به گزارش خبرخوان
از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا بحال، ناظر ترخیص خودروهای وارداتی تازه در تعداد زیاد هستیم. تعداد بسیاری از این خودروهای وارداتی همانند نیسان سیلفی و تویوتا کرولا، برندی معتبر دارند و از نظر مشتریان ایرانی یک ماشین وارداتی واقعی محسوب خواهد شد. بااینحال واردات زیاد علتنشده است تا قیمت خودروهای خارجی در بازار افت یابند.
مقاومت قیمت خودروهای خارجی در روبه رو شکسته شدن شرایط عجیبی را در بازار رقم زده است. بهگفتن مثال قیمت کیا اپتیما نسل سوم و چهارم در مثالهای کمکارکرد، از قیمت کیا K5 زیاد تر است. این اختلاف قیمت در رابطه خودروهای دیگر نیز کم و بیش مشاهده میشود.
برخی از مصرفکنندگان باور دارند که این مقاومت در برابر ناکامی قیمت، ناشی از واردات خودروهای کمآپشن با پیشرانههای ضعیف در مرحله تازه واردات است. این انتقاد پذیرفته است اما بازهم باید ناظر ناکامی قیمتها میبودیم، چرا که ما با خودروهایی تازه مواجه هستیم که از نظر طراحی ظاهری و این چنین فناوری، نسبت به نسل قبلی خود گسترش یافتهتر می باشند.
جدول قیمت خودروهای خارجی در بازار، مهرماه ۱۴۰۳:
ماشین | مدل | رنگ | حالت بدنه | کارکرد (کیلومتر) | قیمت (تومان) |
کیا اپتیما | ۲۰۱۶ | سفید | سالم | ۱۸.۵۰۰ | ۴.۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ |
کیا K5 | ۲۰۲۳ | سفید | سالم | صفر | ۴.۰۲۰.۰۰۰.۰۰۰ |
تویوتا کرولا Gli | ۲۰۱۵ | سفید | سالم | ۳۵.۰۰۰ | ۳.۰۵۰.۰۰۰.۰۰۰ |
تویوتا کرولا هیبرید | ۲۰۲۳ | آبی | سالم | صفر | ۳.۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ |
هیوندای توسان | ۲۰۱۷ | سفید | سالم | ۷۶.۰۰۰ | ۳.۵۵۰.۰۰۰.۰۰۰ |
هیوندای توسان | ۲۰۲۳ | سفید | سالم | صفر | ۴.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ (فروش اقساطی) |
به نظر میرسد علت مهم مقاومت قیمت خودروهای خارجی در روبه رو ریزش، تمایل مالکان این خودروها به نگه داری سودآوری باشد. قیمت خودروهای خارجی بعد از ممنوعیت واردات در سال ۱۳۹۸ به شدت افزایش یافت و خریداران این خودروها صاحب سودهای هنگفتی شدند. بدیهی است که این افراد اکنون در روبه رو افت قیمت مقاومت میکنند و تمایل دارند تا اتومبیل خود را هم چنان با قیمتی بالا به فروش برسانند.
مقاومت مالکان خودروهای خارجی در روبه رو افت قیمتها علتشده است تا بازار این خودروها در حالت رکود سنگین قرار گیرد. حتی نخستین مالکان خودروهای وارداتی تازه نیز که با فکر سودآوری نسبت به خرید این خودروها عمل کرده بودند، ناچار شدهاند تا قیمت اتومبیل خود را برای جلب دقت مشتریان افت دهند. بااینحال هم چنان مشتریان از خرید خودروهای خارجی قدیمی و تازه اجتناب میکنند. این نوشته علاوه بر انتظار مشتریان برای افت زیاد تر قیمتها، مشخص می کند که قوت خرید مصرفکننده ایرانی تا حد بسیاری تحلیل رفته است. حتی با وجود افت دیدنی قیمتها، تعداد بسیاری از مشتریان هم چنان نمی توانند یک ماشین وارداتی قدیمی یا تازه خریداری کنند.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار