به گزارش خبرخوان
«دیجیاکسپرس» سال قبل بیشتر از ۳۰ میلیون بسته به ۲ هزار و ۲۶۰ نقطه شهری و روستایی تحویل داده است. بر پایه گزارشی که بازوی لجستیکی دیجیکالا انتشار کرده، سالانه ۶۰۰ میلیون بسته در ایران توزیع میشود.
به گزارش دیجیاتو، گزارش سال دیجیاکسپرس با گفتن «هزار مقصد ۱۴۰۲» رونمایی شد. این شرکت اظهار کرده سال قبل ۱۰۰ درصد بستههایی را که بهموقع تحویل گرفته، در زمان مقرر تحویل داده است.
رکورد ارسال بسته نیز هفتم آذرماه با ارسال ۱۵۰ هزار بسته به ثبت رسیده است که امکان پذیر به خواستهای بلکفرایدی ربط داشته باشد. آخرین ماه سال، اسفند، نیز شلوغترین ماه بوده که ۳ میلیون بسته در آن ارسال شده است.
دیجیاکسپرس ۷۸ مرکز عملیاتی در سرزمین دارد که مجموعاً ۳۸ هزار مترمربع مساحت دارند.
سال قبل، نزدیک به ۸۵۰۰ راننده بستهها را به مقصد رساندهاند. بین این رانندگان، چند رکورد دلنشیندقت دیده میشود. یکی از رانندگان ۲۶ هزار بسته در سرویس تحویل زمانبندیشده تحویل داده و راننده فرد دیگر موفق شده بیشتر از ۱۱ هزار بسته در سرویس تحویل سریع تحویل بدهد. این چنین پردرآمدترین راننده در یک سال ۳۵۰ میلیون تومان درآمد کسب کرده است.
تقریباً نیمی از بازار دیجیاکسپرس در استانهای تهران و البرز متمرکز شده است: ۴۲ درصد تهران و ۶ درصد البرز. استان اصفهان نیز با سهمی ۵ درصدی در جایگاه بعدی قرار گرفته است.
متن کامل گزارش سال ۱۴۰۲ دیجیاکسپرس را اینجا بخوانید.
مدیرعامل گروه دیجیکالا: ۵۰ سنت کافی نیست
«سعید محمدی»، مدیرعامل گروه تجارت الکترونیک دیجیکالا، در اتفاقات رونمایی از گزارش سال دیجیاکسپرس به اهمیت لجستیک پرداخت و او گفت: «فینتک، مارتک، کلاد و لجستیک چهار ستون مهم صنعت تجارت الکترونیک می باشند؛ به همین خاطر حوزه لجستیک در دیجیکالا همیشه برای ما پررنگ بوده است. هر چه مقدار در دیجیکالا جلوتر رفتیم، با تواناییهای لجستیکی تازهای مواجه شدیم. برای مثالً هر گروه محصولی که اضافه میشد، درمورد نوشته لجستیک قضیهای جدی وجود دارد. وقتی که مارکتپلیس شدیم، نیز بازطراحی لجستیکی انجام دادیم. هنگامی کوییک کامرس نقل شد، مشتری انتظار داشت کالا را ۳۰ دقیقهای تحویل بگیرد. همه اینها علتشد لجستیک تبدیل به موضوعی پیچیده در گروه دیجیکالا شود که نیازمند نگاه جدیدی می بود؛ برای همین دیجیاکسپرس بهشکل کسبوکاری جدا گانه درآمد.»
او این چنین او گفت: «اگر زیرساخت لجستیک در سرزمین گسترش اشکار کند، علتتوسعه طویل مدت و پایدار کل صنعت تجارت الکترونیک میشود. امیدوارم رشد تجارت الکترونیک ایران در چند سال قبل ادامه اشکار کند و به جایگاهی جهانی برسد.»
مدیرعامل گروه دیجیکالا در قسمت فرد دیگر از سخن بگوییدهایش درمورد هزینههای لجستیک در ایران نیز او گفت: «باوجود چالشهایی همانند ناترازی انرژی و افتنیروی انسانی نیاز است تحولی اساسی در حوزه لجستیک اتفاق بیفتد تا منفعتوری ارتقا اشکار کند. این اتفاق نیازمند راهحلهایی همانند هوشمندسازی است. این چنین اصلاح قیمت اهمیت دارد. در هیچ جای دنیا امکان اراعه سرویس با هزینه ۵۰ سنت ممکن نیست.»
مدیرعامل دیجیکالا: شرکتها انگیزهای برای نوآوری ندارند
مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجیکالا، نیز در این اتفاقات او گفت: «ما نزدیک به ۳.۵ روز برای تحویل خواست به مشتری نظر میدهیم. از خواستهای روزانه گرفته تا خواستهایی که در شهرها و روستاهای دوردست تحویل داده میشود، شامل این بازه خواهد شد.»
مدیرعامل دیجیکالا درمورد بیانگیزگی شرکتها برای نوآوری در حوزه لجستیک نیز گفت: «در آینده حوزه لجستیک در کل سرزمین زیادزیاد مهم خواهد شد. همه شرکتها ناگزیر خواهند می بود از تکنولوژی در این قسمت منفعت گیری کنند تا بهینهسازی جدی انجام بدهند اما تا وقتی که سهم هزینه سوخت در کل هزینهها زیاد به چشم نمیآید، نوآوری و بهینهسازی ناشی از آن هم اتفاق نمیافتد.»
مدیر عملیات دیجیکالا: لجستیک بازیگر بزرگ میخواهد
«علی مرزبان»، مدیر عملیات دیجیکالا، نیز یکی دیگر از سخنرانان می بود که طی اراعهای، حالت این صنعت در سرزمین را شرح داد. مرزبان او گفت: «در کشورهای گسترشیافته هزینههای لجستیک ۸ تا ۱۰ درصد GDP را راه اندازی دادهاند. در کشورهای درحالگسترش این نسبت ۱۲ تا ۲۰ درصد است. در ایران بین ۱۵ تا ۱۶ درصد است. در نگاه اول زیاد بد نیست اما هنگامی به قیمت پایین حاملهای انرژی در ایران نگاه میکنیم، فهمید میشویم این نسبت خوب نیست و عدد مهم بالاتر از اینها است.»
او روی اهمیت صرفه مقیاس در این صنعت پافشاری کرد و او گفت: «در این صنعت تعداد بسیاری نقشآفرین کوچک داریم. تعداد بسیاری از وسایل نقلیه همانند کامیون، وانت و موتور در شهر بستهها را جابهجا میکنند اما اگر محفظه بار هرکدام را باز کنید، خواهید دید که نهایتاً ۴۰ درصد آن اشغال شده است یا به تعهدی هوا حمل میکنند. دلیلش این است که به نقشآفرینان بزرگ در این صنعت باور نداریم.»
مرزبان درمورد نبوده است قانونگذار واحد در این صنعت نیز او گفت: «وزارتخانههای صمت، بهداشت، راه و شهرسازی و اقتصاد، هرکدام از ظن خودشان قوانین این حوزه را به سازمانها تحمیل میکنند. درحالیکه لجستیک این قسمت از GDP را به خود تعلق داده، نیاز به یک وزارتخانه یا لااقل متولی جدا گانه دارد.»
مدیر عملیات دیجیکالا به افتنیروی کار متخصص، زیرساختهای فرسوده و تحریم و انزوای اقتصادی بهگفتن مشکلات دیگر این صنعت اشاره کرد.
«علیشاد اعتضادی»، مدیرعامل دیجیاکسپرس، نیز او گفت: «در سال ۱۴۰۱ قسمت لجستیک دیجیکالا به دیجیاکسپرس بهگفتن مجموعهای جدا گانه منتقل شد. این قضیه چالشهای بسیاری داشت، ازجمله انتقال ۱۵۰۰ نیروی انسانی به مجموعهای دیگر و مسائل مربوط به برند کارفرمایی.»
اعتضادی افزود: «اکنون روزانه ۵ هزار کاربر در تهران از دیجیاکسپرس منفعت گیری میکنند. این چنین ۱۰ درصد خواستها همان روز تحویل داده خواهد شد.»
مدیرعامل دیجیاکسپرس این چنین او گفت: «امروز ۵ هزار کاربر در تهران از دیجیاکسپرس منفعت گیری میکنند و ۱۰ درصد خواستهای تهران و کرج تحویل در روز است. این چنین دیجیاکسپرس با پوشش بیشتر از ۲ هزار شهر و روستا، ۹۴ درصد خواستها را در زمان مقرر به دست مشتری رسانده است.»
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار