به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، حمید لولایی بازیگر شناخته شده تلویزیون که مخاطبان سیما خاطرات خوش وجود او در آثار کمدی را مدام در خاطر دارند، به تازگی در اظهارنظری دلنشین اظهار کرده است که کمدیهای امروزی دیگر حال و هوای قبل را ندارند و مردم را آنگونه که باید نمیخندانند.
از نظر دیگر تعداد بسیاری از این آثار را نمیتوان با خیالی آسوده دز کنار خانواده تماشا کرد و این به خودی خود، عارضه جدی فرد دیگر است.
در تبیین و صدمهشناسی این حالت که حمید لولایی به درستی آن را مورد دقت قرار داده است، میتوان چند علت مهم را برشمرد. علت نخست، آن است که زیاد تر کمدیهای امروزی که در این یادداشت آنها را ناکمدی مینامیم، از سیتکام (کمدی موقعیت) فاصله گرفته و با شیبی شتابان به سمت لودگی و ابتذال در حرکتاند.
تداوم این روال معیوب، جهت شده است که دیگر خبری از کمدیهای فوق الاده که طنز آنها بهواسطه موقعیتهای کمیکشان شکل میگرفت و نه اطوارهای لوس و مبتذل بازیگران، نباشد.
یکی از ممتازترین این آثار، «اجارهنشینها» به کارگردانی زندهیاد داریوش مهرجویی است که مدام به گفتن الگویی موفق در خلق سیتکامی ایرانی مورد تمجید منتقدین و مخاطبان واقع شده است.
علت فرد دیگر که میتوان در صدمهشناسی حالت نازل ناکمدیهای امروزی به آن اشاره کرد، فقدان دانش و آشنایی کافی نویسندگان جوان با کمدیها و کمدینهای فاخر و موفق تاریخ سینما و تلویزیون است.
در قبلهای نه چندان دور، زیاد تر نویسندگان سینما و تلویزیون پیش از آنکه بخواهند دست به قلم شوند و فیلمنامهای کمدی را به رشته تحریر درآورند، با اهمیت ترین اسلپاستیکها، اسکروبالها، پارودیها و دیگر گونههای مشهور کمدی عصر خود را به دقت مورد مطالعه و بازدید قرار داده و آنها را دستمایه خلق آثار خود میساختند.
اما متأسفانه امروزه دیگر این روال به طور تام و همه توسط فیلمنامهنویسان جوان و عجول ما طی نمیشود و تعجیل برای نگارش فیلمنامههای فستفودی که بتوانند هرچه سریعتر ساخته شده و خود را به پرده نقرهای رنگ سینما برسانند تا سودشان در مختصرترین زمان ممکن به جیب اندوختهگذاران سرازیر شود، جای دقت به این چنین ظرایف و دقائقی را گرفته است.
به نظر میرسد تلویزیون به گفتن فراگیرترین رسانه در بین مدیومهای دیگر به سراغ ساخت آثار با کیفیتِ کمدی برود و همان گونه که حمید لولایی در او مباحثه با تسنیم هم به آن اشاره کرد فیلمنامهنویسان خوب و موفق کمدی را مجدد به تلویزیون برگرداند تا آنها خوشمزه بنویسند و طنازان هم خوشمزه ایفایش کنند.
صداوسیما در سالهای نه چندان دور کمدیهای موفق داشته و تا این مدت هم میتواند با تمهید درست در خواست به فیلمنامهنویسان کاربلد در این حوزه، طلایهدار این عرصه باشد. در روزگاری که ناکمدیها فضای ناامنی را برای خانوادهها در سینما فراهم میکنند و گیشه را به خودشان تعلق خواهند داد میتواند کمدیهای شیرین خانوادگی مجدد در تلویزیون ساخته شوند.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع