سرود فجر در ایستگاه پایانی/ جشنواره ای که بین المللی می شود_خبرخوان

سرود فجر در ایستگاه پایانی/ جشنواره ای که بین المللی می شود


به گزارش خبرخوان

به گزارش ، ایین اختتامیه نخستین جشنواره ملی سرود فجر با وجود امیرحسین سمیعی مدیر دفتر موسیقی، حامد جلیلی مدیر دفتر سرود و دبیر جشنواره ، محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد الهیاری مدیرعامل بنیاد رودکی و‌ داوران و گروه‌های سرود شرکت‌کننده در جشنواره سرود بیست و ششم شهریورماه در تالار وحدت برگزار شد.

جلیلی در ابتدای سخن بگویید‌های خود با سپاس از مدیران همکار و داوران او گفت: دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک سال بعد از روی کار آمدن دولت مردمی رئیس‌جمهور شهید به لطف وزیر اسبق آقای اسماعیلی و همت آقای سالاری و آقای الهیاری در معاونت هنری این وزارتخانه تأسیس شد. رهبری معظم انقلاب، در سال‌های تازه چندین دفعه و به انحاء گوناگون بر ارتقاء، پیشرفت و منفعت گیری از ظرفیت سرود پافشاری داشتند و در واقع تأسیس این دفتر نیز در راستای عمل به منویات ایشان بوده است.  

وی در ادامه او گفت: بنده نیز از بدو تأسیس تا به امروز در این جایگاه فرهنگی هنری خدمتگذار مردم و اهالی موسیقی و سرود هستم. ما مأموریت خود را در دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تحول و ارتقاء سطح ذائقه شنیداری عمومی به سمت سرود قرار دادیم به طوری‌که سرود به گفتن یک عنصر مؤثر در سبد فرهنگی-موسیقیایی خانواده‌های ایرانی (از کودک تا بزرگسال) قرار بگیرد. چرا که در این صورت می‌توان ادعا کرد، سرود به مثابه هوای تازه در دل جامعه نقش مهم خود یعنی جریان‌‌سازی و امیدآفرینی را ایفا کرده است.

جلیلی اظهار داشت: ما در دفتر سرود تلاش کردیم ضمن حمایتاز برخی آثار اثرگذار همانند سلام فرمانده، به جوانب دیگر ارتقاء سرود نیز بپردازیم از جمله ترقی کیفی سرود از طریق طراحی دوره‌های مربیگری سرود به طور مجازی با وجود اساتید نقل کشوری و به صورتی که براحتی در اختیار همه مربیان گروه‌های سرود سرزمین باشد، ما معتقدیم اگر مربی سرود تخصص خودش را ارتقاء دهد و با راه حلهای به روز و درست موسیقی و آواز، گروه سرود خود را راهبری کند، سطح کیفی سرودهای سرزمین چندین درجه بالاتر می‌رود.

او گفت: از نظر دیگر تلاش کردیم دفاتر سرود در برخی از استان‌هایی که زیرساخت ملزوم را دارند تأسیس کنیم تا بتوانند حمایتکننده گروه‌های سرود و به نوعی تسهیلگر فعالیتهای گروه‌ها باشند. نوشته فرد دیگر که متأسفانه این سالها نسبت به ان غفلت شده است، حل برخی از دغدغه‌های مربیان سرود است متأسفانه اهالی سرود در همه این سالها خالصانه و بدون هیچ چشم داشتی تلاش کردند و برخی از دوستان نه تنها هیچ حمایتی نشدند بلکه زیاد از اوقات به طور شخصی هزینه کردند، ما در تلاش هستیم و رایزنی‌های خوبی هم انجام دادیم تا ان‌شاءالله اهالی سرود و مربیان بتوانند همانند دیگر هنرمندان از مزیّت‌های صندوق اعتباری هنر منفعت گیری کنند. 

وی با گفتن این که جشنواره موسیقی فجر در سال ۱۳۶۴ برای اولین بار با گفتن جشنواره سراسری سرود و آهنگ‌های انقلابی فعالیت خودش را اغاز کرد ، یاداور شد: سپس از چهار دوره برگزاری با همین گفتن، نام و نشان و آرم تازه طراحی شد و از دوره پنجم با گفتن جاری یعنی جشنواره موسیقی فجر به فعالیت خود در ادامه گفت. متأسفانه در همه این سالها با سیاست‌های اتخاذ شده رفته رفته نه تنها برای سرود بلکه برای گروه‌های کُر نیز عرصه وجود در جشنواره موسیقی تنگ شد و به شدت حضورت آنها کمرنگ و حتی کاملا حذف شد. از سال ۱۴۰۱ که اولین سال تاسیس این دفتر می بود، ما با وجود مانع ها زیرساختی و مالی تلاش کردیم سرود مجدد به صحنه جشنواره موسیقی فجر برگردد و چندین شب، اجرای گروه‌های سرود را با استقبال خوب مخاطبان بر روی صحنه جشنواره موسیقی فجر داشتیم، حتی در شب اختتامیه جشنواره نیز اجرای گروه‌های سرود نصیب نماندیم اما به زعم ما هم چنان این جایگاه در شأن سرود نبوده است به همین علت در مهرماه ۱۴۰۲ دبیرخانه نخستین جشنواره ملی سرود فجر رو دایر کردیم. 

 وی گفت: این جشنواره در ۴ مرحله برگزار شد، مرحله نخست با ثبت نام بیشتر از ۸۰۰ گروه برگزار شد و در نهایت با ۸۰ گروه داخل مرحله اجرایی منطقه‌ای شدیم؛ در مرحله منطقه‌ای‌ نیز در چهار شهر اصفهان، مشهد، میناب و تهران از سراسر ایران گروه‌ها وجود یافتند و به طور زنده در روبه رو داوران اجرا کردند، ۲۸ گروه منتخب این مرحله نزدیک به ۵ ماه تحت راهبری دبیرخانه جشنواره آثار اختصاصی خود برای جشنواره ملی سرود فجر را تشکیل کردند چون مطابق اصول اختتامیه جشنواره قرار می بود در اغاز تیرماه برگزار گردد که به علت شرایط سرزمین و انتخابات ریاست جمهوری به اواخر شهریور و هم اکنون انتقال یافت. مسئله قابل دقت این است که برای اولین بار در جشنواره‌های سرزمین، گروه‌های سرود موظف‌اند همراه با ارکستر و موسیقی زنده، اجرا داشته باشند.

جلیلی گفت: الحمدلله با همه سختی‌ها و کاستی‌های مالی و با همراهی و پشتیبانی دوستان یک گروه ارکستر کاملاً حرفه‌ای برای همراهی با همه گروه‌های راه اندازی شد به طوری‌که این گروه موسیقی همه آثار را دقیق و کامل مسلط شدند و حتی چند روز قبل از اجرای مهم نیز به طور واقعی هر گروه سرود، با گروه ارکستر تمریناتی داشتند. و به لطف خدا طی سه روز ۲۳،۲۴،۲۵ شهریور مرحله پایانی جشنواره با وجود داوران گرامی برگزار شد. 

وی گفت: امیدواریم این جشنواره آغازی باشد بر نگرش حرفه‌ای و تخصصی به سرود به گفتن یکی از عرصه‌های حرفه‌ای موسیقی، آن‌گونه که در خور این هنر جریان‌ساز و امیدآفرین است. با دقت به سخنان مورد قیمت رهبر گرانقدر ایران، سرودی جریان‌ساز است که بتواند بر زبان مخاطب جاری شود، مخاطب را با خود همراه کند و به قدری ذهن و ذوق هنری وی را دچار سازد که فرد را به پچ پچ سرود وادارد! به طوری‌که شوق موسیقیایی خود را سرود اغنا کند. یقیناً ما معتقد به حذف سبک‌های دیگر موسیقی نیستیم بلکه معتقدیم الزامی است که جمع‌خوانی اعم از سرود، کُر و … را در کنار باقی عرصه‌های موسیقی داشته باشیم، به همین علت با وجود جشنواره سرود، هم چنان سال قبل در جشنواره موسیقی، وجود گروه‌های سرود را ناظر بودیم و اجرای آنها را بر روی صحنه جشنواره بردیم. 

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

وی در آخر او گفت: ما به همین مقدار بسنده نمی‌کنیم ما به جستوجو برگزاری جشنواره‌های سرود بین‌المللی هستیم و حتی رایزنی‌هایی هم انجام دادیم دفتر سرود معتقد است ظرفیت سرود را حتی می‌توان به گفتن یک عنصر فرهنگی در دل خانواده دید و در آینده به جستوجو برگزاری پویش‌ها و رویدادهای هنری مرتبط با خانواده و سرود با شعار هر خانواده یک سرود هستیم.

در ادامه سه گروه سرود به اجرا پرداختند.

محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخن بگویید‌هایی با سپاس از همکاران دفتر سرود و‌ موسیقی او گفت: دوره های قبل جشنواره سرود را دوستان ما برگزار کردند اما حقیقتاً سال‌ها است جای این جشنواره در معاونت هنری خالی می بود، باید برویم به این مسیر هرچند ابتدای راه اشکالاتی در میزبانی و برنامه‌ریزی است می بود که امیدوارم به من ببخشید. 

وی با گفتن این که سرود یعنی جامعه اسلامی و هیچ گروهی سراغ ندارم که اگر یک همراهی اشتباهی خواند، او را اشکار کند، این یعنی جامعه اسلامی ، افزود: هیچ گروهی نیست که اعضاء برای کارخرابی تلاش کند، اگر فردی ضعیف‌تر است بقیه او را خراب نمی‌کنند و دستاوردهای سرود این است که تربیتی باشد و وحدت و همدلی تشکیل می‌کند.

وی اظهار داشت: ان‌شاءالله برسیم به اینجا که گروه‌های سرود ما جامعه آرمانی شوند،  این کارکرد تربیتی سرود است قطعاً هنگامی رهبری که هنرشناس و فرهنگ‌شناس است، آنقدر به سرود پافشاری داشتند، علتی دارد. من در تحقیقاتم ندیدم کشوری سرود ملی‌اش تک‌خوانی باشد. سرود ملی جمع‌خوانی است تا همدلی، نشاط و وحدت و استتار و پوشیدگی اشتباه را در خود دارد.

در قسمت فرد دیگر از این مراسم از هادی آرزم هنرمند پیشکسوت موسیقی توسط محمود سالاری تقدیر و تشکر شد.

 سالاری پشت تریبون او گفت: استاد آرزم استاد ادب و معنویت و تواضع است. او مدیرهنرستان صداوسیما بودند و پرورش نسلی را برعهده داشتند که امروز به آنها افتخار می‌کنیم. 

آرزم پشت تریبون او گفت: من خودم را در این حد نمی‌دانم که در برابر این گروه‌ها جایزه بدهم، لطف شما است ان‌شاءالله این جشنواره آخری نباشد و احتمالا به حمایتمسئولین دومین را هم داشته باشیم. یقیناً رسانه مسئول است که روی این سرودها تلاش کند و ما این را کم داریم و ناظر آثار بهتری در این عرصه باشیم.

در ادامه حجت اشرف‌زاده به اجرای قطعاتی درمورد تو نفسی، وطن، ماه و‌ ماهی پرداخت. 

اشرف‌زاده پیش از اجرای قطعه وطن خطاب به هنرمندان سرود درمورد اهمیت ماندن در وطن او گفت و همین طور گفت: همه بچه‌های گروه من بچه‌های شهرهای گوناگون می باشند و خوب است همه بمانیم و وطن را بسازیم.

سپس سیدجواد هاشمی نماینده هیئت داوران بیانیه هییت داوران را قرائت کرد. 

در ادامه گروه سرود کوش میناب به اجرای برنامه پرداختند. 

برگزیدگان جشنواره با وجود هیئت داوران، امیرحسین سمیعی، محمود سالاری، محمد اله پشتیبانی، حجت الاسلام خانی ، رضا مهدوی، حامد جلیلی بدین شرح اظهار شدند؛

-برنده قسمت هم آوازی سرود گروه زهراییون از اهواز استان خوزستان

-برنده قسمت هم آوازی کر گروه کرال خراسان رضوی  از مشهد

-برنده قسمت هم آوازی آکاپلا گروه آداک از گلستان و گروه یاقوت از اصفهان با لیاقت تقدیر

-در قسمت صداما گروه مهرآوا از مشهد استان خراسان رضوی با لیاقت تقدیر

-در قسمت صداما گروه نوای مهر از شهرکرد استان چهارمحال  و  بختیاری و گروه کوش از میناب از استان خوزستان

-برنده قسمت جایزه ایران گروه آفاق از آزادشهر استان گلستان 

-برنده قسمت جایزه نور گروه موعود از مشهد استان خراسان  رضوی 

-برنده قسمت سرو سرود گروه جوانه‌ها از مشهد استان خراسان رضوی 

-برنده قسمت بهترین رهبری گروه امین زینعلی از گروه آرشه از استان اصفهان

-برنده قسمت خلاقیت و نوآوری گروه آوای میناب از میناب استان هرمزگان 

-برنده جایزه رویش گروه سرود اسوه از استان تهران

-برنده جایزه بهترین شعر محمدرضا قضاوت از گروه نوای مهر از شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری 

– جایزه تک خوان پوریا اسدی از گروه شهید فانی لارستان استان فارس

در آخر از آرمان مهربان رهبر ارکستر نیز تقدیر شد.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار

اخبار تکنولوژی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

اخبار سلامتی



منبع