نگاهی به سریال اربعینی تلویزیون/ سریالی به نام «طوبی»_خبرخوان

همکاری دوباره داریوش ارجمند با کارگردان «ستایش»/سریال «طوبی» در شهرک غزالی کلید خورد


به گزارش خبرخوان

به گزارش خبرنگار فرهنگی ، چند شبی است که سریال «طوبی» روانه آنتن شبکه یک سیما شده است، پخش این سریال از چند منظر قابل دقت است و می‌بایست با دقت بیشتری به آن نگاه کرد.

اقتباس از کتاب «اربعین طوبی»

اول این که «طوبی» سریالی اقتباسی محسوب می‌شود و بر پایه کتاب «اربعین طوبی» نوشته سید محسن امامیان ساخته شده است. این داستان توسط نویسنده ۴۴ساله آن در سال ۱۳۹۵ نوشته شده است و اکنون سپس از ۸ سال نسخه نمایشی آن روانه آنتن می‌شود. داستان درمورد دختری به‌نام طوبا است که در دهه ۱۳۳۰ به عراق می‌رود و آنجا ازدواج می‌کند.

حوادث متعدد بین ایران و عراق بر زندگی او تأثیر عمیقی می‌گذارد و نهایتاً او راوی زندگی پرفرازونشیبش در جریان راهپیمایی اربعین برای خانواده‌اش است، داستانی که با اساسی برگرفته از حقیقت در فضایی دراماتیزه ساخته و پرداخته شده است.

اهمیت اقتباس در حوزه نمایش

بی‌تردید اقتباس یکی از ظرفیت‌های بزرگ در حوزه نمایش محسوب می‌شود و هر زمان سازندگان آثار نمایشی به‌سمت منفعت گیری از اقتباس رفته‌اند، نتایج خوبی به دست آمده است، شاخص‌ترین آنها سریال «قصه‌های مجید» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی و به‌کارگردانی کیومرث پوراحمد است که در سال ۱۳۶۹ ساخته شد و اقبالی فراگیر یافت.

مسئله حائز اهمیت در حوزه اقتباس این تاثییر دقت به قضیه روز یعنی راهپیمایی اربعین و اتحاد دو ملت ایران و عراق تحت لوای عشق به حضرت اباعبدالله حسین‌بن علی علیهما السلام است. متأسفانه با وجود ظرفیت بالای راهپیمایی اربعین، آثار نمایشی ما در این حوزه زیاد فقیر و در حد فیلم‌هایی همانند «هیهات» مانده است.

کارگردانی و بازیگران

منظر دیگر سریال «طوبی» را باید در وجود کارگردانی کارکشته و کاربلد دید. سعید سلطانی با ساخت سه‌گانه «ستایش» و «بعد از باران» نشان داده است که مخاطبان تلویزیونی و به‌خصوص خانم‌ها را می‌شناسد. او به‌خوبی آگاه است که رمز پیروزی یک سریال این است که خانم خانه را دچار آن کند، همین نگاه درست علتشده است قهرمان‌های داستان‌های سلطانی همه زن باشند، در همین کار تازه هم طوبا با بازی شبنم قربانی، نقش مهم سریال را به‌مسئولیت دارد.

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

کارکرد بازیگران

وجود شبنم قربانی در سریال «طوبی» قابل دقت است. او پارسال با ایفای نقش مختصر ولی مؤثر همسر شهید زین‌الدین در فیلم «مجنون»، سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره فیلم فجر را به خانه برد. قربانی در مسیر طی‌شده‌اش با بازی‌های روان در سریال‌ها و فیلم‌هایی همانند «ملکه گدایان» و «تمساح خونی» نشان داده است چطور به‌راحتی و بی‌واهمه میمیک صورت و فیزیک بدن را به‌کار می‌گیرد تا نقش را از آب‌وگل درآورد.

کنار قربانی، وجود بازیگرانی همانند رحیم نوروزی، فریبا متخصص، پرویز فلاحی‌پور، هومن برق‌نورد، امین زندگانی، فرهاد آییش، رامین راستاد، مهدی سلوکی و سودابه بیضایی چیدمان جالبی ساخته است. هر کدام از این بازیگران به‌قول اهل‌فن، گرمای وجود در برابر دوربین تلویزیونی را دارند و مخاطب را جذب می‌کنند.

طراحی صحنه و لباس

منظر دیگر سریال «طوبی» را باید در دکور و طراحی صحنه و لباس آن جست، مجموعه مفصلی در شهرک سینمایی غزالی برای ساخت این تاثییر ساخته شده است که معماری و فضای ایران و عراق در دهه‌های قبل را مشخص می کند. ساخت این دکورها پتانسیلی برای ساخت آثار بعدی با محوریت سریال‌های مشترک با کشورهای دیگر خواهد می بود، در واقع، بسترسازی حاصل از ساخت دکورهای «طوبی» عرصه را برای ساخت سریال‌های مشترک با عراق و دیگر همسایگان عربی هموار می‌کند.

پتانسیل جذب مخاطب در عراق

منظرگاه دیگر منفعت گیری از ظرفیت عظیم جذب مخاطب در همسایه غربی‌مان، عراق است. ساخت و پخش «مختارنامه» با گذشت ۱۵ سال هم چنان این شخصیت تاریخی را برای عراقی‌ها بیشتر از قبل محبوب کرده است و به‌واسطه همین سریال، مزار وی در کوفه آباد شد و رونق گرفت.

پتانسیل چندوجهی اربعین می‌تواند علاوه بر التیام‌بخشیدن به زخم‌های جنگ هشت‌ساله، محورهای مشترک بزرگ دو طرف را فعال کند و وجوه اشتراکات فرهنگی را با دقت به تعریف ایران فرهنگی بازمهندسی کند. یادمان باشد که عراق مدام جزئی از ایران بزرگ فرهنگی بوده و هست. وجود تیسفون، پایتخت هشتصدساله اشکانی و ساسانی در این سرزمین و نمادهایی همانند مزار سلمان فارسی، یار ایرانی حضرت پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم، عراق را عملاً بخشی جداناپذیر از فرهنگ ایرانی و اسلامی ما کرده است، به این علت، ساخت سریال‌های مشترک به تحکیم این نگاه منجر خواهد شد و «طوبی» یکی از همین سریال‌ها در راستای استراتژی فرهنگی بین‌المللی ما تعبیر می‌شود.

جمع‌بندی

با این منظرگاه‌های گوناگون، سریال «طوبی» با همه نقاط ضعف و قوتش که ویژگی ذاتی یک تاثییر هنری است، کاری درخور دقت است که می‌تواند به‌گفتن مدل و مثالای برای کارهای اقتباسی از این دست بین دو سرزمین و در قالب کارگردانی و تیم سازنده حرفه‌ای معارفه شود.

انتهای مطلب/+

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار

اخبار تکنولوژی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

اخبار سلامتی



منبع