به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، همیشه درمورد حوادث و اتفاقات اجتماعی و امنیتی او گفت و گوهای بسیاری نقل میشود که در بینِ روایتها، معاندین و دشمنان هم میکوشند روایت تحریفآمیز خود را به جوامع القا کنند. حتماً الزام دارد برای نگارش کتاب وقایع و ساخت آثار نمایشی زمان را از دست ندهیم. همانگونه که زمانها درمورد ساخت اثری حوالیِ حوادث شاهچراغ سخن بگویید میشد و سرانجام در قالب یک مینی سریال به شبکه یک رسید.
چه مقدار خوشایند که «روز خون» این شبهای تلویزیون در خود استان فارس و توسط شبکه تلویزیونی این استان تشکیل شده است. یقیناً سریالهای خوب و پرطرفداری همچون «جلال» توسط استانها و شبکههای استانی ساخته شده می بود و ساخت این چنین آثاری دور از توانایی شبکههای استانی نیست.
به این علت اصلِ ساخت این چنین سریالها و فیلمهایی همیشه الزام داشته و دارد. هم چنان که پیش از این آثاری چون به رنگ ارغوان، قلادههای طلا، روباه، سیانور، بادیگارد، ماجرای نیمروز، شبی که ماه کامل شد و… در قالب سینمایی و سریالهای تلویزیونی گاندو، خانه امن،صبح آخرین روز و… ساخته شدهاند.
اما در چهارم آبان ۱۴۰۱ حادثهای دلخراش در حرم مطهر شاهچراغ(ع)رخ دادکه به جان باختن ۱۳ نفر و زخمی شدن ۱۹نفر انجامید. این دعوا تروریستی که توسط یک فرد وابسته به گروه داعش صورت گرفت، نه تنها جامعه را تحتتأثیر قرار داد، بلکه به موضوعی برای خلق آثار هنری و رسانهای تبدیل شد.
در این جهت، مرکز صداوسیمای استان فارس، مینیسریالی به نام «روز خون» به کارگردانی حمیدرضا همتی و تهیهکنندگی مرتضی رضایی تشکیل کرده که داستان آن بر محور پیگیری نیروهای امنیتی و مقابله آنان با تروریستهایی که در پی انجام عملیات جنایتکارانه در حرم شاهچراغ(ع) می باشند، میچرخد.
همان گونه که میتوان از خط مهم «روز خون» فهمید شد؛ داستان مهم به پیگیری نیروهای امنیتی و عملیات تروریستها برای تشکیل ناامنی در شهر شیراز در بستر اغتشاشات آبان ۱۴۰۱ میپردازد. حادثه دارای یک شخصیت مهم است که خط داستانی حول فعالیتهای پلیسی و امنیتی او میچرخد.
حمید ابراهیمی در این سریال، نقش افسری امنیتی به نام راسخ را بازی میکند که در گیرودار وقایع در تعقیب نیروهای تروریستی و حل و فصل مرحله های عملیات است.
اشکان هورسان بازیگری است که او را زیاد تر با نقشهای منفی دیدهایم؛ او در سریال «روز خون» تروریستی که خارج از مرزها برای این عملیات تروریستی آموزش دیده است. او با داشتن اسامی گوناگون و گذرنامههای جعلی زیاد داخل سرزمین میشود.
محمد فیلی که از بازیگران شیرازی به حساب می اید در «روز خون» نقش ریش سفید و بزرگ منطقهای را بازی میکند که به دعاوی مردم رسیدگی میکند. او همزمان با این عملیات برای عقد دخترش در حرم وجود دارد .
آزیتا ترکاشوند دکتر زنان و زایمان وهمسر راسخ است. شبی که این عملیات تروریستی واغتشاشات انجام میشود مریض بدحالی را به ایشان ارجاع خواهند داد؛ حدیثه تهرانی نقش یک مشاور اجتماعی را بازی میکند که از سر اتفاق خواهرزاده او دچار قصه شلوغیها میشود. این مشاور تلاش میکند این مسأله را حل کند
این چنین علیرضا مهران در نقش اولین تروریستی که نیروهای امنیتی به او میرسند و دستگیرش میکنند ایفای نقش دارد.
وجود شبکههای استانی در آنتن سراسری، زمانها است که به کاری مرسوم و قسمت مهمی از آنتن رسانه ملی تبدیل شده است. وجود توانایی های دیدهنشده در حوزه نمایشی از جمله بازیگر، کارگردان و عوامل صحنه در شهرستانها این الزام را برای تهیهکنندگان تشکیل میکند که با همکاری مراکز صداوسیما بخشی از بار تشکیل سریالها را برعهده بگیرند.
سریال «روز خون» از روز شنبه، ۱۲ آبان همزمان با سالگرد این اتفاق، جانشین سریال «هشتپا» در جدول پخش شبکه یک سیما شد با نوشته حادثه تروریستی شاهچراغ شکل گرفته و تلاش کرده با تلفیق هنرمندان باتجربه در کنار بازیگران مستعد بومی علاوهبر تشکیل آثار نمایشی، کارگاه انتقال توانایی را برای بازیگران بااستعداد استانها فراهم آورد؛ مرتضی رضایی، تهیهکننده و حمیدرضا همتی، کارگردان و نویسنده این سریالاند.
امر رئوف، مدیرکل صداوسیمای استان فارس پیش از این در نشستی خبری، با گفتن این که ساختار نمایشی میتواند تأثیر بیشتری بر جامعه داشته باشد، او گفت: رسانه ملی بهپیروی از فرمان رهبر انقلاب که فرمودند «نگذارید این حادثه تروریستی به فراموشی سپرده شود»، مطرح سریالی تلویزیونی را تصویب کرد که این سریال در هفت تکه ۴۰دقیقهای، همزمان با سالروز این حادثه تروریستی از شبکه فارس و شبکه یک سیما پخش میشود. سازمان صداوسیما اندوختهگذار مهم این تاثییر است. تلاش کردیم از امکانات نهادهای مختلفی که تمایل به همکاری و اندوختهگذاری در این کار دارند، منفعت ببریم؛ اما نهاد مهم اندوختهگذار آن صداوسیماست. در ساخت این سریال، از بازیگران بومی و ظرفیتهای استانی منفعت گرفته شده و ۱۲ نفر هنرمند غیربومی در کنار ۲۵ نفر از بازیگران استان فارس در آن نقشآفرینی کردهاند. امیدواریم با سیاستهای دوره تازه بتوانیم از همه ظرفیتهای استان و فعالان حوزه هنر منفعت گیری کنیم.
حمیدرضا همتی، کارگردان و نویسنده/ اهمیت دیده شدن بازیگران بومی
حمیدرضا همتی، کارگردان سریال «روز خون» که در کارنامه هنریاش، فیلمهای سینمایی «اخلاقت رو خوب کن»، «بدون اجازه» و «قفس طلایی» با نقش دستیار و برنامهریز و نیز در فیلم «سیاهباز» نامش بهگفتن کارگردان ثبت شده، اولین توانایی تلویزیونیاش را با این سریال در صداوسیمای مرکز فارس رقم زده است.
وی درمورد داستان این سریال او گفت: داستان سریال در فضای پلیسی و امنیتی شکل گرفته و ماجرای مأموری امنیتی بهنام «راسخ» با بازی حمید ابراهیمی است که به سرنخی بهاسم ناصر میرسد. ناصر رابط تروریستهای داعش است. داعش او را زمان دستگیری حذف میکند. این در حالی است که نیروهای امنیتی درصدد پیگیری و اشکار کردن رابطههای تروریستی در استاناند و هنگامی نیروهای امنیتی به پناهگاه تروریستها میرسند، میفهمند مرکزی که تروریستها میخواهند در آن عملیات خرابکارانه انجام بدهند، حرم شاهچراغ (ع) است.
همتی درخصوص محور مهم سریال اظهار کرد: تلاش کردم در این تاثییر لایههای زیرین جامعه را که در این حادثه شهید یا زخمی شدهاند، نشان دهم و بخشی از جامعه را که از قشرهای مختلفیاند، ازجمله یک مأمور امنیتی که مخاطب تصویری دقیق از آن ندارد، به نمایش بگذارم.
این کارگردان با اشاره به این که ۲۰۰ هنرمند در سریال وجود دارند، افزود: این تاثییر نمایشی با نزدیک به ۶۰۰ سکانس جلو رفته است و با تمرکز روی استان فارس، ۸۵ لوکیشن برای تصویربرداریاش انتخاب شده است. یقیناً قسمتهایی از سریال نیز در تهران فیلمبرداری شده است.
او همین طور گفت: نگاه من زیاد تر مبتنیبر منفعت گیری از بازیگران بومی و توانایی های هنری استان فارس می بود. با انتخاب بازیگران و هنرمندان عرصه تئاتر، از شهرهایی همانند نیریز، استهبان و…، فضایی را برای این هنرمندان مستعد فراهم کردیم تا با دیده شدن روی آنتن سراسری، فضا و امکان پیشرفت برایشان فراهم شود.
همتی درمورد انتخاب موسیقی و تیتراژ نیز او گفت: آهنگسازی این سریال را به محمدرضا چراغعلی سپردیم که با وجود و صدای محمد معتمدی، قرار است با تیتراژی درخور دقت روی آنتن برود.
مرتضی رضایی، تهیهکننده/وفاداری به اصل اتفاق
مرتضی رضایی، تهیهکننده سریال هفت قسمتی «روز خون»، دانشآموخته دانشگاه صداوسیما در رشته کارگردانی و تهیهکنندگی است و مجموعه نمایشی «خورشید بر نیزه» و مستندهای «خورشیدوشان»، «چارجو» و «چکچکو» ازجمله آثار اوست. وی این چنین، کارگردانی دو تلهتئاتر «میشو سوزوکی» و «قصههای درگوشی» را بر مسئولیت داشته است.
