به گزارش خبرخوان
در اغاز این ماه، بزرگترین کشتی باری بادبانی جهان از شهر بندری لو هاور فرانسه حرکت کرد تا سفری ۳۶۶۲ مایلی (تقریباً ۵۹۰۰ کیلومتری) را از طریق اقیانوس اطلس به نیویورک انجام دهد.
به گزارش NEW Scientist، این کشتی که Anemos نام دارد، محمولهای به قیمت ۱۰۰۰ تن را حمل میکند که مسیر آینده سبزتری را برای صنعت کشتیرانی بینالمللی فراهم میآورد.
صنعت کشتیرانی شدیداً به سوخت نفت وابسته است و این صنعت تقریباً سه درصد از آلودگی جهانی را راه اندازی میدهد. شرکت کشتیسازی فرانسوی TOWT با تکیه کامل یا جزئی به باد به جای نفت خام یا گازوئیل، امیدوار است کشتیهای باری آینده بتوانند مقدار انتشار کردن گازهای گلخانهای خود را افت دهند. این کشتی باری نیز از سوخت فسیلی زیاد کمتر منفعت گیری میکند.
«آنموس» بزرگترین کشتی باری بادباندار جهان است که تا بحال ساخته شده و دارای ۸۰ متر طول، ۱۴ متر عرض و ۶۲ متر ارتفاع است.
به حرف های TOWT، کشتیهای باری این شرکت نسبت به بقیه کشتیهای سوخت فسیلی، تنها به مقدار یکدهم کربن داخل طبیعت تشکیل میکند. «گیوم لو گراند»، مدیرعامل TOWT دراینباره میگوید:
«قرنها میدانستیم که باد در اعماق دریا زیاد است و نمودارهای آزمایشی را نیز در اختیار داشتیم، اما اکنون به لطف ارتباطات ماهوارهای و فناوری مسیریابی، باد نیز قابل پیشبینی است و آن را به منبع قابل اعتمادی برای نیروی محرکه تبدیل میکند.»

ویژگیهای دلنشین بزرگترین کشتی باری بادبانی جهان
آنموس، بزرگترین کشتی باری بادبانی دنیا، برای تنظیم بادبانهای خود به ملوانان انسانی متکی نیست. سیستم پیچیدهای از قرقرهها، محرکها و حسگرها این کار را انجام خواهند داد.
این کشتی باری تنها کمتر از ۲ گرم کربن به ازای هر تن محموله در هر کیلومتر آلودگی تشکیل میکند، درحالیکه یک کشتی کانتینری معمولی بیشتر از ۲۰ گرم کربن به ازای هر تن محموله آلودگی انتشار میکند.

TOWT امیدوار است ناوگانی متشکل از حداقل هشت کشتی بسازد که بتواند سالانه ۲۰۰,۰۰۰ تن کالا را به نقاطی همانند کلمبیا، مارتینیک، گوادلوپ و برزیل که تولیدکنندگان مهم قهوه و شکلات می باشند، منتقل کند.
Anemos لو هاور را در ۲۰ آگوست (۳۰ مرداد ۱۴۰۳) ترک کرد و انتظار میرود تا ۳ سپتامبر (۱۳ شهریور) به نیویورک برسد.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار