلویزیون با فضای مجازی است.
او خاطرنشان کرد: تنظیم گری به این معنی نیست که ذرهای از قیمتهای خانوادگی و اسلامی مختصر بیاییم. تنظیم گری ساترا فقط به معنی نظارت نیست و ابعاد اقتصادی و اجتماعی و حقوقی هم دارد. این که فردی را که در فضای مجازی خطایی کرده است از زندگی ساقط کنیم نشان دهنده اقتدار ساترا است؟ برای مثالً اگر یک پلتفرم را ببندیم نشان دهنده این اقتدار است؟ حتماً اینطور نیست. اگر فردی بخواهد این نوع نگاه را داشته باشد باید صداوسیما ببیند که حتی آنجا هم محتوای شبکه نمایش با شبکه کودک و دیگر شبکهها به اقتضای هر شبکه است.
مقیسه این چنین پافشاری کرد: صدمهها بیشتر از شبکه نمایش خانگی در شبکههای اجتماعی است که هم در دسترس است و هم افرادی با یک ایمیل فیک میتوانند محتوایی را قرار دهند.ما پای این محتواها نمینشینیم که مجوز ندارند و حتماً هم پای تعداد بسیاری از این محتواها نشستن را زیان اور میدانیم؛ در واقع ساترا پای محتوایی که مجوز داده حتماً خواهد می بود. ما جستوجو روشی بودهایم و هستیم که خودکنترلی به واسطه بالا بردن سواد رسانهای اتفاق بیفتد که بازاری پایدار را رقم میزند. چرا که اگر کودک را در فضایِ صداوسیما هم بدون کنترل، رها کنیم خارج از محتوایِ خودش را تماشا کند دچار مشکل خواهد شد چه برسد به فضایمجازی! در واقع باید با کنترل و ترقی سواد رسانهای در عرصه مصرف رسانهای چه رادیو، تلویزیون و چه نمایشخانگی و فضایمجازی قدم برداریم.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع