نگاهی به آمار نوسازی خودروهای فرسوده در نیمه اول سال ۱۴۰۳_خبرخوان

اسقاط خودرو


به گزارش خبرخوان

با فرا رسیدن مهر و ورود به نیمه دوم سال ۱۴۰۳، نوبت به انتشار کردن آمارهای گوناگون مربوط به شش ماهه نخست سال جاری رسیده است. «محمود مشهدی شریف»، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت سرزمین، آمار نوسازی خودروهای فرسوده در نیمه اول سال جاری را برای خبر عموم خبرداد. به حرف های رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت سرزمین، نزدیک به ۱۴۰ هزار دستگاه ماشین فرسوده در نیمه اول سال ۱۴۰۳ از رده خارج شده‌اند.

نگاهی به آمار نوسازی خودروهای فرسوده در نیمه اول سال ۱۴۰۳_خبرخوان ۹

آمار نوسازی خودروهای فرسوده طی نیمه نخست ۱۴۰۳ در قیاس با سال پیش از آن، رشد دوبرابری را در این عرصه مشخص می کند. در نیمه اول سال ۱۴۰۲، نزدیک به ۷۰ هزار ماشین فرسوده اسقاط شده بودند. به حرف های رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت سرزمین، دو اتفاق در سال ۱۴۰۳ روال نوسازی خودروهای فرسوده را شدت بخشیده است. اتفاق نخست تصویب قانون ساماندهی صنعت ماشین است. اتفاق مثبت دوم نیز تصویب آیین‌نامه اجرایی اسقاط خودروهای فرسوده در سال جاری است.

سهم قابل دقت سواری‌ها از نوسازی خودروهای فرسوده

بر پایه آمارهای تفکیکی اراعه شده از سوی مراکز اسقاط و بازیافت سرزمین، قسمت قابل توجهی از خودروهای فرسوده اسقاط شده، اتومبیل‌های سواری و وانت بودند. در واقع ۹۸% از خودروهای اسقاط شده یعنی نزدیک به ۱۳۷ هزار دستگاه، خودروهای سواری و وانت‌ چندین دفعه بودند. ۲% از خودروهای اسقاطی دیگر را اتومبیل‌های دیزلی نظیر اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون‌ها و کشنده‌ها راه اندازی می‌دادند. تعداد تقریبی خودروهای اسقاطی سنگین، نزدیک به سه هزار دستگاه است.

به حرف های مشهدی شریف رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت سرزمین، اراعه تسهیلات و این چنین مطرح‌های جایگزینی گوناگون، علتاستقبال بیشتری مالکان خودروهای اسقاطی از برنامه‌های بازیافت و نوسازی خواهد شد. به حرف های او، سه برنامه باید به طور همزمان در این عرصه اجرا شوند. این سه برنامه عبارت هستند از: «تخصیص یافتن منبع های ملزوم»، «تسهیلات ارزان قیمت» و «برنامه ریزی برای اجرای مطرح‌های متعدد».

نوسازی خودروهای فرسوده
نگاهی به آمار نوسازی خودروهای فرسوده در نیمه اول سال ۱۴۰۳_خبرخوان ۱۰

در مرحله تازه ثبت نام ایران ماشین، بخشی از خودروها به متقاضیان نوسازی خودروهای فرسوده تعلق داده شده می بود. بر پایه اظهار این شرکت، نزدیک به ۲۵۲ هزار نفر به گفتن متقاضیان جایگزینی خودروهای فرسوده در این مطرح ثبت‌نام کردند. حال آن‌که ظرفیت ایران‌ماشین برای این گروه از متقاضیان، تنها ۲۳ هزار و ۴۴۰ دستگاه می بود. در واقع به ازای هر ۱۱ نفر، یک ماشین تعلق یافت. بدیهی است که جریان نوسازی خودروهای فرسوده با مقدار کم خودروهای تخصیص یافته، به شدت مطلوب خود دست نخواهد یافت.

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار

اخبار تکنولوژی

اخبار اقتصادی

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

اخبار فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

اخبار سلامتی