به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، محمدمهدی خالقی مستندساز از کارگردانان نام آشنای سینمای مستند است که ازمایش ها بسیاری در ساخت فیلمهای مستند دارد. عمده کارهای او در حوزه سینمای مقاومت و دفاع مقدس است و یقیناً درمورد پیشرفتهای علمی سرزمین نیز مستندهایی را کارگردانی کرده است.
او درمورد وجود مستند در تلویزیون و جشنواره تلویزیونی مستند سخن بگویید کرده است که در زیر آن را میخوانید:
خالقی درمورد نقل شدن این ایده که تلویزیون خانه مستندسازان است، او گفت: نه فقط در ایران، که در همه دنیا تلویزیون با اهمیت ترین حمایتکننده فیلم مستند بوده و خواهد می بود. حتی تلویزیونهای پرطمطراق و پرهزینه آمریکایی و انگلیسی هم که حمایتکننده مستند بودهاند، بالاخره ماهیت تلویزیون را داشتهاند. تلویزیون به علت ربط دائمی و نزدیک با مخاطب عام، هم میتواند و هم باید که حمایتکننده فیلم مستند باشد؛ یقیناً فقط این نیست که مستند به تلویزیون نیاز داشته باشد، تلویزیون هم به مستند نیاز دارد. در سالهای تازه بهخصوص، فیلم مستند جزو گونههای رو به رشد و پیش رونده سینما و تلویزیون بوده و تلویزیون بدون مستند اصلاً قابل فکر نیست؛ به همین علت است که اساساً دیدن یک شبکه تلویزیونی با حذف فیلم مستند -که در سالهای تازه در صدا و سیما برخی شبکهها این چنین کاری کرده اند- هم متصور نیست.
او همین طور گفت: اما ظرفیتهای تلویزیون برای پشتیبانی به باروری و رشد مستند، زیاد تر در مسأله «مخاطب» نهفته است؛ تلویزیون میتواند تماشاگر انبوهی را پای کار مستند بیاورد. این نوشته در جای فرد دیگر محقق نمیشود و توانایی ناموفق اکران مستند در سینما به ما میگوید که با اهمیت ترین خانه فیلم مستند، تلویزیون است؛ یقیناً مسائل مالی، نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات سینمایی، او گفت و گوهای اداری و مجوزهای ملزوم و … هم در کنار مخاطب میتواند اهمیت نقش تلویزیون را در تشکیل مستند نشان دهد.
او با اشاره به جشنواره تلویزیونی مستند و تشکیل بستری برای دیده شدن فیلمهای مستند او گفت: جمله مشهوری که میگوید «رقابت علترشد است» را باید برای بیاوریم؛ جشنواره یعنی رقابت، یعنی قیاس و دیده شدن مستندساز و تاثییر در کنار هم. این نوشته با صرف تشکیل و پخش مستند تفاوت دارد. این که مستندساز میبیند چشمهای متخصص به تاثییر او دوخته شده و مخاطب هم میتواند کار او را در قیاس با دیگر آثار ببیند، علتتکاپوی زیاد تر و رشد خواهد شد. جشنواره تلویزیونی فیلم مستند که در دوره آقای غفوری راه افتاد ایدهای بکر و متفاوت می بود که در این سالها توانسته جای خود را بین دیگر جشنوارهها باز کند.
وی خاطرنشان کرد: اشاره کردم که تلویزیون، «گوهر مخاطب» را در اختیار سینمای مستند قرار میدهد؛ گوهر گمشدهای که در سینما هم برای فیلمسازان کمیاب است. با یک مثال توضیح میدهم که فکر کنید با قیمت متوسط بلیط ۵۰ هزار تومانی، اگر فیلمی ۶۰ میلیارد تومان فروش داشته باشد، تازه توانسته ۱ میلیون مخاطب جلب کند. در حالی که این تعداد مخاطب حتی در شبکههای غیر مهم به راحتی برای یک فیلم به دست میآید و اگر فیلم در شبکههای مهم به نمایش درآید، با مخاطب چند میلیونی روبه رو میشود.
خالقی با اشاره به زمان مهمی که تلویزیون در اختیار مستندسازان جوان و تازه کار قرار میدهد، او گفت: یکی از با اهمیت ترین مزیتهای وجود مستند در تلویزیون و بهخصوص وجود جشنواره تلویزیونی فیلم مستند، امکان وجود فیلمسازان نقاط گوناگون سرزمین است. یقیناً در جشنوارههای دیگر هم این چنین امکانی وجود دارد، اما در آن جشنواره امکان دیده شدن و شناساندن به فضای سینمای مستند از این جشنواره کمتر است. ضمن این که در نگاه سیاستگذاران جشنواره به اندازهای که من از دور رصد کرده ام، دقت به مسأله عدل رسانهای وجود داشته و این نگاه حتی به داوران هم منتقل شده و در جوایز جشنواره هم این توزیع عادلانه بین فیلمسازان گوناگون از اقلیمهای متنوع دیده میشود.
کارگردان مستند «نبرد با شیطان» با اشاره به وجود برخی مشکلات در استقبال از مطرحهای خوب فیلم مستند در رسانه ملی او گفت: این مسئلهای که عرض میکنم، در حقیقت نقد عمومی به سیاستگذاری تلویزیون است؛ من حس میکنم که در حوزه تشکیل فیلم مستند و در دوره ریاست تازه سازمان صدا و سیما چه از نظر بودجه و چه از نظر دادن اهمیت تشکیل، با کم شدن روبه رو بودهایم. یقیناً احتمالا در این مورد بنده نادرست کنم، اما موارد بسیاری پیش آمده که برای فروش آثار با کیفیت بچههای جوانتر با مشکل روبه رو شدهایم یا این که در اراعه مطرح و حتی بازدید مطرحها در شبکهها مشکلات عدیدهای بوجود میآید. بخصوص این کم شدن در خود شبکه مستند زیاد تر از بقیه دیده می شود. ما این شبکه را میراث بزرگانی همانند مرحوم استاد نادر طالبزاده میدانیم و انتظار داریم هر سال از نظر حجم تشکیل و کیفیت آثار رو به رشد باشد. من فکر میکنم که تشکیل مستند فعلاً در حالت رکود قرار دارد.
وی در آخر او گفت: درمورد جشنواره تلویزیونی هم انتظار میرفت که این جشنواره سپس از این همه سال، حرکتی را برای تبدیل شدن به یک نهاد بردارد؛ از تشکیل دسترسی هوشمند به آثار همه سالها تا برگزاری رویدادهای سالیانه، دقت به آموزش و … که در این مسائل به هر دلیلی تا این مدت موفقیتی بدست نیاورده است.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع