«هشت پا» در روبه رو «بازنده»؛ دو کارآگاه با دو زبان!_خبرخوان

«هشت پا» در مقابل «بازنده»؛ دو کارآگاه با دو زبان!


به گزارش خبرخوان

خبرگزاری تسنیم– مجتبی برزگر: این روزها دو سریالِ جنایی- پلیسی با فضای معمایی در تلویزیون و نمایش‌خانگی پیش می‌روال. یکی هر شب از شبکه یک سیما و فرد دیگر هر جمعه از فیلیمو پخش می‌شود. یکی نقش کارآگاهش را سعید چنگیزیان و فرد دیگر علیرضا کمالی ایفا می‌کند.

اما «بازنده» هیچ شباهتی به یک سریال ایرانی ندارد. از نقش‌آفرینیِ بازیگرانش و ادا و اطوارِ کارآگاهش گرفته تا تیتراژ و بقیه موارد همه را با خودش به یک سریالِ بازسازی‌شده و یا نعل به نعل شده خارجی نزدیک می‌کند. ( یقیناً برخی از رسانه‌ها به تیتراژ خارجی سریال نقد داخل کردند.)

یقیناً دست‌اندرکارانش اظهار کردند: سریال «بازنده» اقتباسی از یک رمان جنایی و معمایی به نام «زن همسایه» نوشته شاری لاپنا است که روایتی دلهره‌آور دارد و امین حسین‌پور تلاش کرده است استخوان و اسکلت تاثییر خود را بر پایه این رمان که از آثار برگزیده سال ۲۰۱۶ است؛ بنا کند.

یقیناً همان گونه که گفتن فرعیِ «تقریباً هر کاری از آدم‌ها برمی‌آید» که روی جلد کتاب «زن همسایه» نقش بسته است، نوید یک داستان شوق‌انگیز و جنایی را به خواننده می‌دهد، هر هفته گرهی بر گره‌های داستانیِ «بازنده» اضافه می‌شود و مخاطب را با خودش همراه می‌کند.  

داستانِ «بازنده» هم همچون کتابِ «زن همسایه» که از آن اقتباس کرده، از یک مهمانی تولد اغاز می‌شود؛ آنه و مارکو به خانه همسایه دیوار به دیوارشان رفته‌اند و به نوبت به نوزاد شش ماهه خود که در خانه گذاشته‌اند سر می‌زنند. اما هنگامی که بعد از نیمه‌شب به خانه بازمی‌گردند، با درِ باز خانه و تخت خالی بچه روبه رو خواهد شد: کودک‌شان ربوده شده است. پلیس داخل می‌شود و به بازرسی خانه و بازجویی از والدین و همسایه‌ها می‌پردازد.

ماجرای سریال «بازنده» هم با ورود یک زوج جوان با بازی سارا بهرامی و صابر ابر به خانه‌ای قدیمی به سبک خانه‌های کلاسیک اروپا اغاز می‌شود؛ برخی باور دارند فضایی که مرموز بودن آن یادآور فیلم «بچه رزماری» به کارگردانی رومن پولانسکی است. ورود زن همسایه و شکل‌گیری ارتباطی صمیمی بین او و این زوج، شباهت مذکور را بیشتر از بیش تداعی می‌کند.

اما تنها قوت و قوتِ «بازنده» در اجرای درستِ معمایی بودنش است. چرا که ژانرِ برخی سریال‌ها معمایی اظهار می‌شود و در اتمسفرِ آن معما بودن جایگاهی ندارد.

این فضایی معمایی در سریال تلویزیونی «هشت پا» هم وجود دارد که احمد معظمی آن را ساخته است. او پیش از این «بازپرس» را روی آنتن داشت. احتمالا از همه مهمتر، کارآگاهِ داستان باشد که سعید چنگیزیان برای اولین بار این نقش را توانایی می‌کند و بدون کپی و ادا و اطوار درآوردن، یک کارآگاه متفاوت را بازی می‌کند. این خودش مسئله مهمی است.

با دیدنِ سیداحمد نجفی که نقش پدرِ کارآگاهِ‌ داستان را بازی می‌کند. یادِ کارآگاه علوی می‌افتیم اما کارگردان تلاش کرده او را از این فضا دور کند.

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

ساخت سریال‌های پلیسی و اکشن لازمه تلویزیون است و باید زیاد تر خود را در این فضا ببیند. داستان‌ها و اتفاقات تازه؛ همان گونه که پیش از این مهدی فخیم‌زاده پرچمدار این عرصه می بود. «خواب و بیدار»، «حس سوم»، «بی‌صدا فریاد کن» و آثار دیگر شاه محمدی و برخی کارگردانان دیگر همچون «کلانتر»، «میکائیل»، «گاندو» و زیاد از آثار دیگر تا این مدت هم مخاطب را سر شوق می‌آورند.

مخاطبِ امروز همان گونه که در تعداد تماشاگر‌های سایت‌های دانلود فیلم‌ها و سریال‌ها و شبکه نمایش‌خانگی می‌توان به وضوح مشاهده کرد استقبال کم‌نظیری که نسبت به ژانر جنایی، معمایی و پلیسی وجود دارد.

احمد معظمی با «هشت پا» این شب‌ها در شبکه یک سیما، پرونده‌های معمایی را پیش می‌برد که چند شبِ دیگر این ۲۰ تکه سریال به آخر خواهد رسید. نویسنده فیلمنامه و دکوپاژهای کارگردان طوری پیش می‌رود که فضایِ‌ سریال آن شکل و شمایلِ پیچیده را به خوبی به نمایش می‌گذارد. یعنی زیاد راحت مخاطب نمی‌تواند گره‌گشایی کند و باید چشم به راه بماند تا اتفاقات فینالِ کار را به نظاره بنشیند. این اتفاق خوبی است.

تعداد بسیاری از سریال‌ها را در همان تکه‌های ابتدایی می‌توان گمان زد و بقیه کار هم زیاد جذابیتِ ادامه تماشا ندارد. اما این اتفاق در «هشت پا» نیفتاده و مخاطبان آن را تکه به تکه جستوجو می‌کنند. حتی پربیننده شدن این سریال در تلوبیون هم گواه بر این مسئله است.

ساخت مجموعه‌هایی از دغدغه نسل امروزی و واسطه قرار دادن رسانه بین متولیان و مخاطبان بویژه نسل جوان به زبان روایتی می‌تواند ابعاد و زوایای بیشتری از مشکلات را آشکار سازد. در این راستا، سریال «هشت‌پا»، نشان‌دهنده یک معضل جدی مربوط به تشکیل و مصرف مواد مخدر در جامعه و پیامدهای جسمی، روانی و اجتماعی آن است که در ژانر پلیسی با نوشته مبارزه با مواد مخدر با بازی هنرمندانی چون سعید چنگیزیان، محمد صادقی، نادر سلیمانی، علی اوسیوند، هلیا امامی و احمد نجفی از شبکه یک سیما مهمان خانه‌های ایرانی‌ها شده است.

سعید چنگیزیان، بازیگر «زخم‌کاری» در این سریال در نقش کیانفر یک کارآگاه حرفه‌ای و کاربلد ظاهر می‌شود تا راز قتل مردی ثروتمند را کشف کند. در میانه تجسس، کیانفر به متهم مهم پرونده یعنی سعید با بازی رضا اکبرپور می‌رسد و وقایع شگفت و شوق انگیزی در ادامه رخ می‌دهد.

چنگیزیان در سریال «هشت‌پا»، گریم متغیری دارد و احتمالا بینندگان این مجموعه، در نگاه اول، چهره او را تشخیص ندهند. چنگیزیان که سابقه فوق الاده در تئاتر دارد، در تلویزیون نیز در سریال «گیلدخت»، ساخته مجید اسماعیلی در نقش آصف میرزا یک شاهزاده قجری توانست نقش قابل قبولی ایفا کند. در سریال برادرجان که ماه رمضان ۱۳۹۸ از شبکه سه سیما پخش شد، نیز چنگیزیان، نقش «ستار بوستان» را ایفا کرد.

یکی دیگر از بازیگران خوشنام این سریال، محمود صادقی است که در سال ۱۳۸۱ در سریال «خواب وبیدار» در نقش سروان مرتضی حسینی، یک مجموعه پلیسی بازی کرد. صادقی در «مختارنامه» در نقش عبدالله بن مطیع و در ولایت عشق در نقش مأمون عباسی توانست نقش‌های ماندگاری را رقم بزند.

سریال هشت پا، سریالی پرشخصیت و پربازیگر است و کارگردان در انتخاب بازیگرها و بازیگردانی آنها دقت و وسواس به خرج داده است. داستان هشت پا، از سه اصل تعلیق غافلگیری و معما در داستان با موضوعی دلنشین برخوردار است و بر همین مبنا پیش بینی می‌شود مخاطبان را جذب و با خود همراه کند. منفعت گیری از نمود‌های اختصاصی در برخی از صحنه‌ها نیز این مجموعه را به سمت واقع‌گرایی زیاد تر سوق داده است.

به این علت بین «هشت پا» و «بازنده» این شباهت وجود دارد که هر دو به جستوجو نگه داری شاکله معمایی بودن‌شان می باشند و از بازیگران خوبی منفعت گیری کرده‌اند. اما یکی تلاش می‌کند ایرانی بماند و یکی دیگر از ایرانی بودن گریزان است.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار

اخبار تکنولوژی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

اخبار سلامتی



منبع