علت مهم عدم دفن پیکر امام حسن (ع) در کنار پیامبر اکرم (ص) چیست؟+ اسناد دقیق_خبرخوان

علت اصلی عدم دفن پیکر امام حسن (ع) در کنار پیامبر اکرم (ص) چیست؟+ اسناد دقیق


به گزارش خبرخوان

به گزارش برنا؛ بیست و هشتم صفر یا هفتم صفر شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام است که در این نوشتار به این سوال جواب خواهیم داد که: «چرا دشمنان امام حسن ـ علیه السلام ـ اجازه ندادند که بدن مبارک آن حضرت سپس از شهادت کنار مرقد پیامبر (ص) دفن شود؟».

– جواب

یکی از امامان معصوم و نوه ی بزرگ پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ حضرت امام حسن مجتبی است که مورد ظلم بنی امیه و دیگر دشمنان واقع شده و با زهر کینه به شهادت رسیده و سپس از شهادت نیز، جنازه مطهر آن حضرت مورد دعوا و تیرباران واقع شد.[۱]

این دشمنان چه افرادی بودند؟ و چرا با امام حسن مجتبی که به حرف های پیامبر سید جوانان اهل بهشت می بود این گونه برخورد کردند؟ و هدفشان چه می بود؟

به حرف های مورخین یکی از افرادی که در آزار و اذیت امام حسن ـ علیه السلام ـ ، چه در حال حیات و چه سپس از شهادت آن حضرت نقش مؤثری داشت، معاویه پسر ابی سفیان است. او از طرف امام حسن برای آینده ی بنی امیه  حس خطر می‌کرد و سرانجام بادروغ و تزویر  جَعده- که همسر امام حسن می بود- را وادار کرد که  آن حضرت را به شهادت رساند.[۲]

فرد فرد دیگر که عداوت تعداد بسیاری با امام حسن داشت و حتی در جلوگیری از دفن جنازه ی ایشان در کنار مرقد پیامبر نقش مؤثری داشت؛ مروان پسر حکم می بود. همان فردی که پیامبر او و پدرش را برای کارهای خلاف و دشمنی‌هایشان نسبت به اسلام از مدینه بیرون کرده می بود و عمر و ابوبکر از از بین بردن تبعید آنها امتناع کرده بودند اما عثمان در زمان خلافتش آنها را به شهر آورد و مروان را داماد خود کرد. مروان نسبت به خاندان پیامبر بغض و کینه شدیدی داشت و هیچ وقتی از آزار و اذیت اهل بیت کوتاه نمی‌کرد.

چنانکه می دانید مسلمان شدن بنی امیه و آل ابی‌سفیان از روی ناچاری می بود و آن‌ها وقتی مسلمان شدند که اسلام قوت حاکم شده می بود و آنها برای نگه داری جان خود اسلام آوردند؛ از این رو آنها هیچ زمان با خلوص نیّت مسلمان نشدند و از هر فرصتی برای ضربه زدن به اسلام منفعت گیری می‌کردند.

آنها به حرف های‌های پیامبر و دستورات حضرت اعتنایی نداشتند. در جریان دفن امام حسن ـ علیه السلام ـ هنگامی که ابوسعید خدری (از اصحاب پیامبر) به مروان او گفت: آیا از دفن حسن در کنار جدش ممانعت می‌کنی در حالی که رسول خدا او را سید جوانان اهل بهشت نامید؛ مروان با تمسخر به او او گفت: اگر امثال تو حدیث پیامبر را روایت نمی‌کردند ضایع شده و از بین می‌رفت.[۳]

با دقت به روایت می‌فهمیم که مروان و امثال او چه مقدار به اسلام پای بند بودند! و حتی تلاش داشتند احادیث و سفارشات پیامبر حرف های نشود و مردم آنها را فراموش کنند. بنی امیه از اسلام بعنوان سپری برای پیشبرد اهداف خود منفعت گیری می‌کردند.

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

علت فرد دیگر که در رابطه با جلوگیری مروان از دفن امام حسن ـ علیه السلام ـ حرف های شده این است که چون مروان آن زمان از حکومت مدینه عزل شده می بود با این عمل می‌خواست معاویه را از خودش راضی کند و به این وسیله، خوش خدمتی خود را به معاویه نشان دهد و مجدد به حکومت مدینه برسد و به همین خاطر سپس از این که از دفن امام جلوگیری کرد آنرا با آب و تاب برای معاویه گزارش کرد.[۴]

فرد فرد دیگر که در جلوگیری از دفن امام در کنار مرقد پیامبر نقش داشت عایشه دختر ابی بکر و همسر پیامبر می بود که به تحریک مروان[۵] و این چنین برای عداوتی که از امام علی ـ علیه السلام ـ و فرزندان آن حضرت داشت از دفن امام در روضه ی پیامبر جلوگیری کرد. مروان به گفتن سردمدار این فتنه  می‌او گفت که چرا عثمان باید بیرون مدینه دفن شود و حسن ـ علیه السلام ـ در کنار پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ . در این بین نیز آل امیه و آل ابی‌سفیان و فرزندان عثمان با او همصدا شدند و از این کار جلوگیری کردند. عایشه نیز به فرزندان امام علی ـ علیه السلام ـ مخصوصاً به امام حسن ـ علیه السلام ـ بدبین می بود و نسبت به او کینه داشت.

عایشه در جریان دفن امام حسن ـ علیه السلام ـ او گفت: می‌خواهید فردی را که من دوست ندارم به خانه ی من داخل کنید.[۶] یقیناً ادعای عایشه هم همانند ادعای سایرین بهانه می بود؛ چون عایشه از خانه پیامبر سهم مقداری داشت و نمی‌توانست ادعا کند که خانه همه‌اش مال اوست اما چون از حضرت علی ـ علیه السلام ـ و فرزندان آن حضرت برای وقایعی که پیش از این جریان اتفاق افتاده می بود کینه و عداوت داشت با این بهانه از دفن امام جلوگیری کرد.

مقصد فرد دیگر که مخالفین از این عمل خود داشتند همانا دور کردن خاندان پیامبر از ایشان و جایگزینی وابستگان خود به گفتن نزدیکان پیامبر می بود که یقیناً در رسیدن به این مقصد توفیق چندانی نیافتند.

پی نوشت ها:

[۱] . قرشی، سید علی اکبر، شخصیت امام مجتبی، چاپ میهن، ۱۳۸۰ هـ ، ص ۳۷۲، نوبت چاپ اول.

[۲] . اصفهانی، ابوالفرج، مقاتل الطالبیین، ترجمه سید هاشم رسولی محلاتی، تهران، کتابفروشی صدوق، ۱۳۴۹، ص ۶۵.

[۳] . جعفریان، رسول، حیات فکری سیاسی امامان شیعه، قم، انتشارات انصاریان،‌چاپ پنجم، ۸۱، ص۱۶۸.

[۴] . همان، ص۱۶۹، به نقل از انساب الاشراف، ج۳، ص۶۵.

[۵] . مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، مؤسسه وفاء، بیروت، چاپ دوم، ۱۴۰۳ هـ ، ج۴۴، ص۱۵۷.

[۶] . قائمی، علی، در مکتب کریم اهل‌بیت امام حسن مجتبی ـ علیه السلام ـ ، انتشارات امیری، چاپ اول، ۷۴، ص ۴۴۲، و قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، ج۱، انتشارات هجرت چاپ هشتم، ۷۳، قم، ص۴۴۰.

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار

اخبار تکنولوژی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

اخبار سلامتی



منبع