به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، مجید زینالعابدین سپس از مدیریت در شبکههای تلویزیونی و مدیرعاملی بنیاد رودکی و مسئولیت در حوزه وزارتی وزارت زمان ارشاد اسلامی به بنیاد سینمایی فارابی رفت.
تیرماه ۱۴۰۲ پچ پچ تحول به گوش رسید و او در وقتی این مسئولیت را برعهده گرفت که جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان هم در پیش می بود.
در این دوره اتفاقات مختلفی از جمله تعیین تکلیف برخی از آثار سینمایی و ساخت فیلمهای جدیدی که چند هفته قبل در رسانههای معتبر، اسامی آن انتشار شد که راهی جشنواره فجر خواهند شد؛ از صیاد به کارگردانی جواد افشار و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی تا اسفند به کارگردان دانش اقباشاوی، قشنگ صدایم کن رسول صدرعاملی، بامبولک آرش معیریان، دختر برقی حسین قناعت، هرچی تو بگی مرتضی آتش زمزم و دو مستند سینمایی به نامهای مردمان آنسوی رودخانه و بیمارستان شفا .
امروز خبری رسید که مجید زینالعابدین به علت پایان مأموریتش و برگشت او به صداوسیما، با انتخاب هیأت امنا بنیاد سینمایی فارابی تا انتخاب مدیرعامل، سیدمهدی سجادی که مسئولیت خزانهداری بنیاد را برعهده دارد به گفتن سرپرست معارفه شد.
محمدرضا ورزی کارگردان شناخته شده سینما و تلویزیون که آثار نمایشی بزرگی را در کارنامه خودش به ثبت رسانده سالِ قبل فیلم «پروین» زندگینامه شاعره بزرگ ایران پروین اعتصامی را به پرده نقرهای جشنواره فیلم فجر آورد و در چند قسمت کاندید شد و در قسمت نقش اول زن، مارال بنیآدم بازیگر نقش اول این فیلم توانست سیمرغ بلورین جشنواره را به خودش تعلق دهد.
تحول فارابی را در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان دیدیم
با او لحظاتی درمورد کارنامه بنیاد سینمایی فارابی در زمان مدیریت مجید زینالعابدین و تغییری که در این بنیاد رقم خورد به او مباحثه نشستیم:
* ابتدا میخواستم از شما بپرسم که آقای زینالعابدین در دوران حضورشان در فارابی چه تغییراتی تشکیل کردند؟
محمدرضا ورزی: ابتدا باید بگویم که مجید زینالعابدین در زمان کوتاهی که در فارابی وجود داشت، تحول ملموسی را رقم زد. رویدادهایی که پیشتر کمرنگ و بیروح بودند، به طور برجستهای نمایان شدند. یکی از مثالهای خوب این تحول، جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان در اصفهان است. به نظرم سپس از سالها، مشخصاً با جشنوارهای روبرو شدم که از تعداد بسیاری جهات پرشورتر و وزین تراز سالهای قبل برگزارشد.
* در دوره ایشان این جشنوارهها ، کانون دقت برای رسانه ها می بود. علاوه بر این، آیا ویژگی خاصی در رویکرد آقای زینالعابدین نسبت به سینما و فیلمسازان وجود داشت؟
محمدرضا ورزی: بله، یکی از ویژگیهای زیاد برجسته آقای زینالعابدین این می بود که فارابی را اختصاصی یک به یک طیف خاص نمیدید. ایشان سینما را برای همه ی طیفهای فیلمساز تعریف می کرد. این نگاه جامع و فراگیر بودن، قطعاً یکی از نقاط قوت و ویژگیهای برجسته یک مدیر فرهنگی است.
سالها است که ایشان را میشناسم. ایشان شخصیتی اخلاقمدار و متخصص در کار خود می باشند. سابقه ایشان در حوزه رسانه و فرهنگ نیز زیاد درخشان است. چه در زمان حضورشان در رسانه ملی و چه در وزارت ارشاد، همیشه کارنامه موفق و قابل قبولی داشتهاند.
این چنین در بین همکاران من، آقای زینالعابدین از محبوبیت و مطمعن بسیاری برخوردار می بود. مطمعن، رکن اساسی برای وجود یک مدیر درجایگاه مدیریتی برداشت میشود. در رابطه ایشان این حسن مطمعن به وضوح مشاهده میشد. در کل ایشان تأثیر زیاد مثبتی بر بدنه سینمای ایران گذاشتند. ای کاش دوران مدیریت ایشان طویلتر میشد.
در جریان وفاق ملی انتظار داشتیم «زینالعابدین» بماند
* به نظر شما چرا این اتفاق نیفتاد؟ آیا امیدی به ادامه کار ایشان در عرصههای دیگر وجود داشت؟
محمدرضا ورزی: در جریان وفاق ملی، ما انتظار داشتیم آقای زینالعابدین یکی از افرادی باشند که بتوانند کار خود را با قوت ادامه دهند. اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد. گویا این یک رسم است که در جا به جایی دولتها، لیاقت، ملاکی برای تصمیمگیری در مسیر انتصابات یا همکاریها نیست. زیاد تر جناح سیاسی حاکم است. به نظرم وفاق ملی زیاد تر یک شعار ملی است.
* اکنون که مدیر تازه فارابی مسئولیت را بر مسئولیت گرفته، نظر شما چیست؟
محمدرضا ورزی: راستش، من نمیدانم چه باید بگویم. اما امیدوارم که رویکردی غیرجناحی در مدیریت فرهنگی اتخاذ شود. به نظرم این رویکرد و وفاق درشرایط امروز سرزمین زیاد ملزوم و پسندیده است. سینمای ایران به نظر بنده با وجود همه طیفها تعریف میشود. اگر این چنین رویکردی اتخاذ شود، رقابت سالمتری تشکیل خواهد شد و به سود سینمای ملی خواهد می بود.
حمایتاز فارابی به سود سینمای سرزمین است
* فارابی به گفتن یکی از با اهمیت ترین نهادهای سینمایی سرزمین، به نظر شما چه نقشی در آینده سینمای ایران خواهد داشت؟
محمدرضا ورزی: قطعاً فارابی نهادی زیاد مهم است و در دورههای گوناگون، مدیران مختلفی با عملکردهای متفاوت در آن وجود داشتهاند. من شخصاً در دورههایی ناظر مدیریت ضعیف در فارابی بودم، اما در دورههایی هم بوده که مدیرانی چون سیدمحمدبهشتی، علیرضا رضاداد، محمدرضا جعفری نمود و مجید زینالعابدین با قوت و لیاقت این سازمان را اداره کردهاند.
فارابی به گفتن با اهمیت ترین کمپانی سینمایی سرزمین، باید تحت حمایتوزارت ارشاد، تحکیم بشود و نباید تضعیف شود. حمایتاز فارابی به سود سینمای سرزمین است و باید این پشتیبانی از سوی وزیر ارشاد به طور جدّی ادامه یابد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع