به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، چندی پیش رئیسجمهور کشورمان قسمت اول لایحه بودجه که زیاد تر تعلق به درآمدهای قسمتهای گوناگون دارد را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. این روزها کمیسیونهای گوناگون به تناسبِ مأموریتهایشان این لایحه بودجه اراعه شده را مورد بازدید قرار خواهند داد.
اما مسئلهای که در چند سال تازه خصوصاً سالِ قبل اتفاق افتاد رشدِ ۹ درصدی بودجه فرهنگی سرزمین می بود. مسئلهای که احمد راستینه نماینده مجلس به آن اشاره کرد که «در سال ۱۳۹۹ سهم بودجه فرهنگی سرزمین از بودجه عمومی ۴دهم درصد می بود اما امروز این سهم به ۳.۵ درصد ارتقا اشکار کرده است، این چنین سهم ورزش و جوانان امروز با رشد ۱۹۰ درصدی بودجه بیشترین درصد رشد بودجهای را به خود تعلق داده است.
سهم اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سیاستهای اجتماعی ۳۶ هزار میلیارد تومان است. تصوری وجود دارد که تا معیشت درست نشود نباید به فرهنگ پرداخته شود اما اگر به نظامهای اروپایی و آمریکا نگاه کنیم فهمید میشویم که اگر فرهنگ نباشد اقتصاد و معیشت نیز رشد نخواهد کرد. همانطور که اکنون منشور المپیزم به مصیبتی جهانی در قسمت فرهنگ تبدیل شده و فرهنگ انسانی را تخریب میکند.»
در این بین یقیناً بودجه صداوسیما هم رشد قابل توجهی داشت. تعداد بسیاری در فضایمجازی به این افزایش تاختند و برخی از رسانهها هم این مطالبه را نقل کردند؛ اکنون که ناظر رشد بودجه فرهنگی بودهایم خصوصاً سازمان صداوسیما، یک جهشی در ساخت سریال خصوصاً آثار فاخر اتفاق بیفتد.
ناگفته نماند صداوسیما در عرصه زیرساختی و ساخت آثار فاخر، قدمهایی را برداشت که یقیناً تا این مدت انتظارات برآورده نشده است. ساخت سریال «سلمان فارسی» شدت بیشتری گرفت؛ نسخه سینمایی از سریال «موسی(ع)» به جشنواره فیلم فجر راه اشکار کرد و «مهمانکشی» و چند تاثییر فاخر دیگر هم در دستور کار قرار گرفت.
اما به تعبیرِ تعداد بسیاری از دغدغهمندان و اعضای تازه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی این انتظارات زیاد تر هم هست. این جمله را به کرّات شنیدهایم: «باید برای تشکیل محتوا در صدا و سیما اعتبارات زیاد بیشتری در نظر گرفته شود تا در عرصه ملی و جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم و در حوزه فرهنگ موفق باشیم.»
در عین حال، قسمت عمدهای از این انتقادات به سمتِ تبلیغات گسترده بازرگانی می بود. این انتظار تا این مدت هم برآورده نشده و کماکان ناظرِ وسعتِ آگهیهای بازرگانی روی آنتن تلویزیون هستیم. هرچند مدیران تلویزیون چندین دفعه این مسئله را نقل کردهاند به جستوجو جلوگیری از زیادهروی تبلیغات لوکس، لاکچری و اغوای مخاطب می باشند.
هرچند این گستردگی تبلیغات به سمت شبکه نمایشخانگی و پلتفرمهای اشتراکمحور رفت. جایی که صداوسیما نظارت مستقیم بر آن دارد.
هم چنان که احمد راستینه به خبرنگار تسنیم حرف های می بود: «فراهم اعتبار از محل تبلیغات به هویت و ماهیت فرهنگی- دانشگاهی صداوسیما صدمه داخل کرده، اما صداوسیما ناگزیر است برای فراهم مصارف خود به سمت درآمدهای تبلیغاتی برود. به این علت، الزام دارد مجلس و دولت سهم صداوسیما را از محل درآمدهای تبلیغاتی افت دهند و به طور جدّی برای گسترش زیرساختها و شبکههای رسانه ملی و این چنین افزایش و ترقی کیفیت تشکیل فیلم و سریال ورود کنند و سهم بودجه رسانه ملی مشابه با توقعاتی که از آن سازمان داریم، افزایش یابد.»
او گفت و گو کُد دار شدن بودجه صداوسیما مسئله فرد دیگر می بود که احسان قاضیزاده هاشمی در جایگاه عضو کمیسیون فرهنگی در دوره قبلی مجلس و دبیر قبل شورای نظارت بر صداوسیما نقل کرد. اتفاقی که علتمیشود بودجه خصوصاً آثار فاخر بهتر و دقیقتر تعلق اشکار کند. چون به واسطه او گفت و گو «کُد دار شدن»، تعلق بودجهها برنامهمحور شده است.
اما در خصوص انتقادات به بودجه صداوسیما که این انتظار وجود دارد با رشدِ بودجهای، کمتر به سمتِ آگهیهای بازرگانی برود یا حداقل تشکیل و پخش آگهیها را هدفمندتر کند با حجتالاسلام حسن اخلاقیامیری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی او مباحثه کردیم.
او در او مباحثه با خبرنگار تسنیم به این مسئله اشاره کرد: در وهله اول انتظار ما این است مجموعههای گوناگون انتظارات خودشان را در ایام بودجه به کمیسیون اراعه کنند. پیشنهاداتی را ثبت کنند که بعضی اوقات یک جمله در لایجه بودجه که برنامه سالیانه دولت است میتواند تحولی را در یک قسمت تشکیل کند.
حجتالاسلام اخلاقی امیری در ادامه سخن بگوییدهایش پافشاری کرد: یکی از ایراداتی که مجموعهها دارند بودجهها را که میگیرند اهداف بودجه را فراموش میکنند. خصوصاً صداوسیما مصوبه را میگیرند به سراغ کار خودشان میروال. این بُعدِ نظارتی مجلس را زیر سوال میبرد و عیب و اشکالی که رسانهها نقل میکنند به عدم نظارت کافی بر مصوبات کمیسیون فرهنگی برمیگردد. در دوره تازه بنایمان این است نظارتمان را تحکیم کنیم تا ناظر اتفاقات بهتر و رو به رشدتری باشیم.
به گزارش تسنیم، بودجههای فرهنگی با همهِ نقاط ضعف و قوتی که در اجرای آن وجود دارد اما نیاز به تحکیم دارند. یقیناً این الزام هم به چشم میخورد عدل فرهنگی در تعلق بودجه اتفاق بیفتد. این چنین با دقت به مسئلهای که عضو کمیسیون فرهنگی در او مباحثه با خبرنگار تسنیم نقل کرد این انتظار میرود بودجههای فرهنگی مؤثرتر تعلق داده شوند. خصوصاً در قسمتهایی که تأثیرشان زیاد تر است.
اکنون، حوزه تشکیل فیلم و سریال در صداوسیما زیاد حائز اهمیت است که این انتظار وجود دارد با تعلق و منفعت گیری درست بودجه، کارهای مؤثرتر و ماندگارتری را ناظر باشیم. این حوزهها نیاز به تحکیم دارند و باید مجموعههای دیگر هم کنار این مراکز تشکیل فیلم و سریال قرار بگیرند تا کار بهتر و اصولیتر پیش برود.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع