به گزارش خبرخوان
به گزارش ، سیدمحمدرضا صالحی، مدیر رادیو اقتصاد در جواب به این سوال این شبکه در ۱۷ سالگی در کجای سپهر رسانه ایستاده و چه جایگاهی بین مخاطبان عام و خاص دارد، گفت: اگر سپهر رسانههای نوین و دنیای مدرن را در مقولههایی اعم از گسترش رسانهای، مخاطبان تازه و کنشگران کم حوصله، تعاملی شدن و گذر از رسانه سنتی درنظر بگیریم، بدون شک پیشرفت رادیو اقتصاد در تعداد بسیاری از این موارد دیدنی بوده است. درحال حاضر و در هفدهمین سال راهاندازی این شبکه، علاوه بر منفعت گیری از ظرفیت انواع کانالهای رسانه برای انتقال مطلب، با تشکیل برنامههای مختصر و به کلمه موزاییکی و بازنشر در بسترهای متعدد فضای مجازی تلاش کردهایم این رسانه را به سمت رسانه همراه سوق دهیم. از جمله عمل های انجام شده دیگر میتوان به همراهی و همافزایی با دیگر رسانههای حوزه اقتصاد از جمله خبرگزاریها و مطبوعات در حوزه محتوا و انتشار کردن اشاره کرد.
وی تصریح کرد: بازمهندسی جدول پخش برنامههای رادیو اقتصاد و حرکت به سمت افزایش سهم برنامههای تعاملی نیز جایگاه اختصاصیای به این شبکه در سپهر رسانهای سرزمین داده است. طراحی برنامههایی با قوت ربطگیری فردی با شنوندگان شبکه از اقداماتی است که در راستای شناخت مخاطبان در این سپهر صورت گرفته است. در کل، اگر نظم بینالمللی سپهر رسانهای و گذر از رسانه سنتی به رسانه مدرن را از موارد مهم در این حوزه بپذیریم، رادیو اقتصاد با برنامهریزی اختصاصی و عکس العمل به موقع به همه رویدادها از منظر تخصصی اقتصاد جایگاه قابل قبولی دارد، هر چند که ادامه این راه زیاد طویل است.
مدیر رادیو اقتصاد افزود: در رابطه جایگاه شبکه در بین مخاطبان باید او گفت این شبکه یک رادیوی تخصصی است و عموماً با مقصد تشکیل محتوای اختصاصی، برای مخاطبان با نیازهای خاص راهاندازی شده است. بدیهی است ساخت برنامه در این حوزه از مأموریتهای شبکه است و مدام در تعامل با این مخاطبان که طبق معمول کارشناسان و فعالان اقتصادی در حوزههای گوناگون تشکیل و خدماتاند، بازخورد قابل قبولی دریافت کردهایم. از طرفی پرداختن به مساله اقتصاد در مفهوم عام آن در حوزه معیشت ظرفیت بالایی در جذب مخاطبان عام دارد و به علت فراگیر بودن موضوعات، تعامل های مخاطب و رسانه زیاد گستردهتر است که این ربط از طریق پیامک، خط تلفن و مرکز ۱۶۲ سازمان صورت میگیرد. جایگاه ما در بین مخاطبان با دقت به کیفیت برنامهها و تنوع موضوعات به خوبی تثبیت شده و این کار ما را به یکی از رسانههای مؤثر در آگاهیبخشی اقتصادی تبدیل کرده است.
وی در جواب به این سوال که اخبار دنیای اقتصاد زیاد گسترده است. چه موضوعاتی برای پرداخت زیاد تر در برتری شبکه رادیو اقتصاد قرار دارد و برنامهسازی صورت میگیرد؟ او گفت: در سالهای تازه سند تحول سازمان صدا و سیما نقشه راه جامعی برای برتریبندی موضوعی و برنامهریزی محتوایی در این شبکه بوده است. از این منظر و با نگاه به بیانیه قدم دوم انقلاب اسلامی و شعار سال که عموماً قضیه اقتصادی سرزمین را مورد نظر قرارمیدهد، دقت اختصاصیای به عدلگستری و محرومیتزدایی با راهبرد «ما می توانیم» داشتهایم. این چنین تلاش در از بین بردن مانع ها تشکیل و حرکت به سمت اشتغالزایی، معارفه ظرفیتهای اقتصادی سرزمین و مطالبهگری جدی در حوزههای حکمرانی اقتصادی همه انها از برتریهای مهم برنامهسازی در این شبکه است.
صالحی درمورد این که مردم این روزها در حوزه اقتصاد دغدغههای بسیاری دارند، شما در رادیو اقتصاد تا چه مقدار تلاش میکنید مطالبهگری داشته باشید؟ اصرار کرد: مطالبهگری از اساسیترین رویکردهای رادیو اقتصاد است که چارچوب موضوعی آن بر پایه اسناد بالادستی و راهبردی شبکه به طور جدی جستوجو میشود. در سالهای تازه مقام معظم رهبری شعار سال را با تمرکز بر نوشته اقتصاد ابلاغ فرمودهاند و از این رو شبکه اقتصاد درخصوص تبیین مسایل و مطالبهگری، برنامهریزی دقیقی داشته و در تعامل با مخاطبان و دعوت از کارشناسان و تحلیلگران، به مطرح مسائل مردم درتمام حوزههای خرد و کلان تشکیل،خدمات، تجارت و اندوختهگذاری پرداخته است. برنامههایی همانند «هشت صبح»، «صدای کار»، «سهم من»، «به قید فوریت»، «رهیافت» و… را میتوان از جمله برنامههای مطالبهگرا در این شبکه برشمرد.
مدیر رادیو اقتصاد در جواب به این سوال که مسلما مخاطبان به واسطه تلفن و پیامک نظراتشان را برای رادیو اقتصاد ارسال میکنند. آیا پیش آمده بر مبنای پیشنهادهای مردمی هم برنامهسازی انجام بدهید و اگر اتفاق افتاده در چه حوزهای بوده؟ تصریح کرد: ما در شبکه اقتصاد طی جلسات گروهی منظم و راهاندازی شورای سیاستگذاری، قالب و محتوای برنامهها را بر مبنای دادههای مرکز تحقیقات سازمان و نظرات مخاطبان که بهطور مستقیم از واحد مطلبها و ارتباطات مردمی سازمان دریافتشده، برنامهریزی میکنیم. برای مثال در برنامههایی همانند «راهکار» و «زنگ اقتصاد» که برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی در مباحث کاربردی اقتصادی و مدیریت پخشمیشود، شنوندگان در انتخاب موضوعات برنامه شراکت دارند.
وی در آخر درمورد این که زمانها است روی نوشته نهضت تولیدات مردمی در راستای تعامل با مخاطبان اصرار میشود. در این باره چه اقداماتی انجام دادهاید؟ او گفت:علاوه بر تشکیل محتواهای مختصر و شنیدنی در حوزههای عمومی اقتصادی که با تشکیل ربط موثر با مخاطبان سراسر سرزمین انجام میشود، برای معارفه ظرفیتهای اقتصادی مناطق گوناگون از تولیدات مردمی منفعت گیری کردهایم. در برنامه «شب آفتابی» به طور اختصاصی بخشی طراحی شده که این امکان را برای مخاطبانی که پیشمثالای ازایدههای کاربردی دارند فراهم کرده که برای تجاریسازی ایده، مستقیماً با محتوای شخصی خود به جذب اندوختهگذار بپردازند. در موضوعات تخصصی، این شراکتها در تعامل با کارشناسان و متخصصین اقتصادی صورت میگیرد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع