روایت سید جواد هاشمی از رفتن زین العابدین_خبرخوان

سیدجواد هاشمی خبر داد: بازگشت پول تبلیغ توسط تعدادی از هنرمندان


به گزارش خبرخوان

به گزارش خبرنگار فرهنگی ، وجود مجید زین‌العابدین در مدیریت فارابی یکی از دوره‌های مهم و تاثیرگذار در تاریخ سینمای ایران به حساب می اید. در زمان او، فارابی توانست تغیرات مثبتی را توانایی کند و از حالت سنتی خود خارج شده، به مرکزی پویا و فعال در حمایتاز سینمای سرزمین تبدیل شود. فروش قابل دقت فیلم‌ها، به اختصاصی در عرصه سینمای کودک و نوجوان، گواهی بر پیروزی‌های این دوران است.

سیدجواد هاشمی، پیشکسوت سینمای کودک و نوجوان، در این مصاحبه به تحلیل این دوره از مدیریت زین‌العابدین پرداخته و اهمیت وجود وی در فارابی را به وضوح گفتن می‌کند. هاشمی این چنین از تأثیرات مثبت سیاست‌های مدیریتی ایشان بر سینماگران و فضای هنری سرزمین سخن حرف های و بر الزام استمرار این چنین رویکردهایی پافشاری می‌کند.

در این او مباحثه، هاشمی از رفتن زین‌العابدین به گفتن یک خسارت بزرگ برای فارابی و سینمای ایران یاد می‌کند و به نقد فرآیندهای مدیریتی و نظارتی حاضر در عرصه فرهنگ و هنر می‌پردازد.

تغییرات شگفت و غریب مدیریتی در فضای فرهنگی، نادرست محض است

مشروح این او مباحثه را در ادامه بخوانید:

* آقای هاشمی، به نظر شما چرا در تعداد بسیاری از دولت‌ها تغییرات مدیریتی بسیاری در عرصه‌های فرهنگی و هنری رخ می‌دهد و آیا این تغییرات صحیح است؟

سیدجواد هاشمی: متأسفانه با تغییرات دولت‌ها، اکثرمدیران تحول می‌کنند که به نظر من نادرست محض است. چندین دفعه و مکرراً در وزارت ارشاد حرف های‌ام که برای رشد عرصه‌های فرهنگی، باید مدیریت‌ها ثابت باشند. تغییرات بی‌آخر مدیریتی و به نوعی شگفت و غریب علتمی‌شود که برنامه‌ها و مطرح‌ها با اختلال مواجه شوند.

من ناموافق تحول نیستم اما به شرط آنکه درست انجام شود. در این عرصه، مثال فارابی زیاد آشکار است. اگر فردی همانند آقای مجید زین‌العابدین در فارابی ادامه می‌داد، این مرکز می‌توانست مسیر خوبی را طی کند. در طی یک سال قبل که آقای زین‌العابدین در فارابی بودند، ناظر تغیرات مثبتی بودیم که این مرکز از آن شکل و حالت قدیمی خود خارج شد و شرایط بهتری اشکار کرد. حتی فیلم‌هایی که در زمان ایشان ساخته شد، به فروش مناسبی دست یافتند، چیزی که در سال‌های تازه کمتر ناظر آن بودیم.

* شما اشاره کردید این تغییرات نادرست محض است دامنه این اشتباهات را کجا می‌دانید و این که راهکارتان چیست؟

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

بله، به نظرمن زیاد حیف شد که آقای زین‌العابدین رفتند. هنگامی افراد موفقی همانند ایشان در جایی فعالیت می‌کنند، باید به آنها زمان داده شود تا توانایی و دستاوردهایشان را ادامه دهند. تغییرات مدیریتی به شکل مکرر، مخصوصاً در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی، علتهدر رفتن ازمایش ها و انرژی می‌شود. اگر فارابی به خود هنرمندان سپرده می‌شد و مدیران از طریق رأی‌گیری انتخاب می‌شدند، بدون شک سیاست‌ها و انتصابات منطقی‌تر و دور از روابط سیاسی و رفاقتی شکل می‌گرفت.

باید فارابی سیاست‌ها و آدم‌های زیرینش را تحول دهد

* به نظر شما اکنون حالت فارابی چطور است؟

سیدجواد هاشمی: من حس می‌کنم که در فارابی، مدیر هیچ زمان کارآیی صددرصد را ندارد باید فارابی سیاست‌ها و آدم‌های زیرینش را تحول دهد. من از آقای جوادی سخن بگویید‌های خوبی شنیده‌ام و حرکت‌های خوبی هم آقای زین‌العابدین شکل دادند. چیزهای خوبی شنیده‌ام اما واقعاً باید تغییرات اساسی در رویکردها و ساختارها صورت گیرد تا شرایط بهبود یابد.

این عمل های نه تنها به سود سینما نیست بلکه به نوعی هدردادن انرژی هنرمندان است

* در رابطه سینمای کودک و نوجوان چه نظری دارید؟

سیدجواد هاشمی: یکی از مسائلی که اکنون سینمای کودک و نوجوان با آن دست به گریبان است، فشارهای متعدد از سوی نهادها و شوراهای گوناگون است. برای مثال، فیلم‌هایی که در قسمت خصوصی تشکیل خواهد شد، مجبورند از چندین شورا و مرجع گوناگون بگذرند تا بتوانند اکران شوند. این در حالی است که فیلم‌های دولتی دقت بیشتری دریافت می‌کنند. در سینمای کودک و نوجوان، همانند “شهر گربه‌ها”، که یک فیلم جدا گانه است، باید با چالش‌های بسیاری مواجه شویم. باید دقت داشت که قسمت خصوصی نباید تحت فشارهای این‌چنینی قرار گیرد. این نوع عمل های نه تنها به سود سینما نیست بلکه به نوعی هدر دادن منبع های و انرژی هنرمندان است.

سینمای کودک و نوجوان نیاز به حمایتو فضای بازتری دارد

* آیا فکر می‌کنید این فشارها و مانع ها به سینمای خصوصی صدمه می‌زنند؟

سیدجواد هاشمی: بله، قطعاً این فشارها و مانع ها به سینمای خصوصی صدمه می‌زنند. سینمای کودک و نوجوان نیاز به حمایتو فضای بازتری دارد. من به‌گفتن فردی که سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده‌ام، به شدت از این روال نارضایتم و معتقدم که این نوع برخورد با سینمای خصوصی کاملاً غیرمنطقی است. در واقع، این رفتارها به سود هیچ‌فردی نیست و فقط علتمی‌شود که هنرمندان و فیلمسازان دلسرد شوند. ما باید اجازه دهیم که آثار سینمایی در فضای رقابتی سالم و با دقت به نیاز بازار اراعه شوند، نه این که هر فیلم با هزار مشکل و مانع مواجه شود.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار

اخبار تکنولوژی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

اخبار سلامتی



منبع