به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ نوری بیلگه جیلان، کارگردان نقل ترک و برنده جایزه نخل طلای کن و کارگردان فیلمهایی چون «روی علفهای خشک» و «خواب زمستانی» در مستر کلاسی به مدیریت مستانه مهاجر در ایران وجود یافت. جیلان با سبک منحصر به فرد خود در فیلمسازی و روایت داستانهای عمیق انسانی، مدام دقت جهانیان را به آثار خود جلب کرده است. این مستر کلاس فرصتی می بود تا مخاطبان با دیدگاهها و ازمایش ها او در دنیای سینما آشنا شوند.
بیلگه جیلان در جواب به سوال خبرنگار برنا در خصوص اهمیت انتخاب اسامی در رنگآمیزی شخصیتها گفت: انتخاب اسم بازیگران برای من همیشه یک چالش است. بعضی اوقات حتی سپس از شکلگیری کاراکتر ناچار میشوم اسم آن را تحول دهم. برای مثالً چخوف برای این که به ما بفهماند کاراکتر چه فردی است، علامتهایی در دنیای آن شخصیت میگذارد، اما من این چنین ایدهای ندارم. برای من، اسم شخصیت زیاد تر از زندگی واقعی و احساسات نشأت میگیرد.
جیلان در جواب به سوال فرد دیگر درخصوص چطور نشان دادن ناگفتهها و نادیدهها در آثارش گفت: در زندگی واقعی، تعداد بسیاری از چیزها نهان می باشند؛ از سخن بگوییدهای ناگفته، نگاهها، یا حتی حسهایی که از آنها دریافت میکنیم. ما تلاش میکنیم این دنیای نهان را کشف کنیم. حتی در وقتی که خودمان سخن بگویید میکنیم، به ندرت آن چیزی که واقعاً حس میکنیم، گفتن میشود. بلکه چیزی که میخواهیم از خود نشان دهیم را اراعه میکنیم.
بیلگه جیلان در ادامه او گفت: در سینما هم همینطور است. اگر همهچیز را آشکار کنیم، دیگر جذابیتی برای تماشاچی باقی نمیماند. باید بتوانیم زندگی را به طوری نشان دهیم که مخاطب از بین نادیدهها و ناگفتهها، چیزی برای خود کشف کند. این همان حقیقت و احساساتی است که در بین او گفتوگوها، نگاهها و سکوتها نهان شده و کارگردان باید با توانایی آنها را در اختیار تماشاچی قرار دهد، اما نه بهصورت آشکار. بلکه باید یک قلاب باشد که تماشاچی بتواند از آن چیزی برای خود اشکار کند.
خبرنگار: تبسم کشاورز
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع