به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری برنا، چندی پیش سازمان ملی هوشمصنوعی و سازمان نظام صنفی رایانهای تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
این تفاهمنامه بین محمدسعید سرافراز، رئیس سازمان ملی هوشمصنوعی و علی حکیمجوادی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای، امضا شد بر همکاری نزدیک این دو نهاد در راستای ترقی ظرفیتهای تسهیلگری، گسترش کسبوکارهای هوشمصنوعی و تعامل بین قسمت خصوصی و حاکمیتی پافشاری دارد.
محورهای بسیاری جهت گسترش هوشمصنوعی سرزمین در این تفاهمنامه مورد دقت قرار گرفته که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
پایش و رصد زیستبوم هوشمصنوعی ایران و جهان
افزایش آگاهیبخشی حوالی کاربردهای هوشمصنوعی در لایه مدیران ارشد قسمتهای خصوصی و دولتی
شناسایی کاربردهای هوشمصنوعی و بازارهای مقصد داخلی به منظور منفعتگیری از توان قسمت خصوصی
شبکهسازی ذینفعان و تحکیم همکاری بین فعالان زیستبوم هوشمصنوعی و ترقی شراکت عمومی
همکاری در گسترش ترویج و آموزش هوشمصنوعی از طریق برگزاری اتفاقاتهای قضیهمحور و همرسانی در حوزه صنایع گوناگون بین قسمتهای دولتی و خصوصی
منفعت گیری از زیرساخت و سازوکارهای حاضر برای ترقی سطح صادرات خدمات و محصولات هوشمصنوعی
همکاری مشترک در پرورش و پرورش اندوخته انسانی متخصص، اعم از گسترشدهندگان هوشمصنوعی در قالبهای متنوع بهاختصاصی آموزشهای آزاد موردنیاز بازار کار
همکاری در تحریک، گسترش و تحکیم بازار هوشمصنوعی
حمایتاز راه اندازی کنسرسیومها و گروههای مشترکالمنافع هوشمصنوعی و تشکیل عرصههای منفعتگیری از عقود گوناگون همکاری بالاخص شراکت مدنی در پروژههای هوشمصنوعی
شناسایی و تشکیل زمانهای اندوختهگذاری و فراهم مالی برای شرکتهای فعال در هوشمصنوعی
ترقی همکاری بین کسبوکارها و حکمرانان هوشمصنوعی در حوزههای تنظیمگری و مقرراتگذاری
از بین بردن مانع ها رشد و گسترش قسمت خصوصی در حوزه هوشمصنوعی
در همین جهت خبرنگار برنا با علی حکیمجوادی، رییس سازمان نظام صنفی رایانهای سرزمین به گفتگو پرداخت، وی در ابتدا او گفت: فناوری تحولآفرین هوشمصنوعی، همه ارکان زندگی بشر و جوامع را تحت تاثییر قرار خواهد داد و به همین جهت همزمان با مطرح برخی نگرانیها و چالشها، شرکتها و دولتهای بسیاری در دنیا اندوختهگذاریهای عظیمی برای گسترش و بهکارگیری این فناوری را به اجرا درآوردهاند که هم چنان و با شتاب زیاد نیز در حال ادامه است.
حکیمجوادی در ادامه افزود: دولت و قسمت خصوصی ۲ بال مهم در گسترش هوشمصنوعی می باشند که این کار نیازمند همکاری فشرده و نزدیک بین طرفین در تصمیمسازیها و تصمیمگیریهای ملزوم به منظور تسهیلگری و ضمانت اندوختهگذاریهای ملزوم در عرصه هوشمصنوعی است.
وی مقصد مهم از امضای این تفاهنامه را این چنین فرمود: همانطور که میدانید، قسمت خصوصی به شکل ذاتی به واسطه ماهیت چابک، لزوم نگه داری سهم و بازار، عدم وابستگی به منبع های و بودجهها و تلاش برای سوددهی، مدام به جستوجو بهروزرسانی و ترقی فعالیتهای خود است. به همین علت ظهور فناوریهای نوین مدام و در همه دنیا با دقت و شدت مورد دقت فعالان قسمتهای خصوصی قرار میگیرد تا با منفعت گیری از این فناوریها امکان افزایش منفعتوری و افت هزینههای خود را داشته باشد. به این علت بهکارگیری و گسترش عملی انواع خدمات مبتنی بر فناوریهای نوین، مدام توسط قسمتهای خصوصی در دنیا کلید خورده و سپس به دیگر ارکان و سازمانهای دولتی تسری اشکار میکند.
رییس سازمان نظام صنفی رایانهای سرزمین اضافه کرد: در همین جهت فناوری تحولآفرین هوشمصنوعی هم از این قاعده مستثنی نبوده و همانطور که در دنیا نیز ناظر آن هستیم، این شرکتهای خصوصی می باشند که تقریبا به شکل شبانهروزی در حال اراعه محصولات مبتنی بر هوشمصنوعی می باشند. سرزمین ما هم از این قاعده مستثنا نیست و همانطور که امروزه دهها میلیون نفر از مردم سرزمین در حال منفعت گیری از انواع خدمت مبتنی بر فناوری در حوزههای حملونقل، فروش کالا، مسیریابها و … می باشند که از سوی شرکتهای خصوصی و عضو سازمان نظام صنفی رایانهای سرزمین اراعه شده است، هوشمصنوعی هم روال شبیهی طی خواهد کرد؛ لذا همانطور که گسترش هوشمصنوعی همچون دیگر فناوریهای نوظهور در دنیا توسط فعالان قسمت خصوصی انجام شده، در ایران هم نقش، اهمیت و جایگاه قسمت خصوصی به گفتن یک بازیگر کلیدی در گسترش عملی این فناوری شناخته میشود.
وی اظهار داشت: به این علت سازمان ملی هوشمصنوعی نیز با شناخت و فهمیدن درست این رویه و نظر به اندوختهگذاریهای کلان و گسترده دنیا و سرزمینهای منطقه، عمل به عقد تفاهمنامه همکاری با سازمان نظام صنفی رایانهای سرزمین به گفتن بزرگترین تشکل مردمنهاد اقتصاد دیجیتال، متولی گسترش فناوریهای نوین و نماینده قسمت خصوصی در این عرصه کرده است. در واقع مقصد مهم این تفاهمنامه، ترقی زیستبوم هوشمصنوعی سرزمین از طریق تحکیم همکاری بین نهادهای حاکمیتی و قسمت خصوصی است. این همکاری نیز با مقصد بهبود فضای سیاستگذاری و گسترش کسبوکارهای مرتبط با هوشمصنوعی در سرزمین صورت گرفته است.
حکیم جوادی در ادامه درخصوص او گفت: همانطور که میدانید هوشمصنوعی و تحول دیجیتال رابطهای همزیستی دارند. در حالی که تحول دیجیتال به جستوجو ترقی سیستمها، فرآیندها و فناوریها است، هوشمصنوعی هوش ملزوم را برای این سیستمها به ارمغان میآورد. تحول دیجیتال به ادغام فناوریهای دیجیتال در همه عرصههای یک کسبوکار اشاره دارد که اساساً نحوه کارکرد کسبوکارها و اراعه خدمت و قیمت به مشتریان را تحول میدهد. به عبارت دیگر مقصد مهم تحول دیجیتال افزایش کارایی سازمانی، بهبود توانایی مشتری و تحکیم نوآوری است.
وی این چنین افزود: هوشمصنوعی در تحول دیجیتال یک عامل کلیدی و انقلابی است که به کسبوکارها پشتیبانی میکند تا با خودکارسازی فرآیندها، اراعه بینشهای هوشمند و بهینهسازی عملیات، با سرعتی شگرف به این اهداف دست یابند. نقش هوشمصنوعی در تحول دیجیتال زیاد گسترده است، از خودکارسازی کارهای روزمره تا فعال کردن تجزیه و تحلیل دادههای پیشرفته و تصمیمگیری پیشبینیکننده. به این ترتیب با پذیرفتن هوشمصنوعی، سازمانها میتوانند به چابکی، مقیاس پذیری و رقابت پذیری بیشتری در بازار پویای امروزی دست یابند. چه از طریق رباتهای چت که خدمات مشتری را اراعه میکنند یا مدلهای پیشرفته یادگیری ماشینی که نوآوری محصول را هدایت میکنند، هوشمصنوعی نقشی الزامی در تشکیل تغیرات دیجیتال موفق ایفا میکند.
رییس سازمان نظام صنفی رایانهای سرزمین در ادامه در جواب به این سوال که این تفاهمنامه چطور میتواند به تشکیل زمانهای شغلی و رشد صادرات خدمات هوشمصنوعی پشتیبانی کند؟ او گفت: الگوریتمها و فناوری هوشمصنوعی، همانند یادگیری ماشینی (ML)، پردازش زبان طبیعی (NLP)، و بینایی رایانه، کسبوکارها را قادر میسازد تا ماموریت های پیچیده را خودکار، مجموعههای داده بزرگ را تجزیه و تحلیل کنند و رویکردهای عملی را استخراج کنند. این ترکیب نه تنها به کسب و کارها پشتیبانی میکند تا کارایی عملیاتی خود را بهبود بخشند، بلکه آنها را قادر میسازد تا به شدت نوآوری کنند و با شرایط دایما متغیر بازار سازگار شوند.
وی در ادامه افزود: به گفتن مثال، در صنعت تشکیل، هوشمصنوعی برای پیشبینی تعمیر و نگهداری منفعت گیری میشود تا مطمعن حاصل شود که ماشینها قبل از خرابی یا وقوع تصادفات، سرویس دریافت میکنند. در مراقبتهای بهداشتی، ابزارهای مبتنی بر هوشمصنوعی انقلابی در تشخیص و درمانهای شخصی تشکیل میکنند. این موارد نشان خواهند داد که چطور هوشمصنوعی با افزایش کارایی، امکان تصمیمگیری بهتر و تشکیل مزیت رقابتی، تحول دیجیتال را پیش میبرد؛ لذا نظر به آنچه ذکر شد ما با دنیایی از زمانهای اشکار و نهان از طریق هوشمصنوعی روبه رو هستیم. از نظر دیگر این فناوریها نیاز به بومیسازی و انطباق با چالشها و نیازهای ملی هر سرزمین دارد که این کار تبدیل شکلگیری انبوهی از مشاغل و خدمات تازه خواهد شد.
حکیم جوادی درمورد نقش قسمت خصوصی در تفاهمنامه مذکور او گفت: در نظر داشته باشید که مطابق با روالهای موفق و شبیه در گسترش انواع فناوریهای پیشرفته و نوظهور در دنیا، قسمت دولتی عموما در جایگاه بسترسازی، تسهیلگری و تنظیمگری قرار دارد و قسمت خصوصی در جایگاه اجرایی و عملیاتی. این یک تقسیم کار و شرط کلیدی برای ضمانت گسترش و اندوختهگذاریها در حوزه هوشمصنوعی به حساب می اید. به این علت سازمان نظام صنفی رایانهای، بهگفتن نماینده قسمت خصوصی و بازیگر و شریک کلیدی در گسترش هوشمصنوعی، نقشهای محوری بسیاری در این تفاهمنامه بر مسئولیت دارد. این نقشها شامل اجرای پروژههای مشترک، گسترش بازارهای مقصد، راه اندازی کنسرسیومهای تخصصی و پرورش نیروی انسانی متخصص است.
وی در ادامه اضافه کرد: علاوه بر این، به اشتراکگذاری اطلاعات و پژوهشهای مرتبط، بروزرسانی مداوم دادههای تجاری مرتبط با هوشمصنوعی و احصا و معارفه چالشها و مانع ها همراه با اراعه راهکارهای پیشنهادی نظیر اراعه راهکارها و اقداماتی برای گسترش هوشمصنوعی و کاربردهای آن در لایههای حاکمیتی و صنعتی، و اراعه پیشنهادات کارشناسی برای تدوین آییننامهها و مقررات این حوزه را نیز مسئولیتدار است.
حکیم در جواب به این سوال که چه اقداماتی برای آگاهیبخشی مدیران ارشد دولتی و خصوصی حوالی کاربردهای هوشمصنوعی در نظر گرفته شده است؟ اظهار داشت: ظرفیتهای نهفته در خدمات مبتنی بر هوشمصنوعی به حدی گسترده می باشند که اغراق نیست اگر حرف های شود هیچ بخشی از زندگی بشری اثری از آن نپذیرد؛ لذا دور از انتظار است نهادی را بتوان در کشورمان یافت که فهمید آثار این فناوری نشده باشد. حقیقت آن است که شرکتهای خصوصی سرزمین با شناسایی تغیرات و شرکتهای متناظر در دیگر نقاط دنیا، به شدت ارایه راهکارهای مبتنی بر هوشمصنوعی را در محصولات و خدمات خود گرفته تا دستگاهها و صنایع گوناگون سرزمین اعم از پزشکی، تجارت الکترونیکی، خودروسازی، ارتباطات و … اغاز کردهاند.
وی در ادامه او گفت: برای مثال اپراتورهای موبایل سرزمین از زمانها قبل تغیرات و ارایه خدمات مبتنی بر هوشمصنوعی را اغاز کردهاند و شرکتهای بسیاری نیز برای مثال در حوزه از بین بردن چالشهای ناترازی انرژی، آبیاری و کشاورزی در حال معارفه و اراعه خدمات می باشند. از نظر دیگر نهادهای دولتی بسیاری هم دچار بکارگیری هوشمصنوعی در خدمات متعدد خود می باشند و برای نمونه بانک مرکزی و بانکهای سرزمین به واسطه مزایا متعدد این فناوری از تسهیل در ارایه خدمات گرفته تا شناسایی تخلفات و تقلبها، عمل های عملیاتی داشتهاند.
حکیم جوادی در ادامه درخصوص نقش شبکهسازی و تعامل بین فعالان زیستبوم هوشمصنوعی در این تفاهمنامه این چنین او گفت: مساله هوشمصنوعی یک مبحث زیاد فرابخشی است که همزمان ذینفعان و بازیگران بسیاری را در یک پروژه اشکار دچار کرده و نیازمند اشتراکگذاری دادهها و همکاریهای همهجانبه به منظور رسیدن به بهترین خروجی است. به همین منظور شبکهسازی، تعامل و همافزایی بین ذینفعان، شرکتها، پژوهشگران و نهادهای حاکمیتی از محورهای کلیدی این تفاهمنامه است و این رویکرد جهت تحکیم همکاریها و همگرایی سیاستها با نیازهای صنعت و جامعه میشود.
رییس سازمان نظام صنفی رایانهای سرزمین در ادامه افزود: گسترش هوشمصنوعی بدون همکاری و همراهی قسمت خصوصی و دولتی در هیچکجای دنیا میسر نیست؛ لذا همانطور که ذکر شد، دولتها نقش بسترسازی، تسهیلگری و تنظیمگری برای نگه داری حقوق کاربران، تشکیل فضای رقابت سالم، نگه داری دادهها، حریم خصوصی، امنیت و ملاحظات اخلاقی را به مسئولیت دارند. قسمت خصوصی نیز به گفتن بال اجرایی و گسترشای، مسوولیتهایی نظیر پرورش نیروی انسانی متخصص، اندوختهگذاری، طراحی محصولات و خدمات مبتنی بر هوشمصنوعی را به مسئولیت دارد.
وی این چنین اضافه کرد: بدیهی است که نقص در کارکرد هر طرف تبدیل کندی و تاخیر در منفعتگیری از این فناوری خواهد شد و به همین منظور همکاری فشرده بین قسمت خصوصی و دولتی به اختصاصی در نهادهای تصمیمساز و تصمیمگیر همچون سازمان ملی هوشمصنوعی با سازمان نظام صنفی رایانهای سرزمین از اهمیت کلیدی برای ضمانت رشد هوشمصنوعی، عقب نیفتادن از تغیرات و تبدیل نشدن به مصرفکننده در این قسمت منتهی خواهد شد.
جکیم جوادی در آخر او گفت: گسترش زیرساختهای هوشمصنوعی زیاد گران و پرهزینه است. اگرچه این اندوختهگذاریها در غولهای فناوری دنیا با اتکا به اندوختههای داخلی این شرکتها انجام شده، اما در تعداد بسیاری دیگر از کشورها، دولتها علاوه بر تدوین قوانین و مقررات، او گفت و گو اندوختهگذاری به اختصاصی در ترقی زیرساختهای ذخیره سازی و پردازشی همچون ابررایانهها برای تسهیل و تسریع گسترش پایدار هوشمصنوعی، آزمایشگاههای برسی و رتبهبندی خدمات و محصولات حوزه هوشمصنوعی و … را به مسئولیت دارند.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع