جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به جایگاه معتبری دست یافته است/ برنامه‌ریزی برای استمرار رشد هنرمندان جوان_خبرخوان

علی باقری
19 Min Read


به گزارش خبرخوان

به گزارش‌ خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ به بهانه برگزاری سی‌ویکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران خبرگزاری برنا در او گفت‌وگویی جامع با محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی به تحلیل تغییرات و ویژگی‌های سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان پرداخته است. در این او مباحثه به افزایش قابل دقت تعداد شرکت‌کنندگان، نگه داری کیفیت آثار، تاثیرات مثبت بر نخبگان هنری، و نقش فعال استان‌ها در میزبانی جشنواره پرداخته شده که در ادامه می‌خوانید. 

برنا: در این دوره از جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان چه تغییراتی در تعداد شرکت‌کنندگان مشاهده می‌شود؟

خراسانی‌زاده: در این دوره از جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان، یک و نیم برابر ادوار قبل هنرمندان جوان وجود دارند؛ یعنی اگر در دوره‌های قبل نزدیک به ۱۲۰ نفر شرکت می‌کردند، در این دوره نزدیک به ۱۷۵ نفر وجود دارند که تقریباً یک و نیم برابر زیاد تر از دوره‌های قبل است.

نگه داری کیفیت در کنار افزایش تعداد شرکت‌کنندگان

برنا: آیا افزایش تعداد شرکت‌کنندگان به معنی افت کیفیت آثار است؟

خراسانی‌زاده: این به این معنی نیست که ما خواسته باشیم کمیت را افزایش دهیم. همه سخت‌گیری‌های ادوار قبل پابرجا بوده و استادان با دقت شرکت‌کنندگان را گزینش کرده‌اند. اما کیفیت بالای کار‌ها ما را به این نتیجه رساند که نمی‌توانیم هنرجویی را حذف کنیم، به این علت این قضیه زیاد امیدوارکننده و مهم است. اگر در اتفاقات‌ها وجود داشته باشید، فهمید می‌شوید که کیفیت کار‌ها زیاد خوب است و انتخاب‌ها با دقت و به درستی انجام شده‌اند.

 

بنیاد ملی نخبگان برگزیدگان جشنواره تجسمی جوانان را نخبه ملی محسوب می‌کند

برنا: چه تأثیری بر روی نخبگان هنری داشته‌اید؟

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

خراسانی‌زاده: مسئله دوم به ثمر نشستن ماجرای نخبه بودن هنرمندان جوان است. یعنی هنرمندانی که احتمالا در کنکور رتبه اول را نیاورده‌اند یا کارنامه‌هایشان نمرات فوق الاده نداشته باشد، اما در فرآیند خلق تاثییر توانمندی‌ای داشتند که آنها را به یک نخبه هنری تبدیل کرده است. شورای هنری در بنیاد ملی نخبگان سپس از سال‌ها شعار “نخبه فقط نخبه علمی نیست” را عملی کرد. اتفاقات هنر‌های تجسمی جوانان ایران اولین رویدادی می بود که به گفتن اتفاقات سطح یک نقل شد و با اتفاق آرا تصویب شد. با همه برگزیدگان مهم دوره سی‌ام تماس گرفته شد و آنها اکنون داخل فرآیند نخبگی شده‌اند. برگزیدگان سی و یکمین دوره جشنواره نیز می‌توانند از مزایا و تأثیرات بین‌المللی نخبگان منفعت‌مند شوند.

انتشار کردن صحنه هایی از پرتاب موشک بالستیک مافوق صوت «فلسطین ۲» توسط نیروهای مسلح یمن_خبرخوان
ادامه مطلب

جوانان، محور تصمیم‌گیری در شورای سیاست‌گذاری جشنواره

برنا: چه تغییراتی در فرآیند تصمیم‌گیری شورا تشکیل شده است؟

خراسانی‌زاده: در این دوره، هنرمندان جوان ما خودشان تصمیم گرفتند. در حقیقت، یکی از صندلی‌های شورای سیاست‌گذاری که شامل ۶_۷ عضو می بود، متعلق به فردی می بود که خود در همین بازه سنی در این اتفاقات شرکت کرده و برگزیده دوره‌های قبل بوده است. او تعاملاتش با دیگر هنرمندان جوان را برقرار کرده و نکات آنها را زیاد شفاف در جلسات نقل می‌کرد. این نوشته جهت شد که جهت‌گیری شورای سیاست‌گذاری مبتنی بر خواسته واقعی مخاطب مهم ما، یعنی جوانان، باشد که در اجرا به ما پشتیبانی تعداد بسیاری کرد.

برنا: یکی از ارکان مهم جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان چیست و چرا تمرکز بر استان‌ها اهمیت دارد؟

خراسانی‌زاده: یکی از ارکان مهم این جشنواره، برگزاری آن در استان‌های گوناگون است. این تصمیم به‌علت تشکیل زمان برابر برای هنرمندان جوان از سراسر سرزمین گرفته شده است. در واقع، مقصد ما این است که همه استان‌ها دچار این اتفاقات ملی شوند و فضای فرهنگی و هنری متنوعی را تشکیل کنیم. اما با دقت به افزایش هزینه‌های اسکان و تردد، این کار چالش‌های بسیاری دارد. برای مثال، اگر هنرمندی از استان بوشهر بخواهد به اتفاقات بیاید، باید ۲۰ ساعت در راه باشد که این نوشته زیاد دشوار است. در قبل، پاندمی کرونا نیز این مشکل را تشدید کرده می بود و علتشد ما به فکر متمرکز کردن اتفاقات در تهران بیفتیم. اما اصرار ما همیشه این بوده که جشنواره باید در استان‌ها برگزار شود.

برنا: در رابطه میزبانی استان‌ها توضیح دهید. چه شرایطی برای میزبانی جشنواره در نظر گرفته‌اید؟

خراسانی زاده: در دوره سی و یکم جشنواره به ادارات کل ارشاد استان‌ها اظهار کردم که مایل هستیم میزبانی را به استان‌ها بسپاریم. اما شرط مهم ما این می بود که دچار هزینه‌های میزبانی نشویم. هزینه‌های میزبانی از جمله اسکان و رفت و آمد شرکت‌کنندگان زیاد سنگین است. هزینه‌های کیفی جشنواره همانند فراخوان، ابزار، قضاوت‌ها و جوایز به تنهایی بار مالی سنگینی دارد. به این علت، استان‌ها باید شرایط ملزوم برای میزبانی را فراهم کنند تا ما بتوانیم تمرکز خود را روی کیفیت جشنواره بگذاریم.

سه استان آماده برگزاری سی‌ویکمین جشنواره تجسمی جوانان بودند

برنا: چه استان‌هایی برای میزبانی جشنواره اظهار آمادگی کرده‌اند؟

خراسانی زاده: سه استان خراسان شمالی، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد برای میزبانی اظهار آمادگی کردند. از هر سه استان، مدیرکل‌های ادارات کل حضوری به ما مراجعه کردند و درمورد مزیت‌های استان‌های خود توضیح دادند. اما خراسان شمالی بیشتر از همه پیگیری کرد و در نهایت ما گروهی را از دبیرخانه به این استان اعزام کردیم تا برسی‌های ملزوم را انجام بدهند.

خشن‌ترین تیم های لیگ برتر را بشناسید!_خبرخوان
ادامه مطلب

برنا: چه معیار‌هایی برای انتخاب استان میزبان مورد نظر دارید؟

خراسانی‌زاده: معیار‌های ما شامل امکانات هنری و زیرساخت‌های استان است. برای مثال، اگر بخواهیم کارگاه سفال برگزار کنیم، باید استان میزبان کوره مناسب داشته باشد. یا برای کارگاه سرامیک، باید فضای مناسب برای ساخت و نمایش آثار وجود داشته باشد. این چنین، محل اقامت هنرمندان جوان نیز زیاد اهمیت دارد. جوانان هنرمند اندوخته‌های ملی می باشند و نمی‌توانیم آنها را در هر مکانی اسکان دهیم.

خراسانی‌زاده: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به جایگاه معتبری دست یافته است/ برنامه‌ریزی برای استمرار رشد هنرمندان جوان

برنا: برسی شما از استان خراسان شمالی چطور می بود؟

خراسانی‌زاده: بعد از برسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که استان بجنورد، به‌گفتن مرکز خراسان شمالی، شرایط مناسبی برای میزبانی دارد. این استان فضای هنری مساعد و زیرساخت‌های کافی برای برگزاری جشنواره را داراست. بازدید‌های دقیق در رابطه محل اقامت، کارگاه‌ها و دیگر امکانات انجام شد و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که بجنورد می‌تواند میزبان مناسبی برای این اتفاقات باشد.

برنا: چه تجربیاتی از دوره‌های قبل به برگزاری این دوره جشنواره پشتیبانی کرده است؟

خراسانی زاده: دبیرخانه ما در مؤسسه هنر‌های تجسمی معاصر، ازمایش ها اتفاقات‌های قبل را در خود انباشته است. این ازمایش ها به ما پشتیبانی می‌کند تا بتوانیم بهترین تصمیمات را برای هر دوره از جشنواره بگیریم. برای مثالً در رابطه فراهم کردن محل اقامت، توانایی‌های متغیری از استان‌های گوناگون داریم و تلاش می‌کنیم این ازمایش ها را برای برگزاری بهتر جشنواره به‌کار بگیریم.

برنا: با دقت به این که تابستان به آخر دانشگاه‌ها نزدیک می‌شود و خبر‌رسانی طبق معمولً دشوار است، چطور موفق شدید این جشنواره را در سطح گسترده‌ای برگزار کنید؟

خراسانی‌زاده: همان گونه که اشاره کردید، تابستان و آخر ترم‌های دانشگاهی علتشد تا خبر‌رسانی برای برگزاری این جشنواره مقداری دشوار شود. اما ما با منفعت گیری از راه حلهای گوناگون خبر‌رسانی، از جمله برگزاری اتفاقات‌هایی در برخی دانشگاه‌ها و این چنین منفعت گیری از گروه‌های دانشجویی و شبکه‌های ارتباطی، توانستیم تبلیغات را به‌صورت گسترده دست به دست کنیم. این اتفاقات با یک عزم درونی و انگیزه‌ای خاص در بین هنرمندان جوان شکل گرفت؛ به طوری که گویی آنها به گنجی دست یافته‌اند و مشتاق به شراکت در این جشنواره بودند. همین همکاری‌ها تبدیل اتفاقی با نشاط وو پرشور شد که اکنون در جشنواره ناظر آن هستیم.

 

خراسانی‌زاده: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به جایگاه معتبری دست یافته است/ برنامه‌ریزی برای استمرار رشد هنرمندان جوان

متقاضیان وجود در جشنواره رکورد جدیدی را ثبت کردند

برنا: درمورد شکستن رکورد شرکت‌کنندگان در این دوره از جشنواره بگویید.

خراسانی‌زاده: یکی از با اهمیت ترین اتفاقات این دوره، شکستن رکورد تعداد شرکت‌کنندگان می بود. این پیروزی به خودی خود گویای نقش‌آفرینی برجسته هنرمندان جوان است. در این دوره از جشنواره، ۱۲۳۳ نفر در فراخوان شرکت کردند و هزاران تاثییر هنری را برای برسی و قضاوت ارسال نمودند. این قضیه در شرایطی رقم خورد که دولت با تغییراتی مواجه شده و ما نیز با چالش‌های بسیاری روبه رو بودیم. اما استقبال چشم‌گیر هنرمندان جوان از جشنواره و شکستن این حد نصاب، نشان‌دهنده مقبولیت و جذابیت این اتفاقات در بین آنهاست. به نظر می‌رسد جشنواره توانسته به خوبی به گوش هنرمندان جوان برسد و مورد دقت آنها قرار گیرد.

نهاد وقف در تمدن نوین اسلامی، عرصه ساز شکوفایی اقتصادی با منفعت گیری از نخبگان است_خبرخوان
ادامه مطلب

برنا: میزبانی خراسانی شمالی به مرکزیت بجنورد در برگزاری این دوره از جشنواره را چطور برسی می‌کنید؟

خراسانی‌زاده: نقش بجنورد در برگزاری سی و یکمین جشنواره هنر‌های تجسمی زیاد قابل دقت می بود. اگر شما در سطح شهر بجنورد حرکت کنید، به ندرت چهارراه یا مکانی را اشکار می‌کنید که تبلیغی از این اتفاقات مهم نداشته باشد. رسانه‌های محلی، صدا و سیما، مطبوعات و حتی رسانه‌های غیررسمی نیز به شکلی گسترده به این جشنواره پرداخته‌اند. در این روزها، جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران به او گفت و گو مهم در بین مردم بجنورد و استان خراسان شمالی تبدیل شده است. حتی امکان پذیر مردم در کلان‌شهر‌های ایران به‌طور کامل با این جشنواره و مفهوم هنر‌های تجسمی آشنا نباشند، اما در بجنورد و مناطق اطراف، افراد حتی در روستا‌های کوچک هم درمورد این اتفاقات سخن بگویید می‌کنند و می‌توانند نام برخی از هنرمندان شرکت‌کننده را گفتن کنند.

برنا: وجود هنرمندان خراسان شمالی در این جشنواره چطور می بود؟

خراسانی‌زاده: یکی از ویژگی‌های برجسته این دوره از جشنواره، نقش فعال هنرمندان استان خراسان شمالی در آن می بود. چهار نفر از استادان کارگاه‌ها و داوران جشنواره از هنرمندان این استان می باشند که نشان از کیفیت بالای هنری منطقه دارد. این چنین، از بین شرکت‌کنندگان، پنج نفر از استان بجنورد در جریان برسی‌ها برگزیده شدند. این نشان‌دهنده قابلیت‌های بالای هنرمندان این استان است که توانسته‌اند در رقابت‌های ملی موفق ظاهر شوند.

برنا: آیا جشنواره تنها برای هنرمندان رقابتی می بود؟

خراسانی‌زاده: علاوه بر شرکت‌کنندگان رقابتی، ما در برخی از کارگاه‌ها هنرمندان جوانی از استان خراسان شمالی داریم که به‌صورت غیررقابتی در این اتفاقات شرکت کردند. این وجود به آنها زمان می‌دهد تا از ظرفیت اتفاقات در استان خودشان منفعت‌مند شوند، آثار هنری دیگران را مشاهده کنند و از این توانایی برای خلق آثار بهتر در آینده منفعت ببرند. این اتفاق به آنها پشتیبانی می‌کند که در دوره‌های آینده با توانمندیهای بیشتری شرکت کنند و آثار هنری برجسته‌تری خلق کنند.

تا این مدت هیچ استانی برای دوره بعدی اظهار آمادگی نکرده است

برنا: وجود دبیرخانه‌ای منسجم و ثابت چه اندازه به سازماندهی بهتر جشنواره‌ها پشتیبانی می‌کند؟

مقصد تازه طارمی کجاست؟_خبرخوان
ادامه مطلب

خراسانی‌زاده: هنگامی دبیرخانه منسجم و ثابتی داریم، همه چیز به طور منظم‌تری پیش می‌رود. ما حد مطلوب بالایی برای کارمان داشتیم و به همین علت استان بجنورد را داخل مسئولیت بزرگی کردیم. باوجود این، آنها پذیرفتند و همکاری زیاد خوبی داشتند. یقیناً نمی‌دانم تا دوره بعدی در این جایگاه خواهم می بود یا خیر، اما اگر باشم، حتماً نظر خواهم داد که همین سازوکار ادامه اشکار کند. تا این مدت هیچ استانی برای دوره بعدی کاری نکرده است، چون مسئولان استان‌ها نمی‌دانند که تا دوره بعدی در این جایگاه خواهم می بود یا خیر، اما اگر باشم، حتماً نظر خواهم داد که همین سازوکار ادامه اشکار کند. تا این مدت هیچ استانی برای دوره بعدی کاری نکرده است، چون مسئولان استان‌ها نمی‌دانند که تا دوره بعدی در سمت‌های خود خواهند می بود یا خیر. به نظرم این نوشته بعد از ارامش دولت تازه قابل مطرح خواهد می بود.

خراسانی‌زاده: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به جایگاه معتبری دست یافته است/ برنامه‌ریزی برای استمرار رشد هنرمندان جوان

برنا: چه برنامه‌ای برای جوانان برگزیده این جشنواره که به گفتن نخبه‌های هنری شناخته خواهد شد دارید؟ آیا برای ادامه مسیر آنها برنامه‌ای در نظر گرفته‌اید تا رها نشوند؟

خراسانی‌زاده: خوشبختانه جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان اکنون دارای اعتبار قابل‌توجهی است. فکر کنید که این چنین پرسشی را از دست‌اندرکاران جشنواره فیلم کن سوال کنید: بعد از انتخاب شدن، آیا برنامه‌ای برای هنرمندان دارید؟ به گمان زیادً جواب آنها این است که ما به آن هنرمند یک برچسب داده‌ایم که او شرکت‌کننده جشنواره فیلم کن بوده و اکنون می‌تواند با همین گفتن در دنیا نقش‌آفرینی کند. این اتفاق واقعاً برای جشنواره تجسمی جوانان هم رخ می‌دهد. اگر از هنرمندان نسل میانی جاری سوال کنید، امکان پذیر بگویند: “من دو یا سه بار در این جشنواره شرکت کردم” یا “چند دوره داور و دبیر بوده‌ام”. اکنون با هنرمندان جوانی روبرو هستیم که در سطح تراز اول کار می‌کنند. این نوشته مشخص می کند که جشنواره به جایگاه درستی رسیده است.

برنا: دیگر چه امتیازاتی برای شرکت‌کنندگان جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان وجود دارد؟

خراسانی‌زاده: یکی دیگر از امتیازات این جشنواره این است که به جوانان زمان دیده شدن می‌دهد. آنها می‌توانند خود را به مدیران و مسئولان هنری اثبات کنند. این نوشته برای رده سنی ۱۸ تا ۲۵ سال زیاد مهم است. در بازدیدی که امروز داشتم، هنرمندان جوان می‌انها گفتند: “کاری که در دوره قبلی انجام دادیم را تکمیل کرده‌ایم و برای جشنواره فجر فرستاده‌ایم. این کار نشان از ادامه مسیر رشد در جشنواره تجسمی فجر دارد. جشنواره‌ها اساسا برای اتفاقات‌های خودشان تمرکز دارند، اما اگر بتوانیم مسیر‌های فرد دیگر را نظر کنیم، حتماا اجرایی می کنیم.

برنا: آیا به نوشته تشکیل تفاهنامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم با اداره کل هنرهای تجسمی در جهت افزایش سطح آموزش در مقاطع گوناگون فکر کرده‌اید؟

سامانه بارشی از آسمان کردستان عبور می‌کند_خبرخوان
ادامه مطلب

خراسانی‌زاده: تقسیم وظایفی در معاونت هنری انجام شده است. اداره‌ای به نام دفتر آموزش وجود دارد که آقای اسماعیلی مدیرکل آن می باشند و قسمت تعامل با هنرستان‌ها و آموزشگاه‌های آزاد هنری نیز بر مسئولیت این اداره است. چند زمان پیش جلسه‌ای با مدیرکل آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش داشتم. در آن جلسه، به ایشان گفتم که نماینده‌ای از طرف وزارت آموزش و پرورش بفرستند تا بازدید کنیم که آیا می‌توانیم سازوکاری اشکار کنیم تا خوشنویسی را داخل دوره‌های تحصیلی متوسطه کل سرزمین کنیم. منظور من این است که اداره کل هنرهای تجسمی تنها در جایگاه سیاست‌گذاری می‌تواند فعالیت کند و باید به ضوابط اداری پایبند باشد. به گفتن مثال، در سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر بازار هنر یا در قسمت اقتصاد هنر، تصمیم داریم تغییراتی تشکیل کنیم، اما از آنجایی که متخصصی در عرصه بازار هنر نداریم، ناچار شدیم بندی اضافه کنیم و بر پایه آن، تغییراتی در رشته‌های تازه و سرفصل‌های دروس حاضر نظر دهیم. این عمل های بخشی از ماموریت های سیاست‌گذاری ماست، اما نمی‌توانیم به طور مستقیم در قسمت‌های اجرایی داخل شویم.

برنا: چرا اداره کل فرهنگ و ارشاد برخی از استان‌ها جشنواره‌ هنرهای تجسمی جوانان را حمایتنکردند و در آن وجود نداشتند؟

خراسانی‌زاده: دلایل مختلفی می‌تواند جهت عدم وجود برخی استان‌ها در جشنواره‌ها شود. تفاوت در سلایق و جسارت مدیرکل‌ها، بودجه‌های محدود، یا برتری‌های متفاوت هر استان امکان پذیر نقش داشته باشد. هر استان امکان پذیر به علت مشکلات مالی، عدم فهمیدن کافی از اهمیت اتفاقات، یا چالش‌های دیگر، نتواند در جشنواره‌ها شرکت کند. ما امیدواریم که با افزایش آگاهی و پشتیبانی‌های ملزوم، بتوانیم شراکت بیشتری از استان‌ها را جلب کنیم.

برنا: در خصوص بودجه سی و یکمین جشنواره تجسمی جوانان بگویید. چه مقدار هزینه‌ها برعهده استان‌های میزبان است؟

خراسانی‌زاده: قسمت قابل‌توجهی از هزینه‌های جشنواره برعهده استان میزبان است. در ابتدا، ما برآورد کرده بودیم که ۱۲۰ نفر وجود خواهند داشت، اما در نهایت با نزدیک به ۱۷۵ نفر روبه رو شدیم. اکنون نمی‌دانیم استان بجنورد چه مقدار هزینه کرده و چه اندازه را از طریق تعامل با دیگر استان‌ها حل کرده است اما جشنواره خودش نزدیک به یک و نیم تا دو میلیارد تومان هزینه دارد. در کل از همکاری با استان‌ بجنورد سپاسگزاریم که با بر مسئولیت گرفتن این هزینه‌ها، به ما این امکان را دادند تا در قسمت تخصصی، چابک عمل کنیم.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار

اخبار تکنولوژی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

اخبار سلامتی



منبع

Share This Article