به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، سریالهای فاخر و الف اختصاصی همیشه مخاطبان ایرانی و جهانی داشته است. هم چنان که «یوسف پیامبر»، «مختارنامه» و تعداد بسیاری از آثار دینی، مذهبی و تاریخی صداوسیمای ایران در مجامع بینالمللی بازتابهای خوبی داشته و هم چنان هم مورد اقبال است.
یقیناً سریالهایی همچون «روزی روزگاری»، «در چشم باد» و مجموعههای تاریخی دیگر نیز در زمره همین آثار قرار دارد و امروز تعداد بسیاری از کارشناسان این مطالبه را از صداوسیما دارند به جای تعداد بسیاری از سریالهایی که در مدیومهای دیگر ساخته خواهد شد تلویزیون بایستی سریالهای فاخری را تشکیل کند و سپس از چند سال که فقدانِ آن حس میشود چند مجموعه فاخر دینی، مذهبی و تاریخی را در دستور کار قرار دهد.
هم چنان که امروز سریالهای «سلمان فارسی» به کارگردانی داود میرباقری و سریال «حضرت موسی(ع)» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا پیش میبرد. میرباقری با همکارانش فصل بیزانس را گذرانده و به فصل ایران رسیده است. آخرین خبرها حکایت از آن دارد سال آینده با آخر فصل ایران و همزمان پیش بردن فصل حجاز، میتوانیم ۱۴۰۵ چشم به راه پخش این مجموعه تاریخی و مذهبی باشیم.
از طرفی دیگر سریال «حضرت موسی(ع)» یک نسخه سینمایی امسال در جشنواره فیلم فجر خواهد داشت که یقیناً شنیدهها حاکی از آن است به کودکی و قبل از دوران تولد حضرت موسی(ع) و ماجرای پدرِ این پیامبر اوالعزم (حضرت عمران نبی) برمیگردد.
اما در این بین سخن و حدیثهایی درمورد برخی از آثار فاخر دیگر هم به گوش میرسید. هم چنان که «مهمان کُشی» با داستان حضرت مسلم بن عقیل جلوی دوربین است و برخی از سریالهای دیگر که یا جلوی دوربیناند و یا خودشان را آماده تشکیل میکنند.
«پوریای ولی» مسعود جعفریجوزانی چند سال قبل توسط خود این کارگردان، چندی قبل از طریق مهدی نقویان رئیس مرکز سیمافیلم و بعد از آن چند نوبت پیمان جبلی رئیس صداوسیما در جواب به خبرنگاران، بر روی ساخت آثار فاخر و الف اختصاصی پافشاری داشت. جعفری جوزانی کارگردانِ آثار سختِ نمایشی که «در چشم باد» آخرین تاثییر او در تلویزیون می بود گله هایهایی را نقل کرد که مجدد این مسئله را سرزبانها انداخت؛ به جای این همه سریال، به سراغ ساخت مجموعههای بیگپروداکشنِ فاخر بروید!
یقیناً تلویزیون بایستی برای همه نوع سلیقه و گرایشی برنامه و سریال تشکیل کند اما این گله هایها را از این جنبه هم میتوان مورد بازدید قرار داد که طبق معمولً صداوسیما با تعامل و ارتباطی که با نهادهای وابسته دارد و برخی از اندوختهگذاریهای دولتی و غیردولتی و دغدغه فرهنگی که دارد میتواند بهتر به سراغِ آثار فاخر و اصطلاحاً الف اختصاصی برود.
هم چنان که معاون سیما و برخی از مدیران دیگر در تلویزیون به این دغدغه اشاره داشتهاند. و خلأیی که تعداد بسیاری از دوستداران، مخاطبان و منتقدان تلویزیون چندین دفعه آن را به عناوین و انحاء مختلفی نقل کردهاند.
اما خبرِ خوش، در دستور قرار گرفتن «پوریای ولی» مسعود جعفریجوزانی است. این خبر را تعداد بسیاری از صفحات مجازی به نقل از پیمان جبلی دست به دست کردند. رئیس صداوسیما در حیاط دولت این مسئله را نقل کرده که: «سپس از گله هایهای مسعود جعفریجوزانی، با او سخن بگویید کردم و کارهای نهاییسازی قرارداد فیلمنامه انحام شده است. به نظر میرسد در آیندهای زیاد نزدیک یعنی یکی دو هفته آینده قرارداد پیشتشکیل با تهیهکننده متولی امضاء خواهد شد.»
همان گونه که رئیس صداوسیما به آن اشاره کرده و در این نوشته آمده: «اگرچه سریال پوریای ولی یک سریال فاخرِ تاریخی با هزینه نسبتاً بالاست، اما تصمیممان این است این کار را در کنار دو کار پرهزینه دیگر در دست تشکیل نظیر «سلمان فارسی» و «حضرت موسی(ع)» انجام دهیم تا سال آینده بتوانیم این سریال را به پخش برسانیم.» – ساخت سریالهای فاخر مدام پرهزینه بوده و با چالش بودجه روبه رو بوده است.
اما با درآمدزایی داخلی و خارجی که ساختِ اینگونه سریالها دارد صداوسیما میتواند با ساخت این نوع مجموعههای تلویزیونی نه تنها هزینه ساخت بلکه با درآمدهای بینالمللی این مجموعهها بودجه ساخت دیگر آثار فاخر را نیز به دست آورد. هم چنان که دقت به این مسئله هم الزام دارد تلویزیون برای نگه داری مخاطب خود هم به کیفیت و هم مقداریّت نیازمند است. یعنی به سریالهای فاخر و الف اختصاصی و این چنین سریالهایی که شبانه و در شبکههای تلویزیون بتواند آنها را روی آنتن ببرد.
این امیدواری وجود دارد با وجود مرکز سیمرغ در کنار معاونت سیما، هم ژانرهای کمتشکیل شده احیاء شوند؛ همچون تله تئاترها و تله فیلمها و بقیه موارد و هم معاونت سیما و مرکز سیمافیلم بتوانند رویِ پروژههای پیچیدهتر و سختتر و فاخرتر متمرکز شوند. کما این که سالهای قبل هم مرکز سیمافیلم زیاد تر سریالهای الف و الف اختصاصی تشکیل میکرد.
گفتنی است، چندی قبل مسعود جعفریجوزانی کارگردان شناخته شده سینما و تلویزیون حرف های می بود نگارش فیلمنامه پوریای ولی به ۲۰ سال پیش برمیگردد و طی دو سال قبل سه جلسه با رئیس صداوسیما داشته که تا بحال بینتیجه مانده است. او این چنین به این مسئله اشاره کرده می بود که مهدی نقویان رئیس سیمافیلم نیز زیاد پیگیر می بود تا بتوانیم همکاری داشته باشیم اما تا امروز هیچ اتفاقی نیفتاده است.
یقیناً جعفریجوزانی درمورد ساخت کوروش کبیر و فیلم یعقوب لیث هم مطالبی نقل کرده می بود که این امیدواری وجود دارد چه در تلویزیون بلکه در سینما هم به سمت ساخت آثار فاخر و بیوگرافی بروند. هم چنان که پیش از این آثاری که با این فضا و اتمسفر ساخته شدهاند زیاد توانستهاند در گیشه و اقبالِ مخاطب، موفق باشند.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع