چطور تراکنش‌های بانکی را پیگیری کنیم؟_خبرخوان

پیگیری تراکنش بانکی


به گزارش خبرخوان

با افزایش حجم تراکنش‌های الکترونیکی، تعداد بسیاری از کاربران با سؤالات مختلفی همانند: «آیا پرداختم با پیروزی انجام شده است؟»، «چرا مبلغ از حسابم کسر شده اما کالا به دستم نرسیده؟» و «چطور می‌توانم حالت تراکنش را پیگیری کنم؟» روبه رو خواهد شد. جواب به این سؤالات و اراعه راهکارهای مناسب برای پیگیری تراکنش بانکی، اهمیت اختصاصی‌ای دارد.

خوشبختانه، برای پیگیری تراکنش‌های بانکی راه حلهای متنوعی وجود دارد. ازجمله مراجعه حضوری به شعبه بانک، تماس با مرکز حمایتبانک، منفعت گیری از اپلیکیشن‌های موبایلی بانک‌ها و مراجعه به سامانه‌های پیگیری آنلاین.

در این نوشته از دیجیاتو، جامع و کامل راه حلهای گوناگون پیگیری تراکنش‌ها را بازدید کرده‌ایم و راهنمایی‌های ملزوم برای پیگیری انواع تراکنش‌ها، ازجمله تراکنش‌های ناموفق، را اراعه کرده‌ایم.

انواع راه حلهای پیگیری تراکنش بانکی

آیا تابه‌حال برایتان پیش آمده که میانه تراکنش بانکی، به مشکل بخورید؟ دلواپس نباشید، تنها نیستید. تعداد بسیاری از کاربران سیستم‌های بانکی، چه به‌صورت آنلاین چه حضوری، با این قضیه سروکار دارند. اما خبر خوب این است که پیگیری این تراکنش‌ها زیاد ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید.

چطور تراکنش‌های بانکی را پیگیری کنیم؟_خبرخوان ۱۹

همه تراکنش‌های بانکی که از طریق شبکه‌های شتاب یا شاپرک انجام خواهد شد، قابل‌پیگیری می باشند؛ مهم نیست تراکنش را با چه روشای انجام داده باشید: کارت به کارت، دستگاه POS و درگاه‌های پرداخت اینترنتی. کد پیگیری منحصربه‌فردی دریافت می‌کنید و این کد کلید مهم پیگیری تراکنش شما است.

برای پیگیری تراکنش‌های بانکی سه روش مهم وجود دارد:

  • پیگیری حضوری: مراجعه به شعبه بانک و اراعه اطلاعات تراکنش، ازجمله کد پیگیری.
  • پیگیری تلفنی: تماس با مرکز حمایتبانک و اراعه اطلاعات ملزوم.
  • پیگیری آنلاین: منفعت گیری از سامانه‌های آنلاین بانک یا سامانه‌های عمومی همانند سامانه امدادشتاب.

از راه حلها، می‌توانید حالت تراکنش خود را جستوجو کنید و درصورت ابراز هر مشکلی، پیگیر آن باشید؛ دلواپس نباشید و با خیال راحت تراکنش‌های بانکی خود را انجام بدهید.

چطور از شماره پیگیری منفعت گیری کنیم؟

هر بار آنلاین خرید می‌کنید، هزینه کالا را از طریق درگاه پرداخت می‌پردازید یا حتی کارت به کارت ساده انجام می‌دهید، کد عددی خاصی به شما داده می‌شود. این کد که به آن شماره پیگیری می‌گویند، شناسنامه تراکنش مالی شما است.

استعلام شماره پیگیری تراکنش
چطور تراکنش‌های بانکی را پیگیری کنیم؟_خبرخوان ۲۰

این شماره جزئیات کامل تراکنشتان را در سیستم بانکی ثبت می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد درصورت ابراز هر مشکل یا سؤالی، حالت پرداخت خود را پیگیری کنید. فرقی نمی‌کند آنلاین کفش خریده باشید یا هزینه قبض را پرداخت کرده باشید، شماره پیگیری کمکتان می‌کند از ثبت صحیح پرداخت خود یقین شوید.

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

باتوجه‌به نوع تراکنش تعداد رقم های شماره پیگیری متفاوت است؛ برای مثال شماره پیگیری دستگاه POS طبق معمولً ۶ رقمی است و برای تراکنش‌هایی که با کارت بانکی در فروشگاه‌ها انجام می‌شود، صادر می‌شود. شماره پیگیری حواله پایا ۲۰ رقمی است و برای انتقال وجه بین‌بانکی منفعت گیری می‌شود. در همه راه حلهایی که در ادامه توضیح می‌دهیم، منفعت گیری از شماره پیگیری می‌تواند به‌آسانی حالت تراکنش را به شما نشان بدهد.

نحوه پیگیری تراکنش پایا

انتقال وجه با منفعت گیری از سامانه پایا یکی از راه حلهای امن و رایج پرداخت است. اما بعضی اوقات امکان پذیر با تأخیر در واریز وجه یا مشکلات فرد دیگر روبه رو شوید. در این شرایط چه باید کرد؟

برای پیگیری تراکنش پایا ابتدا ملزوم است تا ۲۴ ساعت بعد از دستور پرداخت، صبر کنید. درصورت واریز نشدن وجه، می‌توانید از راه حلهای زیر پیگیری کنید:

  • شماره پیگیری را فراموش نکنید: زمان انجام هر تراکنش، شماره پیگیری منحصربه‌فردی در اختیارتان قرار می‌گیرد. این شماره کلید مهم برای پیگیری حالت حواله شما است.
  • بانک مبدأ یا مقصد: با دردست‌داشتن شماره پیگیری، مبلغ دقیق حواله و اطلاعات حساب‌های مبدأ و مقصد، به شعبه بانک مبدأ یا مقصد مراجعه کرده یا با شماره تلفن‌های وابسته تماس بگیرید.
  • سامانه‌های اینترنتی بانک‌ها: تعداد بسیاری از بانک‌ها سامانه‌های اینترنتی‌ای را در اختیار مشتریان خود قرار داده‌اند که امکان استعلام آنلاین حالت حواله‌ها را فراهم می‌کند.
  • برتری با بانک مبدأ: درصورت ابراز مشکل، ابتدا با بانک مبدأ تماس بگیرید تا مسیر انتقال وجه را پیگیری کنند. اگر اشکار شد حواله از بانک مبدأ ارسال شده است، با بانک مقصد تماس بگیرید تا جویای علت تأخیر در واریز وجه شوید.

پیگیری تراکنش بانکی شبا

پیگیری تراکنش پایا
چطور تراکنش‌های بانکی را پیگیری کنیم؟_خبرخوان ۲۱

انتقال وجه از طریق سیستم شبای بانکی به‌رغم شدت و سهولت، بعضی اوقات با مشکلاتی همراه می‌شود. در برخی موارد، مبلغ ارسالی به حساب مقصد واریز نشده و این نوشته افراد را دچار می‌کند. در این شرایط، پیگیری به‌موقع تراکنش اهمیت اختصاصی‌ای دارد.

یکی از دلایل مهم ابراز مشکل در تراکنش‌های شبا، واریز نشدن وجه به حساب مقصد به‌رغم کسر شدن از حساب مبدأ است. طبق معمولً درصورتی‌که مبلغ به حساب مقصد واریز نشود، بعد از گذشت ۷۲ ساعت کاری باید پیگیری کنید.

راه حلهای مختلفی برای پیگیری تراکنش‌های شبا وجود دارد که مشابه با بانک مبدأ و مقصد یک راه را انتخاب می‌کنید.

  • بانک‌های همسان: درصورتی‌که بانک مبدأ و مقصد یکی باشد، ساده‌ترین راه تماس با مرکز حمایتبانک یا مراجعه حضوری به شعبه است. با اراعه شماره پیگیری تراکنش، کارشناسان بانک می‌توانند به‌شدت حالت تراکنش را بازدید کنند.
  • بانک‌های متفاوت: درصورتی که بانک مبدأ و مقصد گوناگون است، علاوه‌بر مراجعه به شعبه بانک، می‌توان از سامانه‌های پیگیری آنلاین همانند امدادشتاب (www.emdadshetab.cbi.ir) یا تلفن گویای ۲۹۹۱۱ منفعت گیری کرد. با واردکردن اطلاعات خواسته‌شده، ازجمله شماره پیگیری، می‌توان حالت تراکنش را استعلام کرد.

نگه داری و استعلام شماره پیگیری تراکنش برای پیگیری زیاد مهم است. درصورت واریز نشدن وجه بعد از ۷۲ ساعت کاری، پیگیری کنید. با مراعات این موارد و منفعت گیری از راه حلهای مناسب، می‌توانید به‌راحتی تراکنش‌های شبای خود را پیگیری و مشکلات احتمالی را رفع کنید.

پیگیری انتقال وجه کارت به کارت

پیگیری انتقال وجه کارت به کارت
چطور تراکنش‌های بانکی را پیگیری کنیم؟_خبرخوان ۲۲

مشکلات فنی در درگاه‌های پرداخت اینترنتی و حجم بالای تراکنش‌ها یکی از دلایل مهم ابراز اشتباه در پرداخت‌های آنلاین شده است. تعداد بسیاری از کاربران با مشکلاتی همچون ناتمام ماندن تراکنش، کسر وجه از حساب بدون واریز به حساب مقصد یا دریافت مطلب‌های خطای گوناگون زمان پرداخت روبه رو خواهد شد.

باگ‌ها و اختلالات فنی در برخی درگاه‌های پرداخت، یکی از عوامل مهم ابراز اشتباه در تراکنش‌ها است. این چنین در زمان پیک و اوج خریدهای اینترنتی، حجم بالای خواست‌ها می‌تواند سیستم را کند و جهت ابراز اشتباه شود. اختلالات اینترنت و مشکلات ارتباطی نیز می‌توانند بر روال پرداخت‌های آنلاین تأثیر بگذارند.

درصورت ابراز هرگونه مشکل در پرداخت، می‌توانید با منفعت گیری از راه حلهای زیر پول واریزی یا پرداخت‌های آنلاین را پیگیری کنید:

  • شماره پیگیری: چنانچه بعد از انجام تراکنش، شماره پیگیری دریافت کرده‌اید، می‌توانید با مراجعه به سامانه امدادشتاب (www.emdadshetab.cbi.ir) یا تماس با تلفن گویای ۲۹۹۱۱ حالت تراکنش خود را استعلام کنید.
  • بانک مبدأ: با مراجعه به شعبه بانک صادرکننده کارت یا تماس با مرکز تماس بانک و اظهار شماره کارت خود می‌توانید اطلاعات مربوط به تراکنش را دریافت کنید.

جمع‌بندی

هر تراکنش اینترنتی، هویت منحصربه‌فردی دارد که با نام کد پیگیری شناخته می‌شود. این کد همانند تاثییر انگشت جزئیات کامل تراکنش را در سیستم بانکی ثبت می‌کند؛ ازاین‌رو، درصورت ابراز هرگونه مشکل یا ابهام در پرداخت‌های آنلاین، این کد با اهمیت ترین مدرک برای پیگیری تراکنش بانکی و حل قضیه به حساب می‌آید.

برای منفعت گیری از کد پیگیری، می‌توانید از راه حلهای مختلفی همانند مراجعه حضوری به شعبه بانک، تماس با مرکز حمایتبانک یا منفعت گیری از سامانه‌های آنلاین بانکداری عمل کنید. کافی است کد پیگیری را به کارشناس بدهید تا اطلاعات دقیق‌تری درمورد تراکنش خود دریافت کنید.

پول کارت به کارت شده به حساب مقصد نرسیده و به حساب خودم هم برنگشته است، چطوری پول واریزی را پیگیری کنم؟

درصورتی‌که بعد از ۷۲ ساعت، هم چنان تراکنش شما نهایی نشده می بود، با شماره ۲۹۹۱۱ (میز امداد شتاب) تماس بگیرید و با اراعه شماره پیگیری، پیگیری‌های ملزوم را انجام دهید.

از موبایل بانک خرید / پرداخت کرده‌ام، پول از حسابم کسر شده و خدمات انجام نشده است. چطوری پیگیری کنم؟

اگر از طریق اپلیکیشن‌هایی همانند آپ شارژ بخرید، با قسمت حمایتاین اپلیکیشن تماس بگیرید و ضمن اراعه جزئیات کامل تراکنش (تاریخ، زمان دقیق و شماره پیگیری) از آن‌ها بخواهید تا حالت واریز را بازدید کنند.

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار

اخبار تکنولوژی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

اخبار سلامتی