رضایی درخصوص تشکیل سریال «روز خون» به هفتهنامه صداوسیما او گفت: فیلمنامه این سریال در دفتر فیلمنامه رسانه ملی و با مشاوره و کارشناسی این دفتر به نگارش درآمده است و تقریباً شش ماه صرف پژوهش این تاثییر شد و نگارش فیلمنامه نیز یک سال طول کشید.
وی با اشاره به نوشته این تاثییر اظهار کرد: سریال درمورد اتفاق تاریخی و تلخ شاهچراغ است و داستان آن در روز اتفاق شکل میگیرد و بهنوعی ما را داخل زندگی شهدا و مجروحان آن حادثه تروریستی میکند. این مجموعه ازسویی، روایتگر مظلومیت شهدای شاهچراغ و ازسویی، نمایانگر تلاش نیروهای امنیتی و این چنین، تأثیر اغتشاشات و شلوغیهای آن زمان بر فضای بهوجودآمده برای تروریستها است.
این تهیهکننده افزود: سریال «روز خون» داستان پنج خانواده است که در لحظه حادثه در حرم وجود دارند. یقیناً قصه مهم درمورد مأموری امنیتی بهنام «راسخ» است که برای یافتن سرنخ نفوذ تروریستها در سرزمین و نیز تعقیب رد خرابکاری در سطح استان فارس تلاش میکند.
وی درخصوص ترکیب بازیگران سریال او گفت: تلاش کردیم ضمن انتخاب بازیگران بومی، از چهرههای خاص و شناختهشده کشوری هم منفعت گیری کنیم. هنرمندان سینما و تلویزیون، ازجمله حمید ابراهیمی، اشکان هورسان، محمد فیلی، آزیتا ترکاشوند، بهروز قادری، محمدرضا سروستانی، حدیثه تهرانی و علیرضا مهران در این تاثییر نقشآفرینی کردهاند و مابقی که شامل ۷۰درصد است، از بازیگران باتجربه بومی، همانند حبیب بختیاری، مرتضی محمدی، مهری منصوری، محمد فروزان، فخری امامی، اسماعیل مرزبان و ترکیب چهرههای نقل تلویزیونی با چهرههای حرفهای تئاتر و هنرهای نمایشی فارس و شهرهای گوناگون استان بودهاند. درواقع، با این عمل تلاش کردهایم علاوهبر دیده شدن تاثییر، به شناساندن توانایی افراد بومی هم پشتیبانی کنیم.
رضایی با اشاره به اهمیت بهکارگیری ظرفیتهای بومی و منطقهای اظهار کرد: در تولیدات شبکههای استانی، مهم منفعت گرفتن از ظرفیتهای بومی و منطقهای است و این عمل، ضمن کشف چهرههای مستعد، جهت آگاهی مخاطب از ظرفیتهای استانی میشود.
بهحرف های این تهیهکننده، در تولیدات استانی آنچه زیاد تر به چشم میآید دقت به افراد توانمند در قالب گروههای گوناگون فیلمبرداری، طراحی صحنه، صدابرداری و… در استان است که در سریال «روز خون» هم تعداد بسیاری از کارها، ازجمله تدوین و نمودهای بصری و اصلاح رنگ و نور بر مسئولیت هنرمندان بومی استان فارس می بود.
رضایی با اشاره به مشکلات و موانعی که بر سر راه تشکیل این تاثییر می بود، اظهار کرد: یکی از خاصترین مشکلات در ساخت این سریال، واقعی بودن داستان می بود؛ چون تصاویر حادثه شاهچراغ در فضای اجتماعی وجود دارد و تا این مدت زمان بسیاری از آن نگذشته است. از همین رو، وفادار بودن به اصل اتفاق و نیز هماهنگی عناصر نمایشی و داستانی با آن، بزرگترین مشکل به شمار میآمد.
وی با گفتن این که در ساخت این سریال مخاطبان عام را در نظر گرفتیم، افزود: بادقتبه این که اکثر مخاطبان این سریال عموم مردماند، ما فیلمنامه را در قالب یک داستان پیش بردیم. سپس، بهسراغ افراد مظلوم در این حادثه رفتیم و از تصاویری که توسط دوربینهای مداربسته ثبت شده می بود، در تیتراژ پایانی گنجاندیم.
رضایی در آخر، با اشاره به اهمیت تشکیل آثار تصویری در استانها او گفت: اولین خواسته همه فعالان سیمای استانها آن است که تفاوت بین آنها و مرکز (تهران) در برآورد و برخورد با آثارشان از بین برود. دقت زیاد تر به هنرمندان استانها میتواند علترشد و شکوفایی هنرهای تصویری و نمایشی و بهکارگیری هنرمندان بومی شود.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع