راه اندازی دولت گسترش‌گرا، پیش‌نیاز پیروزی در گسترش صنعتی است_خبرخوان

تشکیل دولت توسعه‌گرا، پیش‌نیاز موفقیت در توسعه صنعتی است


به گزارش خبرخوان

به گزارش برنا، بازدید سیاست‌های صنعتی در ایران؛ توانایی قبل و الزامات آتی، نوشته نشست حضوری و مجازی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران می بود. در این نشست رئیس مرکز کمیسیون صنعت اتاق ایران و رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران وجود داشتند.

حجت میرزایی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در ابتدای این نشست او گفت: در برنامه هفتم گسترش، ماده ۴۸ به تدوین سیاست و استراتژی گسترش صنعتی با شراکت وزارت صنعت، معدن و تجارت و قسمت خصوصی اصرار شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران افزود: برای تدوین سیاست گسترش صنعتی، کوششهایی از طرف وزارت صمت اغاز شده می بود ولی جلسات آنها متوقف شده است. از اتاق ایران هم انتظار می‌رود نسبت به این نوشته فعالانه برخورد کنند و نظر فعالان اقتصادی و بنگاه‌های صنعتی در سند استراتژی گسترش‌ای مورد دقت قرار گیرد. باید اشکار شود که سیاست صنعتی چه الزاماتی دارد و چه برتری‌هایی باید مورد دقت باشد؟

میرزایی تصریح کرد: قرار است مرکز پژوهش‌های اتاق این سلسله نشست‌هایی را برگزار کند و در تدوین این سند گسترش صنعتی از کارشناس و استادان دانشگاه نظرخواهی شود و نظرات آنها مورد بازدید قرار گیرد.
ر ادامه نشست بهروز هادی زنوز، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اصرار بر اهمیت و ربط علم اقتصاد و تاریخ اقتصاد، او گفت: برای فهمیدن نظریه‌های اقتصادی باید تاریخ اقتصاد و تاریخ نظریه‌های اقتصادی را بدانیم. اقتصاد جنبه تاریخی، اجتماعی و سیاسی دارد که باید این جوانب را هم‌زمان دید. اقتصاد قوانین جهان‌شمول ندارد و قواعد آن را باید برحسب زمان و مکان به کار برد.

هادی زنوز در ادامه گفت: اقتصاد با ایدئولوژی همراه است و مکاتب مختلفی دارد. هر علم اجتماعی که مکتب دارد، از علمی بودن صرف به دور است. با قبول این پیش‌نیاز، تنوع آرا را فهمید می‌شویم و تعصب را کنار می‌گذاریم.

او اظهار کرد: ما مصرف‌کننده علم اقتصاد هستیم و نمی‌توانیم مدعی آن باشیم. هر کس بدون مآخذ درمورد اقتصاد ایران سخن زد، سخن‌هایش قابل‌اعتنا نیست. ما در اقتصاد صاحب مکتب نیستیم. فردی که به زبان انگلیسی، راه حلهای مقداری تحلیل و کامپیوتر مسلط نباشد، نباید در این حوزه ادعایی داشته باشد.

او در ادامه به‌الزام تدوین استراتژی صنعتی اشاره کرد و او گفت: علت سیاست‌گذاری برای پیشرفت صنعت این است که رشد اقتصادی نوین بدون گسترش صنعتی ممکن نیست. دومین علت ناکامی بازار است؛ یقیناً برخی اعتقاد دارند ناکامی بازار مهم نیست درحالی‌که ناکامی بازار مهم است. ناکامی بازار فناوری و بازار کار زیاد مهم است. اقتصاددان‌های نئوکلاسیک اعتقاد دارند که سیاست تجاری باید نسبت به صادرات و واردات خنثی باشد و خود اقتصاد آن را تنظیم کند. ما نمی‌توانیم قسمت‌های آینده دار و مستعد رشد را به‌گفتن پایه رشد تعیین کنیم بلکه باید بازار این برتری را تعیین کند.

هادی زنوز تصریح کرد: مبانی نظری سیاست صنعتی، ناکامی بازار است. بازار منبع های مقداری به تحقیق و گسترش تعلق می‌دهد. دولت باید این افترا جبران کند. دولت‌ها در این حوزه باید به پشتیبانی بازار همراه شوند. دولت‌ها در حوزه تکنولوژی هم بی‌دقت نیستند. یعنی سیاست‌گذاری محصول ناکامی در بازار محصول، توانایی‌ها، فناوری اطلاعات و بازار کار است.

او درمورد گسترش بنگاه‌ها نیز او گفت: در گسترش بازار‌ها عواملی همانند زیرساخت‌ها، منبع های مالی، اراعه‌کننده داخلی و خارجی، فناوری، توانایی‌ها و بازار محصول را باید بازدید کرد.

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی درمورد دخالت دولت، تصریح کرد: باید دخالت دولت کارکردی باشد و در حوزه زیرساخت‌ها و نوع محصول نوع خاصی از دخالت ملزوم است. ناکامی در بازار فناوری و اطلاعات یکی از دلایل دخالت دولت است. انتقال تکنولوژی و یادگیری به‌گفتن پیشروان حوزه گسترش، یکی از ماموریت های دولت‌ها تا آخر قرن بیستم می بود.

او با اشاره به کیفیت و معیار‌های این بازار، او گفت: شرط رقابت کامل یا یکسان در این بازار برای خریداران و فروشندگان وجود ندارد. قوت چانه‌زنی‌ها برای ورود تکنولوژی برابر نیست. برای ورود هر فناوری پیچیدگی‌هایی وجود دارد. اندوخته‌گذاری‌های مستقیم خارجی یکی از عوامل اثرگذار در این مسیر است. اما برای جذب اندوخته‌گذاری باید استراتژی گسترش صنعتی داشت. ما در ساختمان‌سازی توانایی خوبی داریم و نباید ترک‌ها یا چینی‌ها در این صنعت اندوخته‌گذاری کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی درمورد محدودیت گسترش بنگاه‌ها از عوامل مختلفی اندوخته‌گذاری، ناکامی بازار اندوخته، فناوری، عوامل تشکیل و توزیع، مداخله‌های گوناگون و … او گفت: در سرزمین ما اقتصاددان‌های نئوکلاسیک سیاست صنعتی تدوین می‌کنند. آنها که منکر بازار و تکامل آن می باشند، باید استراتژی گسترش صنعتی تدوین کنند.

ر ادامه نشست بهروز هادی زنوز، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اصرار بر اهمیت و ربط علم اقتصاد و تاریخ اقتصاد، او گفت: برای فهمیدن نظریه‌های اقتصادی باید تاریخ اقتصاد و تاریخ نظریه‌های اقتصادی را بدانیم. اقتصاد جنبه تاریخی، اجتماعی و سیاسی دارد که باید این جوانب را هم‌زمان دید. اقتصاد قوانین جهان‌شمول ندارد و قواعد آن را باید برحسب زمان و مکان به کار برد.

هادی زنوز در ادامه گفت: اقتصاد با ایدئولوژی همراه است و مکاتب مختلفی دارد. هر علم اجتماعی که مکتب دارد، از علمی بودن صرف به دور است. با قبول این پیش‌نیاز، تنوع آرا را فهمید می‌شویم و تعصب را کنار می‌گذاریم.

او اظهار کرد: ما مصرف‌کننده علم اقتصاد هستیم و نمی‌توانیم مدعی آن باشیم. هر کس بدون مآخذ درمورد اقتصاد ایران سخن زد، سخن‌هایش قابل‌اعتنا نیست. ما در اقتصاد صاحب مکتب نیستیم. فردی که به زبان انگلیسی، راه حلهای مقداری تحلیل و کامپیوتر مسلط نباشد، نباید در این حوزه ادعایی داشته باشد.

او در ادامه به‌الزام تدوین استراتژی صنعتی اشاره کرد و او گفت: علت سیاست‌گذاری برای پیشرفت صنعت این است که رشد اقتصادی نوین بدون گسترش صنعتی ممکن نیست. دومین علت ناکامی بازار است؛ یقیناً برخی اعتقاد دارند ناکامی بازار مهم نیست درحالی‌که ناکامی بازار مهم است. ناکامی بازار فناوری و بازار کار زیاد مهم است. اقتصاددان‌های نئوکلاسیک اعتقاد دارند که سیاست تجاری باید نسبت به صادرات و واردات خنثی باشد و خود اقتصاد آن را تنظیم کند. ما نمی‌توانیم قسمت‌های آینده دار و مستعد رشد را به‌گفتن پایه رشد تعیین کنیم بلکه باید بازار این برتری را تعیین کند.

هادی زنوز تصریح کرد: مبانی نظری سیاست صنعتی، ناکامی بازار است. بازار منبع های مقداری به تحقیق و گسترش تعلق می‌دهد. دولت باید این افترا جبران کند. دولت‌ها در این حوزه باید به پشتیبانی بازار همراه شوند. دولت‌ها در حوزه تکنولوژی هم بی‌دقت نیستند. یعنی سیاست‌گذاری محصول ناکامی در بازار محصول، توانایی‌ها، فناوری اطلاعات و بازار کار است.

او درمورد گسترش بنگاه‌ها نیز او گفت: در گسترش بازار‌ها عواملی همانند زیرساخت‌ها، منبع های مالی، اراعه‌کننده داخلی و خارجی، فناوری، توانایی‌ها و بازار محصول را باید بازدید کرد.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی درمورد دخالت دولت، تصریح کرد: باید دخالت دولت کارکردی باشد و در حوزه زیرساخت‌ها و نوع محصول نوع خاصی از دخالت ملزوم است. ناکامی در بازار فناوری و اطلاعات یکی از دلایل دخالت دولت است. انتقال تکنولوژی و یادگیری به‌گفتن پیشروان حوزه گسترش، یکی از ماموریت های دولت‌ها تا آخر قرن بیستم می بود.

او با اشاره به کیفیت و معیار‌های این بازار، او گفت: شرط رقابت کامل یا یکسان در این بازار برای خریداران و فروشندگان وجود ندارد. قوت چانه‌زنی‌ها برای ورود تکنولوژی برابر نیست. برای ورود هر فناوری پیچیدگی‌هایی وجود دارد. اندوخته‌گذاری‌های مستقیم خارجی یکی از عوامل اثرگذار در این مسیر است. اما برای جذب اندوخته‌گذاری باید استراتژی گسترش صنعتی داشت. ما در ساختمان‌سازی توانایی خوبی داریم و نباید ترک‌ها یا چینی‌ها در این صنعت اندوخته‌گذاری کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی درمورد محدودیت گسترش بنگاه‌ها از عوامل مختلفی اندوخته‌گذاری، ناکامی بازار اندوخته، فناوری، عوامل تشکیل و توزیع، مداخله‌های گوناگون و … او گفت: در سرزمین ما اقتصاددان‌های نئوکلاسیک سیاست صنعتی تدوین می‌کنند. آنها که منکر بازار و تکامل آن می باشند، باید استراتژی گسترش صنعتی تدوین کنند.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار

اخبار تکنولوژی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

اخبار سلامتی



منبع